Bröllopsdagsäventyr

Det här med få ihop livet och hinna med både familjetid, egentid och partid är inte alltid lätt. Vi har valt att prioritera familjetiden först och gör det mesta tillsammans som familj. Men vi försöker också att vara duktig på att ge varandra egentid så att båda hinner med att träna m.m. Men när det gäller partid så har vi varit dåliga på att prioritera tid tillsammans och det är väldigt sällan, ja nästan aldrig, som vi är utan barn mer än några enstaka timmar. Men vi kan samtidigt konstatera att det också behövs ”laddningstid” för oss som föräldrar och par utan barnen. Det handlar inte om att vara egoistiska, utan om att det alstrar och fyller på energi, ork och kärlek inte bara till oss som par utan till hela familjen.

Hur tänker du kring det här med familjetid vs. egentid och partid? Hur löser ni det så att ni får mer tid för varandra och för att stärka er parrelation? Kom gärna med tips och idéer så kanske vi kan skriva ihop ett inlägg om detta här på bloggen längre fram.

I helgen firade vi 12-årig bröllopsdag (sidenbröllop), detta samma dag som Nils fyller 2 år. Så men lite enkel mattematik kan ni säkert konstatera var vi firade vår 10-åriga bröllopsdag. Just de, på förlossningsavdelningen på Faluns lasarett. Och visst kan man inte tänka sig en bättre present än Nils, och det underlättar dessutom att inte glömma bort bröllopsdagen samt hur många år vi har varit gifta 😉 Sedan Nils föddes har vi hur som helst aldrig varit helt ensamma utan våra tre barn några längre stunder. Men nu i helgen fick vi äntligen möjligheten då Elins föräldrar kom på besök och erbjöd sig att ha barnen så att vi kunde få lite egentid tillsammans.

Vi hade först planerat att åka till fjällen för att vandra, men lagom till det var dags så vände också vädret som varit så underbart hela sommaren och det utlovades mycket regn i fjällen så vi valde att snabbt tänka om och hitta på någonting annat. Jag beslutade då mig för att planera en liten hemlig resa runtomkring här i Hälsingland. Så vi packade ryggsäckarna för att övernatta i tält och sedan begav vi oss iväg.

Downhillcykling i Järvsö cykelpark

Första stoppet blev Järvsö och Järvsö cykelpark där jag hade bokat downhillcyklar. Elin har tidigare provat att cykla downhill, men för mig var det första gången. Så roligt vi hade och så trött vi blev, det är andra muskler som får jobba än vad man är van vid att använda så kroppen var ganska mör och trött efteråt. Efter att vi hade cyklat så åkte vi och tog vi oss ett dopp i Ljusnan för att tvätta bort svett och lera efter cyklingen innan vi åkte vidare till nästa stopp.

Elin cyklar på en av banorna på Järvsö Bike Park
Såhär snygga såg vi ut när vi cyklade, här åker vi liften upp.
Elin på toppen av Järvsö cykelpark
Dags för ett dopp i Ljusnan
Kvällsdopp i Ljusnan efter cyklingen.

Övernattning på Järvsöklacken

Järvsöklacken hade en vacker gyllengul färg i kvällssolen.

Nu var det dags att ta på sig vandringsryggsäckarna och vandra upp till nattens övernattningsställe, Järvsöklackens naturreservat som ligger 4 km nordost om Järvsö. Berget som är 390 m högt reser sig brant över Ljusnans dalgång och är med sin karaktäristiska form ett väl synligt landmärke och en förnämlig utsiktspunkt.

Vandringen upp till toppen av Järvsöklacken var vacker i det magiska kvällsljuset.
Elin blickar ut över den vackra utsikten från en av många utsiktsplatser uppe på Järvsöklacken.

Vandringen upp till toppen är inte så lång men bitvis är stigningen lite brant. Eftersom klockan redan hade hunnit bli ganska mycket så var det en lagom lång vandring för att hinna få upp tältet innan det blev mörkt. Jag var inte helt säker på hur det skulle se ut uppe på toppen och om vi skulle hitta någon bra plats att slå upp tältet på, men vi lyckades hitta en tältplats på toppen av Järvsöklacken med en underbar vy ut över Ljusnans dalgång där vi slog upp tältet. Det blåste ganska mycket och under natten tilltog vinden och det stormade på bra under natten så at vi stundtals undrade om tältet skulle stå kvar.

