Matning av napplamm på Gisslause Lammgård

Under sommaren 2020 tillbringade vi en vecka på Gotland bland sandstränder, raukar, ruiner, fornlämningar och mysiga små gårdar med djur, gårdsbutiker och hembakat fika. En av veckans (och sommarens) absoluta höjdpunkter blev besöket på Gisslause Lammgård. Mellan Slite och Lärbro ligger Gisslause Lammgård, en mysig och genuin gotländsk lammgård med café, gårdsbutik och flera roliga aktiviteter för hela familjen. Vi hade läst om gården och möjligheten att få flaskmata lamm vilket lät för mysigt för att kunna motstå. Asundens raukfält Men vi började dagen på Asundens raukfält, ett stort fint naturreservat med stora raukar som ligger i närheten av Slite.…

Säterturen

Vi har besökt Funäsfjällen vid ett flertal tillfällen för att vandra på sommaren och hösten. Trots det finns det fortfarande så många härliga äventyr och upplevelser kvar att upptäcka. När vi under sommaren besökte Funäsfjällen under en vecka fick vi chansen att utforska några av dessa platser. En favorittur blev vandringen längs Säterturen med en avstickare efter Viteggen (en rullstensås) för huvudmålet med vandringen, den handdrivna linbanan över Mittån.  Mot Djupdalsvallen Dagen började med att vi packade våra ryggsäckar och tog bilen från Tännäskröket där vi bodde mot Bruksvallarna. Därifrån tog vi den privata Mittåkläppsvägen (betalväg) upp mot Djupdalsvallen vid…

Topptur på Lill-Skarven, Funäsfjällen

Under åren som vi har besökt Funäsfjällen så har vi hunnit med att bestiga ett flertal olika toppar, varav flera tusenmeterstoppar. Men en topp som vi inte hade vandrat upp på var Lill-Skarven (1224 m.ö.h.). När vi under vårvintern 2020 åkte skidor från Hållan till Malmbäcksstugan som ligger precis vid foten av Lill-Skarven så bestämde vi oss för att dit måste vi vandra upp nästa gång vi besöker Funäsfjällen. Och när vi under sommaren tillbringade en vecka i Funäsfjällen så var en topptur på Lill-Skarven en av de turer vi planerat att göra. Veckan som vi var i fjällen var…

Skidåkning i Kungsberget

Vecka 2 2020 spenderade vi en långhelg på, för oss, en ny skidort. Strax utanför Sandviken, inte så långt från Gävle ligger Kungsberget, en medelstor skidanläggning för dig som inte vill åka så långt som till fjällen. Vi blev positivt överraskade på utbudet av pister och övriga aktiviteter och faciliteter runtom. Och perfekt att inte ha mer än en och en halv timmas körning hemifrån (Edsbyn där vi bor). Här kommer en liten bild av vår upplevelse av Kungsberget. Fint och pistnära boende Vi bodde i en kanonfin lägenhet och det vi framförallt uppskattade var läget, att bo nära backen.…

Tältnatt på Mellankröket, Tännäskröket

Det är ofta de spontana små äventyren som blir de bästa, detta är någonting som vi ofta blir påminda om. Är det något som du känner igen? Att utan någon direkt planering besluta sig för att göra en spontan utflykt som sedan visar sig bli riktigt bra. Kanske har det att göra med att man vid dessa utflykter kanske inte har samma förväntningar som man har inför äventyr som man har planerat, sett fram emot och förberett sig länge inför? Hur som helst tänkte vi nu ta med er på ett av våra sådana äventyr som blev ett av sommarens…

Livsäterån, Funäsfjällen (guldtur 11)

Funäsfjällen är full av guldturer, magiska vandringar och platser att besöka. Trots att vi har besökt Funäsfjällen under flera års tid så konstaterar vi att det fortfarande finns många äventyr att utforska och vackra storslagna platser att upptäcka. En av dessa platser besökte vi under sommaren 2020, Livsäterån (guldtur 11). Vi tog bilen från Tännäskröket där vi bodde, genom Funäsdalen och vidare mot Tänndalen. Vi ställde bilen vid parkeringen på ”Högsta Hållan” där Guldtur 11 börjar. Härifrån åkte vi skidor under vårvintern när vi åkte upp till Malmbäcksstugan och barnen kände igen sig. Vi konstaterar om och om igen att…

Topptur i Sonfjällets nationalpark

Varje gång när vi kört sträckan mellan Sveg och Funäsfjällen, har vi sett Sonfjällets imponerande och karaktäristiska siluett som i ensamt majestät reser sig mot horisonten. Vi har så många gånger pratat om att vi måste stanna till där någon gång för att vandra. När vi under sommaren 2020 skulle ta oss från Vemdalen till Tännäskröket passade vi därför på att planera in ett stopp och en vandring i Sonfjällets nationalpark. Vi lämnade Vemdalen efter några härliga dagar där och körde ca 4 mil söderut mot Hedeviken.  Från Hedeviken svängde vi sedan av och följde skyltningen mot Sonfjällets Nationalpark. Sedan…

Hovdetoppen i Vemdalen

Ibland behöver man en vilodag, en dag med lite enklare äventyr för att vila små och stora ben. Så var det för oss när vi var på besök i Vemdalen i somras. Dagen innan hade vi varit på en ganska krävande guidad tur i björnens spår och vi tyckte då tyckte vi att det passade perfekt att ta liften upp på Hovdetoppen i Vemdalen. Hovdetoppen sett från Vemdalsskalet. På de större skidanläggningarna brukar det ofta finnas möjligheten att även sommartid åka lift upp till toppen. Detta är perfekt inte bara om man behöver en vilodag utan även om exempelvis inte…

Plupps stig i Storhogna

Plupps stig i Storhogna är en lättsam barnvandring med pluppiga äventyr längs med stigen. Gå balansgång, hoppa på stenar, smaka fjällvattnet ur en porlande källa och kryp in i den lilla kåtan. Den lilla vandringen fick högt betyg av barnen som vandringled i Vemdalen. Och vi föräldrar kunde återigen konstatera att det ofta är det enkla som tilltalat barnen lite extra. Väcker barndomsminnen Vi föräldrar kan tydligt minnas den lilla figuren Plupp från vår barndom, och hur våra föräldrar läste högt för oss om den mysiga och omtänksamma lilla filuren som bodde uppe på fjället i en kåta. Djuren i…

I björnens spår

Vi bor i ett av Sveriges björntätaste områden och har sett en hel del spår efter björnar här hemma i Hälsingeskogarna. Trots det blev en av sommarens höjdpunkter när vi under vår vistelse i Vemdalen fick följ med på ett guidat fjälläventyr i björnens spår och bl.a. fick besöka ett flertal björniden tillsammans med Fjällevent Vemdalen. Under den bitvis ganska utmanande turen guidades vi genom trolsk och magisk fjällskog med näst intill orörd natur, upp för i branta och steniga fjällsluttningar med milsvid utsikt över fantastiska fjällvyer och längs porlande fjällbäckar med regnskogsliknande inramning. Men det var inte först och…