Livsäterån, Funäsfjällen (guldtur 11)

Funäsfjällen är full av guldturer, magiska vandringar och platser att besöka. Trots att vi har besökt Funäsfjällen under flera års tid så konstaterar vi att det fortfarande finns många äventyr att utforska och vackra storslagna platser att upptäcka. En av dessa platser besökte vi under sommaren 2020, Livsäterån (guldtur 11).

Vi tog bilen från Tännäskröket där vi bodde, genom Funäsdalen och vidare mot Tänndalen. Vi ställde bilen vid parkeringen på ”Högsta Hållan” där Guldtur 11 börjar. Härifrån åkte vi skidor under vårvintern när vi åkte upp till Malmbäcksstugan och barnen kände igen sig. Vi konstaterar om och om igen att det är speciellt att uppleva en plats under flera olika årstider och att det också är mysigt att på så sätt minnas tillbaka till äventyr som vi gjort tidigare.

Leden mot Livsäterån följer till en början samma led som vi åkte skidor på i vintras ett par hundra meter. Därefter svänger den av.

Starten har sträckans flesta höjdmeter, leden slingrar sig fram genom björkskog, över myrmark full av blommande ängsull och små fjällbäckar för att sedan fortsätta flackt uppe på kalfjället där man möts av fantastiska fjällvyer. Dels mot de omgivande fjälltopparna som Stor- och Lillskarven men även ner mot Funäsdalen.

Utsikt in mot Funäsdalen

Som så många andra gånger under vår sommarfjällsemester 2020 så var inte vädret inte direkt på vår sida. Det var regn och ganska starka motvindar när vi vandrade uppe på kalfjället. Därför var det skönt när vi kom fram till den ravin som omger Livsäterån. Ån är nämligen nedskuren i fjället och de branta slutningarna och ner mot ån skapades ett skydd mot de starka vindarna.

Vi följde sedan ån nedströms, en vacker vandring förbi släta hällar och små vattenfall. När vi besökte ån gick det till största del av sträckan att vandra i ån. (med vattentäta skor då såklart) I skydd från vinden satte vi oss på en av de släta hällarna och fyllde på med lite välbehövlig energi innan vi vandrade vidare. Tuffa väderförhållande tar på både energinivå och humör så det är viktigt att fylla på i tid. Saltade cashewnötter och russin är en storfavorit hos barnen.

Enligt vad vi har hört är detta ett riktigt paradis varma soliga sommardagar och att det är populärt att bada i de små vattenfall som finns längs åns porlande vatten nedströms.

Men när vi besökte Livsäterån var det inte temperatur eller väder som inbjöd till ett avsvalkande dopp. Vi kan helt klart tänka oss att återkomma till Livsäterån fler gånger och förhoppningsvis ta oss ett dopp i det porlande vattnet vid något av de vackra små vattenfallen.

Efter att ha tittat på Livsäterån så vandrade vi sedan tillbaka samma väg till bilen igen. Nils som helt plötsligt hade fått massor av energi i kroppen sprang, till vår stora förvåning, hela i stort sett hela vägen tillbaka. Nils entusiasm smittade av sig och fick hela gänget på riktigt gott humör.

Efter en regnig och blåsig tur var det skönt att få komma in och mysa i soffan en stund. En sommar med riktigt höstväder är det skönt att ha en stuga som bas. Vi älskar att tälta, något som också gör att vi kanske än mer njuter av lyxen att bo i stuga ibland.

5 4 Röster
Inläggsbetyg
fjällvandra med barn, fjällvandring, funäsfjällen, livsäterån
Föregående inlägg
Novemberutmaningen – Gör en utflykt i pannlampans sken
Nästa inlägg
Ta med adventsmyset ut i naturen
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.