Ingen dålig utsikt från ”sovrumsfönstret”
Tältplatsen på toppen av Järvsöklacken
Vacker utsikt över Ljusnans dalgång och Järvsö från tältplatsen på toppen av Järvsöklacken

Utflykt till Gröntjärn

På morgonen åt vi frukost uppe på berget innan vi gick ner igen och åkte vidare på var rundresa i Hälsingland. Nästa stopp blev ett nytt naturreservat, nämligen Gröntjärns naturreservat. Reservatet som är ett populärt utfyktsmål om sommaren ligger i en trång dalgång, omgiven av höga berg, ca 5 km väster om byn Västerstråsjö, 20 km norr om Ljusdal och 25 km nordväst om Delsbo. Gröntjärn är en tjärn, där vattnet kan stiga och sjunka ända upp till över 13 meter utan att där finns synliga in och utlopp. Tjärnen är en så kallad dödisgrop efter inlandsisen och sjöns vattennivå regleras av styrs av ett komplicerat samspel mellan grund och ytvatten. Detta gör att Gröntjärns vattnet är vackert turkosfärgat och mycket klart. Gröntjärns turkosgröna färg beror på att vattnet är ovanligt fritt från partiklar, så att det speglar bottnens och himlens färg. Hela sjön kantas av sandstrand, som en liten riviera mitt i skogen. Tyvärr blåste det lite för mycket för att man skulle få uppleva den vackra tjärnen från sin vackraste sida och vattennivån var trots sommarens värme och torka väldigt högt vilket gjorde att ”stranden” runt sjön mestadels låg under vatten. Man kan gå runt hela Gröntjärn på en markerad stig som är cirka 1,5 km lång. Stigen går längs den branta åsen, som sluttar ner mot Gröntjärn. Vi tog en promenad runt denna stig och passade även på att ta oss en titt på den vackra Stråsjö-Långtjärn. Vi passade även på att äta lite lunch vid Gröntjärn före vi fortsatte vår resa.

Markeringar runt Gröntjärns naturreservat
Elin blickar ut över Stråsjö-Långtjärn

Här finner du länsstyrelsens broschyr om Gröntjärns naturreservat.

Glasspaus med vacker utsikt från Avholmsberget

Nu tog vi sikte mot Dellensjöarna via Svågadalen, närmare bestämt till Friggesund och utsiktsplatsen Avholmsberget. Från Avholmsberget får man en förtrollande utsikt över de sägenomspunna Dellensjöarna och Dellenbygdens blånande berg. Avholmsberget blev 2014 framröstat som Sveriges näst vackraste plats på Sverigesradio.se. Utsiktsplatsen är tillgänglig för alla, då en bilväg går upp på berget. Kikare finns för den som vill titta ännu närmare. På Café och restaurang Avholmsberget serverar fika, lunch och á la carte sommartid. Då vi hade andra planer för middagen så köpte vi oss bara en glass och njöt av den vackra utsikten en stund före vi rullade vidare söderut.

Vacker utsikt från Avholmsberget.

På vägen mot vårt sista stopp tog vi oss ett skönt dopp på en av de många små fina sandstränder som kantar Ljusnan.

Bild från vårt badstopp i Ljusnan

Lin och gastronomi i Växbo

Dagen avslutades i vackra Växbo. Först gjorde vi ett besök på Växbo lins fabriksbutik som ligger vägg i vägg med fabriken i Växbo. Butiken är fylld med produkter från Växbo lin som handdukar, dukar, löpare, servetter, tabletter, kuddar, gardiner och garn m.m. Dessutom finns där en stor avdelning för andrasortering där man kan göra fina fynd. Vi passade på att köpa med oss lite nya badlakan, disktrasor och badrumsmattor innan vi åkte vidare till Växbo Krog där vi strosade runt i de små butikerna som finns och åt en god middag på lokala råvaror och njöt av en vacker och varm sommarkväll innan vi åkte hem till Edsbyn igen.

Miljöerna kring Växbo Krog är mysiga. Här finns förutom en gammal kvarn och smedja som man kan titta in i också små butiker som säljer hantverk och produkter från Hälsingland.
Vi fick en härlig avslutning på vår resa med en strålande och varm sommarkväll med god mat på Växbo krog.

Sammanfattningsvis hade vi ett härligt dygn tillsammans i vackra Hälsingland och vi är nu överens om att vi måste bli bättre på att också få partid och tid för att vårda vår parrelation i framtiden.

5 1 Röst
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.