Kariknallen

ut på tur med barn

Kariknallen är en fjälltopp på 1050 meter över havet som bjuder på fin utsikt över fler 1000 meters toppar bla. Mittåkläppen. En enklare tur på 5km som passar perfekt som en halvdags tur för barnfamiljer. Uppe på toppen finns en våffelstuga som har öppet både sommar och vinter. Väderprognosen visade på vind och snö framåt lunchtid, så därför såg vi till att komma iväg i tid på morgonen. Det visade sig vara ett smart drag. Dagens egentligen ganska enkla tur blev lite av en utmaning i de väderförhållanden som mötte oss på fjället.

Turen startar nere genom björkskogen och leder uppåt till trädgränsen och ut på kalfjället. Ganska snart korsar leden ett litet vattenfall som barnen tyckte det var mycket spännande att få vada över.

fjälltur

Redan när vi startade turen låg några centimeter snö på backen. Bitvis var det som att vandra leden i en kladdig bäckfåra. Barnens GoreTex-skor från Superfit var ovärderliga, utan dem hade de varit plaskblöta om fötterna efter mindre än en kvart.

fjällvandra med barn

Leden letade sig sakta uppför fjället och barnen tyckte det gick tungt. När de började tappa orken och motivation, det är då man ska plocka fram esset i rockärmen. Det lilla som gör att barnen orkar tio minuter till och det är dags för mellispaus. Varsin gott&blandat godis som jag sparat från fredagsmyset kvällen innan, blev en uppskattad överraskning.

gott och blandat

Innan vi tog oss an sista stigningen mot toppen av Kariknallen stannade vi för ett kort mellis stopp. Vinden hade börjat tillta och vi såg hur en molnbank med det utlovade snöfallet var på ingång på bred front. Det var även här man fick göra vägvalet upp på Kariknallen; branta vägen upp längs med kammen, eller att runda toppen upp genom dalgången. Här lite högre upp på fjället låg 1 dm snö, och vägen upp på kammen var igensnöad och inte ett alternativ. Vi överlade snabbt och bestämde att ändå fortsätta turen upp på toppen. När man är på tur i fjällen med barn gäller det att inte vara dumdristig, vädret förändras snabbt och man vill inte utsätta sig för onödiga risker.

mellis

Med mellis i magarna var vi nu taggade att ta oss an sista biten upp på Kariknallen!

friluftsliv

Sista biten fick vi pulsa i snö och leden var bitvis isig, vilket gjorde att vi fick kliva i riset vid sidan om stigen på de brantare bitarna. Barnen var duktiga och kämpade på uppför med det tydliga målet att nå toppen. De gillar när äventyret blir lite av en utmaning, men det är en hårfin gräns när det blir för mycket. Den här gången höll vi oss på rätt sida. I dalgången upp hade vi skydd för vinden, men så snart vi kom runt och upp på Kariknallen tog vinden i ordentligt. Vi visste att våffelstugan var stängd för säsongen men hade turen att komma in i den lilla förstukvisten, där vi kunde söka skydd från vinden. Toppbestigningen firades med bulle och varm choklad.

ut på tur med barn

funäsfjällen

Snövädret snuvade oss på utsikten, som sägs vara något alldeles extra. Den får vi ta revansch på en annan gång.

fjällen

På vägen ner hade vi snövinden rakt mot ansiktena en kortare bit. Här var snön lite djupare, ca 2dm, eftersom det drivit ihop. Men tack vare bra skor med skaft, skalbyxor som sitter bra över skon, jackor med bra huvor som går att reglera. Så klarade vi oss bra. Nils fick vi lyfta upp ur bärryggsäcken, och bära med ansiktet in mot bröstet för att skydda honom mot vinden. Hilding tyckte att vinden sved mot kinderna men de bet ihop bra och snart var vi nere i dalgången, skyddade från vinden, precis nedanför toppen. Det är så gott att se hur de känner sig nöjda och stolta över att de klarat det! Skorna från Superfit och ytterkläderna från Isbjörn sattes på hårdtest och klarade sig galant. Vi kan med ärlighet ge dem våra varmaste rekommendationer!

isbjörn of sweden

guldtur

Sista biten tillbaka genom björkskogen dalade stora snöflingor sakta över oss. Otroligt vackert och fascinerande för barnen. Trots att vi hade hoppats på en riktigt fin hösthelg så känner vi oss ändå nöjda över de turer vi fått! Gillar man, som vi, att vara ute så spelar vädret inte så stor roll. Barnen var helt klart nöjda över att få uppleva säsongens första snö!

Hitta hit;

Guldtur 18, startar från Rockvallen i Bruksvallarna. Följ länken för en beskrivning av hur du hittar hit. På vintern finns det även möjlighet att ta sig hit med tolkhjälp, med snövessla eller bandvagn.

0 0 Röster
Inläggsbetyg
bruksvallarna, fjäll, fjällvandring, friluftsliv, friluftsliv med barn, funäsfjällen, guldtur, kariknallen, tännäskröket, tusenmetersklubben, utebarn, våffelstuga
Föregående inlägg
Andersborg våffelstuga
Nästa inlägg
En långhelg i Tännäskröket, Funäsfjällen
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.