Andersborg våffelstuga

våffelstuga

Vi valde att göra en eftermiddagstur till Andersborg våffelstuga efter ett kort stopp vid naturrastplatsen Anderssjöåfallet. Detta är en perfekt tur för den som vill göra en enklare vandring med ett konkret mål. Större delen av leden är spångad, och relativt platt. Vädret denna höstdag var snöigt, blåsigt och temperaturen runt nollgrader. Inte de bästa förutsättningarna men rätt utrustade var det inget problem.

Vi tog bilen upp från Tänndalen till en fjällparkering, med en liten vägavgift som vi gladeligen betalade, och slapp på så vis stigningen uppför fjället. Vandringen till våffelstugan är ungefär 1.6km. Vill man göra en längre vandring finns flera Guldturer som fortsätter vidare. Se tipsen längre ner i inlägget.

Starten för leden mot Andersborgs våffelstuga

I ärlighetens namn hade vi nog behövt ha besökt våffelstugan innan turen för barnens bästa förutsättningar med ork och humör, men det blev samtidigt ett bra mål för vandringen. Vi visste att våffelstugan stängde klockan 17 och vi startade turen strax efter 15, så vi hade viss tidspress att hinna fram för att hinna beställa mat innan stängning. Inte att rekommendera när man vandrar med barn, men man lever inte alltid som man lär… Trots hunger och lite sviktande humör så kämpade barnen på. I vanliga fall är detta en enkel led men med vädret gjorde det lite besvärligare. GoreTex skor, bra huva på jackan och vintervantarna var guld värda på denna tur. Spången blir lätt lite hal när den är blöt och temperaturen ligger på gränsen till minusgarder, det gäller att ta det lite försiktigt.

fjällvandra med barn

Fortare än vi vågat hoppats nådde vi fram till våffelstugan! Och på vägen dit glimtade solen igenom då och då. Vi borstade av våra leriga skor och barnen skyndade in för en efterlängtad våffla. I den varma, lite dunkla men mysiga hallen tog vi av oss skorna, mössor och vantar. Här fanns också en trälåda full av tofflor att låna för den frusne.

våffelstuga

Snart hade ögonen vant sig vid den mörka, men ombonade och stämmningsfullt inredda våffelstugan. På borden brann levande ljus, det sprakade i braskamninen, trasmattor var utlagda på trägolven, trämöbler och fårskinn att sitta på. Utbudet innefattade både enklare lunch, våfflor och fika. Nils fick snabbt syn på chokladbollarna och bestämde sig på en sekund att det var precis vad han ville ha. Vi andra beställde varsin våffla med sylt och grädde.

Och gissa om det smakade gott! Plötsligt började det att snöa utanför, riktigt stora  och många snöflingor som långsamt dalade ner mot marken, så vackert. Så mysigt att sitta där inne i stugvärmen och kika ut genom fönstren.

När vi ätit färdigt våfflorna kom en av ägarna med en överraskning åt barnen, varsin klubba! Mycket uppskattat, stämningen som redan var mycket god runt bordet blev plötsligt närmast festlig. Gladast av alla var nog Nils som spexade friskt medan storasyskonen skrattade gott åt hans tokerier. Och en eloge till ägaren som diskret först frågade oss vuxna om det var ok, det ger pluspoäng. Han berättade även med stort allvar att de ansåg sig vara kalorineutrala, allt som intogs i våffelstugan gör gästerna sig av med på vägen hit och tillbaka.

På vägen tillbaka mot bilen vid fjällparkeringen, silade solen fram mellan molnen och ljuset var mist sagt magiskt.

fjällvandring

tänndalen

Hilding var helförtjust över den snö som kommit. Han gick mest och kramade snöbollar längs vägen så att det nästan var besvärligt att få honom att ta sig framåt. De upptäckte även istappar i den å som rinner längs stora delar av leden mot våffelstugan. Hilding har verkligen hårdtestat sina tumvantar den här fjällhelgen! De har kramat blötsnö i mängder, landat i geggiga lörpölar, doppats i fjällbäckar för att nämna något. När vi kom fram till våffelstugan var de plaskvåta på utsidan men torra på insidan och han hade varmast händer i familjen. Han som annars är den mest frusne, bortsett från mamma Elin.

andersborg

Hitta hit

Vi sökte efter Andersborg via Google maps och hittade in via riksväg 84, ungefär i höjd med Tänndalen. Sista biten upp mot fjällparkeringen är betalväg, 40kr betalde vi in via swish.

Länkar till turer som fortsätter från våffelstugan Andersborg. Guldtur 9 – Gruvleden-Lillskarven , Guldtur 12 – Anderssjöarna runt eller Guldtur 13 – Hamrafjället runt

0 0 Röster
Inläggsbetyg
andersborg, fjällen, fjälltur, friluftsliv med barn, utebarn, våffelstuga, våfflor
Föregående inlägg
Andersjöåfallet
Nästa inlägg
Kariknallen
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.