Tältnatt på Mellankröket, Tännäskröket

Det är ofta de spontana små äventyren som blir de bästa, detta är någonting som vi ofta blir påminda om. Är det något som du känner igen? Att utan någon direkt planering besluta sig för att göra en spontan utflykt som sedan visar sig bli riktigt bra. Kanske har det att göra med att man vid dessa utflykter kanske inte har samma förväntningar som man har inför äventyr som man har planerat, sett fram emot och förberett sig länge inför? Hur som helst tänkte vi nu ta med er på ett av våra sådana äventyr som blev ett av sommarens bästa ögonblick, en spontan tältnatt med magisk utsikt över Funäsfjällen.

Spontan utflykt

I somras när vi besökte Funäsfjällen och bodde i stuga på Tännäskröket så hade vi en hel del otur med vädret. Under veckan vi var på plats var det kallt, blåsigt och många regniga dagar, vi var tacksamma att vi hade en stuga att komma tillbaka till efter våra dagsturer. När vi en av dagarna återvände till stugan efter att ha paddlat SUP i sjön Rogen, upptäckte vi att solen tittade fram och att det dessutom bjöds på lite sommarvärme.

Förmiddagen tillbringades på SUP-bräda i sjön Rogen. Här skymtar man Tännäskröket i bakgrunden.

Vi beslutade oss därför snabbt och spontant för att ta tillfället i akt för att vandra upp på Mellankröket (även kallad K2), och att slå upp tältet och njuta av solnedgången från Funäsfjällens kanske bästa utsiktsposition.

Snabbt packades ryggsäckarna med tält, sovsäckar och frukost. Vi åt middag i stugan och begav oss sedan iväg. Solen sken och värmde skönt, alla var på gott humör och för första (och enda gången) under våra två sommarveckor i fjällen så kunde vi ha endast shorts och t-shirt. Bara det kändes fantastiskt!

Funäsfjällens kanske bästa utsiktsposition

Vandringen upp på Mellankröket är relativt tuff med ganska många höjdmeter på en ganska kort sträcka, men väl uppe möts man av en fantastisk och storslagen 360 graders utsikt över hela Funäsfjällen och Sonfjället. På vägen upp stannade vi till flera gånger till för att vända oss om och njuta av den fantastiska utsikten som man får ganska fort. Också skönt att pusta lite och vila benen när det går brant uppför. Eftersom vi gjort en hel del turer och utflykter i området är det roligt att tillsammans med barnen diskutera och peka på de olika topparna och platserna vi besökt.

En liten bit upp på berget så börjar fantastiska vyer att öppna upp sig över Funäsfjällen.
Vy ner mot Tännäskröket

När vi kommit upp till toppen gick vi först till toppröset, såklart är det viktigt att få lägga dit sin egen sten när man bestigit en topp. Som en belöning och bekräftelse av prestationen, för visst kan man känna igen barnens känsla av storslagenhet när toppar bestigits. Därefter tog vi oss an utmaningen att hitta en slät tältplats för ett 6-manna tält uppe på en nära nog 1000-meters topp, inte helt enkelt ska sägas. Ett 6-manna tält är ganska mycket större än ett smidigt 4-personers tält. Men bara en liten bit ned på nordsluttningen slog vi upp tältet (med en stor sten snyggt placerad i mitt-absiden) i det mjuka riset. Barnen lekte, plockade blåbär och åt, myste och vi hade det riktigt riktigt härligt i kvällssolen. Barnen lekte så otroligt fint ihop och skrattade gott och mycket, och just dessa stunder njuter man så gott av som förälder, när alla plötsligt är i harmoni. (För det händer ju inte direkt alltid).

Vem som är den mest frusna i familjen råder det då ingen tvekan på…

Ett naturens skådespel

Innan det var dags att krypa in i tältet och ner i sovsäckarna satte vi oss ner och njöt av den fantastiska utsikten över Funäsfjällen samtidigt som solen sakta sjönk ner bakom fjällsiluetterna och skapade ett fantastiskt färgsprakande skådespel. Ren och skär fjällmagi, vyer som är så vackra att det inte går att se sig mätt på. Minnen att bevara nära hjärtat och perfekta att plocka fram en regnigt trist decemberkväll.

Enligt oss är detta kanske den bästa utsiktspositionen i Funäsfjällen.
Precis när solen försvann ner bakom Funäsfjällens toppar så kom en ren gående precis förbi tältet.

Frukost med utsikt

Vi kröp sedan ner i sovsäckarna med ett stort leende på läpparna, och sov gott i tältet under natten. Vädret påföljande morgon var tillbaka på småkallt och blåsigt, men vad gjorde det med gårdagskvällen färskt i minne. När morgonen kom så lagade vi frukost som åts uppe på toppen med fantastisk frukostvy innan vi vandrade ner till stugan i Tännäskröket igen. Där landade vi kort och laddade vi om för nästa dags äventyr som vi redan planerat sedan tidigare. Tältnatten blev som en himla fin bonus-tur i en redan full planerad vecka.

Ett spontant och bekvämt tältäventyr – men så otroligt härligt och som sagt en av sommarens verkliga höjdpunkter. Och som småbarnsfamilj är dessa korta enkla äventyr som guldkorn! (Även om det ju ska sägas att man inte packar för ett tältäventyr med barn på en halvtimma, om man inte redan har grejerna framme och redo 😉

5 3 Röster
Inläggsbetyg
funäsfjälllen, tält, tälta med barn, tännäskröket
Föregående inlägg
Vi vill önska dig en riktigt glad, ljus och välsignad lucia!
Nästa inlägg
Tipspromenad med facit
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.