En helg på Järvzoo

djurpark

Helgen som gick besökte vi Järvzoo och bodde på varghotellet som ligger inne i parken. Järvzoo är en djurpark med nordiska djur och ligger i Järvsö, Hälsingland. De har öppet året runt. Vi har tidigare endast besökt parken sommartid men nu tog vi chansen att uppleva den i vinterskrud. Så otroligt vackert med all snö som ligger som ett tjockt glittrande täcke.

Solen sken på en klarblå himmel och temperaturen hade letat sig under 20 minusgrader på vägen upp mot Järvsö, dit vi har ungefär en timmes bilresa från Edsbyn. En strålande vacker december lördag med ett närmast magiskt ljus.

isbjörn

Vi var framme tidig eftermiddag och började med att checka in på hotellrummet. Det dröjde inte lång stund efter att vi hittat in på rummet innan en nyfiken årsvalp kom fram mot fönsterrutan och nyfiket undrade vilka vi var. Stina blev helförtjust och kunde knappt så stilla av upphetsning. Hilding tyckte det var lite läskigt och gömde sig bakom väggen intill fönstret, och 2-åringen Nils började glatt att nynna, ’Du kan inte ta mig!, Du kan inte ta mig!’ Härliga kontraster.

Lagom till att det började skymma, efter att ha fått i oss lite mellis, bytte vi om till varmare kläder för att gå ett varv i parken, det var ju en riktigt kall dag. Vi tog med oss den grymma pannlampan från Mila och barnen fick varsin liten ficklampa att lysa med. Spännande bara det tyckte barnen, de fick i uppgift att lysa så att vi kunde se vart vi gick och spana på djuren i mörkret. Många av djuren är nattaktiva och vi kunde se många av djuren bättre på kvällen än vad vi gjorde i dagsljus nästa dag. Häftigast var nog att se myskoxarna och ugglorna på nära håll.

djurpark

På kvällen hade vi bokat bord på Bergshotellen som ligger i direkt anslutning till Järvzoo parken, 5 min promenad bort genom parken. Bergshotellet är det som ligger precis nedanför slalombacken i Järvsö. Mysigt inrett och fin restaurang. Vi vuxna och Stina åt en supergod pizzabuffé och små grabbarna valde pannkaka. Kan verkligen rekommendera kantarellpizzan, den godaste pizza jag ätit!! Superserivce och personalen hade så god hand med barnen, fixade, flörtade och bjöd på glassbuffé till efterrätt! Det märktes tydligt att de har ett stark fokus på barnfamiljer, bra barnmeny, ett uppskattat lekrum dit man hade uppsikt från restaurangen och gott om barnstolar.

På vägen hem från kvällens middag promenerade vi genom parken för att komma till hotellet. Vi gjorde ett stopp vid varghägnet där hela flocken, på 7 vargar, var på ett och samma ställe. Vi fick komma riktigt nära, vargarna var nyfikna och kom fram och nosade på oss genom gallret. Vargen upplevs så mycket större än vad man tror när man kommer dem så nära. Vargarna var pigga och det var full fart på hela gänget, de både lekte, knuffades och gruffades.

Barnen kom snabbt överens om vem som skulle sova vart, vi vuxna häpnade över syskonsämjan i frågan. Stina i överslafen, Hilding i underslafen och Nils nöjd över att få sova i samma säng som mamma och pappa. Barnen somnade fortare än vi vågat hoppats och vi vuxna fick en lugn kväll tillsammans där vi med ficklampan spanade ut i hägnet.

Besöket i parken

Vi startade morgonen med frukost på Bergshotellet, där varghotellets ingående frukost serveras. En riktigt god frukost buffé som faktiskt levde upp till den där goda frukosten som man längtar efter när man bor på hotell. Allra mest njöt nog Stina som åt frukost som aldrig förr, pannkakor med lönnsirap och nutella och varm choklad var favoriterna. Och att få pressa sin egen apelsin juice var också en höjdare.

Mätta och belåtna var vi redo att ta oss an Järvzoo. Idag skulle vi gå ett helt varv och siktade på att vara med på den matning som var en av dagens aktiviteter. Temperaturen hade stigit något och -10 kändes ganska rimligt jämfört med lördagen som var riktigt kall, under -20 grader. Så otroligt vackert med all snö!

älgar

Hilding som senaste månaden gått och nynnat på ”Rudolf med röda mulen” var nöjd att få se renarna på riktigt, men längtade mest efter att få se lodjuren. Han var dessutom lite mörkrädd kvällen innan och var därför nöjd att få gå i parken i dagsljus.

