Orsa Grönklitt

Lagom till att vi hunnit landat tillbaka i vardagen igen efter sommarens semester, gjorde vi ett mysigt avbrott för en minisemester i Dalarna. Aktiviteterna för helgen var MTB-cykling och höghöjdsbana men också god mat, stugmys och tillsammanstid. Följ med oss till Orsa Grönklitt på en aktiv utomhushelg för hela familjen.  ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA Genom skogarna mot Orsa Grönklitt Att ta en liten minisemester efter att det har gått ett par veckor sedan skolstart och man hunnit komma tillbaka till vardagen igen är faktiskt någonting vi kan rekommendera fler att göra. Ofta är det skönt att få åka iväg från alla hemsysslor och…

Aktiv familjesemester i Västsverige, Billingen och Kinnekulle

Följ med oss på en aktiv långhelg i Västsverige. Med utgångspunkt från kurorten i Lundsbrunn tar vi med dig på dagsturer till Billingens fritidsområde i Skövde. Sista natten spenderades i området runt Kinnekulle på det mysiga Trolmens Bed & Breakfast.  ANNONSSAMARBETE VÄSTSVERIGE Mot försommaren i södra Sverige Vi packade bilen och lastade cyklarna, två på taket och tre bakom bilen, och åkte neråt mot Västsverige och försommaren. På hemmaplan hade björkarna precis börjat slå ut och när vi kom fram möttes vi av en lummig försommargrönska. Fantastiskt, nästan lite som att resa i tiden från försiktig vår till försommar. Helgen bjöd…

Belsåstornet

Tänk vad mycket utflyktsmål som finns på ganska nära håll. Platser som man inte vet om eller aldrig har besökt, utforskat och upplevt! Vi förundras alltid över hur mycket som faktiskt finns att göra runtomkring den plats där vi bor. Trots det så blir det lätt att man åker långt bort för att uppleva äventyr. Vi vill därför slå ett slag för att börja upptäcka närområdet. Troligtvis finns det så mycket mer än du kanske tror att utforska. En sådan plats som ligger ca 30 minuters bilfärd hemifrån Edsbyn där vi bor är Belsåstornet. Ett över 20 meter högt gammalt…

Höstweekend i Sälenfjällen

Vi älskar att besöka den svenska fjällvärlden. Vi har däremot inte besökt Sälenfjällen särskilt mycket. Detta trots att det är några av våra närmaste fjäll. Men i början av september besökte vi Sälenfjällen för en långweekend tillsammans med barnens mormor och morfar samt morbröder med familj. Det blev en härlig helg med vandring, cykling, höghöjdsbana, lek, mys, bad, god mat och framför allt härlig tillsammanstid. Boende vid Lindvallen Att ha ett modernt, fräscht och mysigt boende när man besöker fjällen tycker vi är ganska viktigt. Speciellt när man åker många tillsammans och vill ha tid att umgås och vara. Boendet…

En aktiv helg i Dalarna

Dalarna bjuder inte bara på vacker natur och kulturarv här finns också gott om aktiviteter för aktiva familjer. Här får du följa med oss på en aktiv helg i Dalarna med stigcykling och lek i Bjursås, höghöjdsbana och glass i Rättvik, en natt i ett härbre i Tällberg och en härlig dag på Leksand sommarland. ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA Cykling i Bjursås Vi började morgonen med en picknick-frukost som fanns ordnad på vandrarhemmet där vi sov under natten. Sedan var vi redo för en förmiddag på cyklarna. Vi tog bilen från Falun och siktade mot Rättvik och där på vägen hittar man…

Världsarvet Falun

Vi tänkte nu ta dig med på en kulturhistorisk resa till Världsarvet Falun. För att utforska och uppleva den välkända koppar­gruvan men också det omgivande och vackra bergsmans­landskapet. Så följ med på en spännande tidsresa till Dalarna. ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA Genom skogarna mot Dalarna och Falun Tänk vad konstigt det är, ofta reser man långt för att utforska och uppleva platser. Och så missar man de äventyr som finns på relativt nära håll. Vi bor precis på gränsen mot Dalarna. Från Edsbyn där vi bor är det bara tio mil genom skogarna till Falun. Vi passerar ofta den vackra staden när…

Tågsemester till Norrbotten, hjärtat av Lappland

”Hur långt är det kvar?”, ”Är vi framme snart?”. Du som har rest med barn känner kanske igen dig. Knappt hinner bilen rulla hemifrån innan barnen har tröttnat på resandet som blir ett nödvändigt ont. Med tåg blir resandet istället en upplevelse i sig och äventyret börjar redan när vi kliver på tåget. Det finns många fördelar med att välja tåget i stället för att flyga eller köra bil. Att kliva på tåget på hemmaplan, gå och lägga sig och medan man sover susar tåget fram genom vårt avlånga land till destinationen. På morgonen kan man sedan vakna upp framme…

5 favorittoppar i Funäsfjällen

Funäsfjällen är ett riktigt paradis för barnfamiljer som vill uppleva fjällen och samla storslagna naturupplevelser tillsammans. Vi har besökt Funäsfjällen vid ett flertal tillfällen för att vandra på sommaren och hösten. De senaste somrarna har vi tillbringat minst en vecka av semestern uppe i Funäsfjällen. Vi älskar dessa fjäll som nästan har kommit att bli som ett andra hem för oss. Och vi återkommer ofta dit året runt för att njuta av fantastiska upplevelser och äventyr tillsammans. I detta inlägg tänkte vi dela med oss av fem favoritturer i Funäsfjällen. Vi hoppas att vi på så sätt ska kunna inspirera dig till…

Längdskidor upp till Bruksvallarnas toppstuga Kariknallen

Att en strålande vacker vårvinterdag glida fram på längdskidor över fjällvidderna med solen i ansiktet är en fantastisk upplevelse som alla borde få uppleva någon gång. Vi tänkte nu ta med dig på en sådan tur som vi gjorde under sportlovet i Funäsfjällen när vi åkte skidor från Bruksvallarna och upp till Kariknallen. Sportlov Vi har tur att ha sportlov den sista sportlovsveckan (vecka 10) när det är väldigt lugnt i fjällen. Liftköerna är nästan obefintliga och det är även lugnt i längdskidspåren. Sedan några år tillbaka så har vi tillbringat sportlovet i Tännäskröket i Funäsfjällen. Vi återkommer ofta till…

En magisk decemberweekend i hjärtat av Dalarna

Att som barnfamilj åka bort över en långhelg, bo på hotell och få tid tillsammans är ett mysigt avbrott i vardagen. Att dessutom åka bort en helg i december, lämna alla måsten för att bara vara känns både lyxigt och välbehövligt. Minisemestern i Dalarna har givit mycket på få dagar, en weekend som känt som en hel semestervecka. Vi har varvat full fart med avkoppling och god mat. Helgen har bjudit på längdskidåkning, restaurang besök, dalahästmålning, långsamma frukostar och mys på hotellrummet, Tomteland, Dalarnas klassiska kulturutbud, djur i Orsas Rovdjuspark, spa och relax och vi har fått njuta av vinterlandskap…