The Basin vid Palm Beach, Sydney

I söndag var vi på utflykt för att fira en 60-årig födelsedag. Ett födelsedagsfirande som var en överrasknings picknick, för jubilaren, på The Basin vid Palm Beach. Så härligt att kunna sammanstråla och fira tillsammans utomhus, ett firande som passar alla åldrar. Vi är tacksamma att vi fick vara en del i detta. Och vilken god chokladtårta det bjöds på, mums!

Vi åkte med bil längs med kusten av Northen Beaches, via Curl Curl, DeeWhy, Collaroy, Narrabeen, Turimetta, Warriewood, Mona Vale, Basin Beach, Bungan Beach, New Port Beach, Bilgola Beach, Avalon Beach, Whale Beach och upp till Palm Beach som är den strand längst norrut som fortfarande räknas till Sydney. Så många härliga stränder på rad avgränsade med en bergskam emellan. Från hamnen på motsatt sida av Palm Beach åkte vi en liten passagerarbåt till utflyktsplatsen, The Basin. The Basin är ett populärt campingställe i ett naturreservat, Ko-ring-gai Chase National Park, dit inga bilar når.

Här fanns möjlighet att hyra stugor för den som inte vill tälta, och också paddleboards och kajaker att hyra. Det fanns fler vandringsleder för den som vill utforska närområdet ytterligare och komma upp på höjden för mer utsikt. Det ska även finnas ristningar i bergen från tidig historia av Aborginer. Här i Australien är det inte tillåtet att tälta var man vill, därför måste man hålla sig till anvisade områden som detta. Tänk vad fantastiskt det är med vår svenska allemansrätt! Det är verkligen något att värna om och ta möjligheten att utnyttja och njuta av.

Båtturen gick genom ett otroligt vackert havslandskap, lite som en skärgård fast helt annorlunda än vår egen svenska/finska skärgård vid stugan i Åbolandsskärgård. Tyvärr hann vi inte med att fota vyn mer än någon snabb bild med mobilen, vi hade fullt upp att få med oss barn och packning ombord och se till att Nils inte trillade över bord, småbarnfamiljs bestyr i ett nötskal.

Den här dagen var den vår varmaste dag hittills i Australien, närmare 40 grader och blåsigt, och utflyktsmålet var väl valt för en riktigt varm dag. Gott om skugga och nära till bad. Det gick över förväntan med barnen i hettan, vi höll oss i skuggan så mycket vi kunde och badade mycket och länge. De varma vindarna hade vi delade åsikter om. Jag njöt av att omslutas som av en varm famn, speciellt efter att ha badat och komma upp ur vattnet, då är jag alltid lite frusen. Medan någon annan tyckte att det var som att stå i en enorm hårfön. Men för en tvättäkta fryslort som jag själv så gillar jag känslan.

Väl framme fanns gott om plats trots att det var många fler än vi som hade The Basin som utflyktsmål för helgen. Inte långt efter att vi valt plats för dagen och hunnit breda ut filtar fick vi syn på en stor varan ödla, Lace Guana, minst 1 meter lång. De kan dock blir uppemot drygt 2m och väga 20 kg. Själv tyckte jag den var lite läskig men barnen och Christian tyckte det var spännande. En äldre man i sällskapet berättade att de kan bitas och klättrar upp i träd om de blir rädda, men att de ser väldigt dåligt och det händer att de tror att människor är träd och försöker klättra upp på kroppen. Den var troligtvis på jakt efter något gott att äta, tydligen ska de äta nästan vad som helst. Vi fick jaga bort den flera gånger under dagen då den började bli för närgången. Men det överlämnade jag med varm hand till andra.

På ena sidan låg en otroligt fin strand omgiven av skog eller bushland som de nog skulle säga här i Australien. Långgrunt och skyddat, så inga vågor, perfekt för barnen att kunna bada här. Och som de badade! Innan dagen var slut fick vi muta upp dem. Nils tjöt av förtjusning, Stina njuter av att kunna simma ut själv där hon inte bottnar och Hilding plaskar och leker och simmar så gott han kan med sina armkuddar.

På vägen hem gjorde vi ett utkiksstopp vid Mona Vale. Så vackert! Väl hemma igen var första gången under dagen som vi verkligen hade det tufft med värmen. Det var som att komma in i en bastu där luften står helt still. Någon löpträning var det inte tal om att göra på kvällen. Men efter att ha kört air condition en stund så kändes temperaturen ändå helt okej att kunna sova i.

0 0 Röster
Inläggsbetyg
australien, äventyr, familj, långresa, palm beach, resa med barn, sol, strandliv, the basin
Föregående inlägg
Två härliga stränder längs med Fairlight walk
Nästa inlägg
Halvtidsrapport 100km i mars
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.