En kilometer in i parken finns ett rastställe med grillplats, sommartid även möjlighet att köpa korv och fika. Här tog vi lunchpaus och grillade korv i skogskojan. Så mysigt! och skönt att värma kalla fingrar mot elden. Vi tände ljusstaken på bordet, men fick efter Hildings mycket bestämda åsikt blåsa ut ett av de fyra ljusen eftersom det var tredje advent.

skogskojan

Intill rastplatsen ligger inspelningsplatsen för TV programmet Wild kids. Bara uppför en liten backe och man är där. Som en äventyrlig lekplats, barnen mindes den från vårt senaste besök i somras och ville såklart leka en stund innan vi gick vidare. Något som ofta slår oss är att barnen gärna besöker samma ställe om och om igen, de gillar att känna igen sig och att minnas tillbaka hur det var senast de var där. Något att ta med sig som förälder, man måste inte hela tiden jaga nya ställen att upptäcka det går lika bra att återkomma till favorit ställen!

wild kids

Matning av djuren

Dagens höjdpunkt för samtliga i familjen var helt klart matningen. Vi var nästan ensamma i parken och fick vara med på så nära håll som det är möjligt. Djurvårdaren som hade hand om matningen var en glad och pigg tjej som entusiastiskt berättade om djuren. Det är så härligt att möta människor som brinner för sitt jobb. Hon svarade glatt på barnen frågor och berättade om de olika individerna. Matningen började vid vargarna, fortsatte till järvarna, fjällrävarna och sist lodjuren. Eftersom vi var så få var djuren ovanligt orädda och vi fick god tid på oss att kika på dem. På tidigare besök har vi endast fått en skymt av lodjur och fjällrävarna på långt håll, så det var lite extra roligt att få se just dem. Speciellt för barnen som utan brådska alla tre hann med att se djuren.

matning

Efter besöket i parken var det skönt att komma in i värmen igen. Vi besökte även det vildmarkscentrum som ligger i samma byggnad som parkens entré. Här finns mycket spännande för barnen att upptäcka och leka bland. Vi såg en film (” Det här är roligt!” sa Nils 2 år), vägde och jämförde oss med tyngden hos parkens djur, fick känna på de olika djurens pälsar, tänder. Lära oss om spår, gissa bajset, krypa in i ett björnidé. Barnen stortrivdes och hade lätta kunna stanna en lång stund ytterligare än den timmen vi var där. Här fanns även mycket matnyttig information för oss vuxna.

vilddjurscentrum

Kort och gott; Vilken härlig helg!

Varghotellet

Hotellet ligger i direkt anslutning mot varghängnet i parken. Alla 5 rum har stora panorama fönster ut mot vargarna så att man kan spana på dem direkt från rummet. Något som barnen såklart tyckte var mycket spännande!

varg

järvzoo

Det vi uppskattade allra mest med att bo på varghotellet var att vi hade tillgång till parken under hela vår vistelse, alltså även kvälls och nattetid! Vi hade tagit med oss ficklampor åt barnen och pannlampa. Det kändes som att gå i en saga där längs trätrottoaren med all snö som inramning. Vi lyste oss fram i mörkret och kikade på djuren. Eftersom många djur är nattaktiva var det full fart på många håll i parken. Myskoxarna åt mat och vi fick se dem på nära håll. Ugglorna tittade nyfiket och undrade var det var för liv där utanför hägnet.

djurpark

Våra tips för dig som vill uppleva Järvzoo vintertid med barn;

Ta med snowracer att dra barnet på när orken tryter, 3km är långt att gå för små ben. (Eller vagn beroende på snötillgång) (Vår 5-åring klarade utan problem att gå själv, men alla barn är olika du känner ditt bäst själv)

Ta med något att grilla och något varmt att dricka i en termos. Gott med något varmt att stoppa i magen. Det finns möjlighet att utmed vägen, efter ca 1 km, att grilla både utom och inomhus.

Klä er varmt i lager på lager. Då är det lätt att justera efter temperatur och aktivitets nivå.

Ha gott om tid på er, ju längre tid man spenderar vid varje hägn desto mer hinner man se. Ibland kan det vara svårt att få syn på djuren.

Missa inte ’Wild kids’ arenan, tillgänglig att leka i, barnen har möjlighet att testa de grenar och utmaningar som visas i serien.

5 1 Röst
Inläggsbetyg
Föregående inlägg
Resa långt med små barn
Nästa inlägg
God Jul och Gott Nytt År!
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.