Hur ska man hinna träna när man tycker sig ha nog med vardagens alla måsten mitt i småbarnslivet. Går det ens? Jo det går! Vi får ihop det, inte på något sätt någon elitsatsning men precis lagom för att må bra och känna sig i form.

Till att börja med gäller det att hitta sin motivation och bestämma att träningen är viktig för mig. Här har jag skrivit mer om det tidigare. Då är det större chans att lyckas hitta en bra kontinuitet. Men med det sagt betyder det inte att det är enkelt, att få in en träningsrutin är verkligen något man får kämpa med. Att hitta ursäkter att hoppa dagens träning som småbarnsförälder är plättlätt.

Det gäller att hitta sätt att klämma in träningen. Hitta en tidpunkt där det funkar bäst för familjen, för så är det i småbarnslivet, familjen går först. Men det betyder inte att man ska prioritera bort sig själv men man får jobba lite extra på att hitta tiden.

Löpning är den mest tidseffektiva träningen jag vet. Byt om och snöra på dig skorna och träningen börjar utanför dörren. Från första steget är den högintensiv! Och när rundan är slut är du hemma igen. Men jag förstår att löpningen inte är för alla, den är även otroligt belastande på kroppen. Det gäller att hitta en träningsform eller motion som funkar för en själv.

Tips för att hinna med träningen

Här är lite av våra tips och trix för att hinna med träningen; Eftersom vår träning består till mesta del av löpning så utgår vi lite från det, men de flesta tipsen går att använda till all möjlig träning.

1. Bestäm dig och hitta din motivation.

Det är nyckeln, har du inte gjort det så är det inte heller troligt att komma igång med träningen.

2. Transportlöpning

Kanske kan du cykla/springa till eller från jobbet? Eller på vägen hem från ett besök hos vänner eller efter en utflykt. Passa på när du ska uträtta ett ärende.

3. Hitta en tid som funkar för familjen

Hinner du träna på morgonen innan övriga familjen vaknat och innan det är dags för jobb? Passar det bättre på kvällen efter att barnen gått och lagt sig?

4. Hitta en träningskompis

Det är svårare att hoppa träningen om man bestämt träff med någon annan. Och ofta tar man i lite extra när man inte är själv. Dessutom får man tid tillsammans med en vän, vilket ju också är lyx i småbarnslivet.

5. Lyssna på podd/ljudbok

Bara det kan göra att jag längtar efter att få komma ut. Att låta kroppen jobba och bara försjunka in i en annan värld. Få en paus från syskonbråk, disk och ljudnivå som i apburen på ett zoo.

6. Ta med barnen

Ju fler desto klurigare. Med våra tre är det ändå fullt görbart. Två på cykel och en i löpvagnen. Gillar du att löpträna, skulle jag utan att tveka rekommendera dig att köpa en löpvagn! Finns det pass som även barnen kan delta i, eller leka vid sidan om?

7. Träna hemma

Rulla ut en matta och kör ett pass med kroppsövningar medan barnen kikar på TV. Ruggigt effektivt om du bara vill.

8. Barnvakt

Kanske har du turen att ha möjlighet att mormor eller någon annan kan titta förbi en stund medan du tränar?

9. Träna när tillfälle ges

Det perfekta tillfället uppstår inte, det går inte att vara för kinkig. Ibland får man träna direkt efter maten, ofta trots att kroppen är seg, på obekväma tider, på för lite sömn. Listan kan göras lång med anledningar som småbarnsförälder.

10. Hjälps åt om ni är två

Uppmuntra varandra att komma ut. Erbjud dig att ta nattning/disk/barnen medan partnern kan komma ut och springa. Turas om. Då behöver ingen ha dåligt samvete över att den andra får ta barnen själv.

11. Man hinner inte allt

Vi prioriterar inte städning framför träning. Det är lite kaos på ordningen hemma ibland, och långt ifrån städat alla dagar. Ren tvätt kan ligga i påsar i någon vecka innan den viks. Ingen hinner allt, prioritera det som får dig att må bra.

12. Träna medan barnen är på aktivitet

Kanske finns ett utegym intill lekplatsen/cykelparken/skaterampen/multiarenan? Kanske kan du springa intervaller, köra styrka bredvid fotbollsplanen. Känns det pinsamt? De andra föräldrarna är nog mest imponerade av att du ser till att din träning blir av.

13. Jobba mindre

Vi har båda gått ner i tid, jobbar 80% och är lediga en dag i veckan var. Det ger mer tid för allt möjligt och gör det enklare att då också hitta tid att hinna med träningen.

14. Utnyttja helgen för längre pass

På helgen finns mer tid och fler timmar med möjlighet till att träna i dagsljus. Sticker man ut tidigt på morgonen har man hela dagen kvar att hitta på något med familjen.

15. Minska din skärmtid

Lägg undan tidstjuvar som telefon, TV-tittande. Vi ser inte så mycket på TV, det hinns inte riktigt med. Men de gånger man efter träningen kan sjunka ner i soffan med en kopp te är så mycket mer uppskattat!

16. Planera in träningen

Om du ändå lägger lite tid på att planera familjens andra aktiviteter, mat osv så bestäm samtidigt när i veckan du ska lägga in träningen. Eller boka ett pass som är stående varje vecka, så vet alla om att du ska bort då. Vår planering är så enkel som att vi tränar varannan dag, det räcker för att veta att ikväll är det min tur att träna.

17. Sätt upp ett mål

Det kan vara ett lopp eller en tävling du vill springa. Eller ett mål att nå. När jag skulle komma igång med löpningen efter graviditeten hade jag målet att nå 100km på en månad, då samlade jag både promenad och löpning.

18. Hitta en rutin

Hitta en tidpunkt där träningen blir en del av dagen, ta vägen förbi simhallen/gymmet/träningslokalen på vägen hem från jobbet. Lunchträna.

Vad är era bästa tips för att hinna med träningen i småbarnsvardagen?

småbarnsförälder träna

0 0 Röst
Inläggsbetyg
Föregående inlägg
Stand Up Paddleboarding (del 1)
Nästa inlägg
Dromskåran
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Alla kommentarer
Meny
0
Vi vill gärna höra vad du tycker!x
()
x