Mittåkläppen med barn

Sommaren när Stina var 3 år och Hilding 1,5 år gjorde vi en tur upp på Mittåkläppen i Funäsfjällen. Vi tog en bild uppe på toppen där vi pausade för att laga mat, den bilden blev en magnet som sattes upp på kylskåpet. Under flera år har barnen kikat på bilden och frågat om att få gå upp på berget och äta mat igen. Så nu i höst passade det perfekt när vi var på besök i Funäsfjällen.

Hösten har gjort sitt intåg här i Bruksvallarna och björkarnas gula löv lyser upp en annars ganska grå dag. Leden upp på Stor-Mittåkläppen, 1212 möh, är en av Funäsdalens 30 guldturer. Leden, enkel väg 2,5km, startar från Djupdalsvallen, hit kommer du via en betalväg från Bruksvallarna. Avgiften betalas med kort i en automat för att ta sig förbi vägbommen.

Vi har en boken om de 30 guldturerna som finns i Funäsfjällen. En riktig vandringsbibel för alla som älskar att vandra i fjällen. Finns mycket att upptäcka och fina turer att vandra!
Vandringen 2,5 km från Djupdalsvallen upp till toppen på Mittåkläppen.

Barnens humör och ork hade tidigare under helgen varit lite svajigt, så vi var lite oroliga för hur dagens lite tuffare tur skulle gå. Men den oron var helt obefogad, de var heltaggade för att ta sig upp på toppen! De lekte sig fram längs vägen genom dalgången, och aktade sig för krokodilvatten och balanserade på broar(spångarna). Även Nils traskade på hela vägen fram till bergets fot där stigen började branta på. Det är som att barnens motivation ökar när utmaningen är större och sporrar dem till att klara av det. Och håll med om att det är något speciellt med känslan i att för egen maskin ta sig upp på en topp!

Vilken känsla det är när barnen orkar vandra allt längre. Stina och Hilding klarade utan problem och gnäll att vandra hela vägen upp. Nils fick åka i bärstolen när det började bli brant men vandrade sedan större delen av vägen ner.

En bit upp kan man välja vilken väg man vill ta upp på berget, den längs bergets brant eller runt om för en snällare lutning. Barnen fick välja och tog den brantare stigen, och tro det eller ej men just den här biten hade de riktigt bra fart framåt och uppåt. Mamma Elin som hade Nils i bärstolen fick kämpa desto mer.

Ju längre upp vi kom desto mer tog vinden i. Längst uppe på toppen blåste det ordentligt! Barnen lade varsin sten på toppröset och vi tog den obligatoriska toppbilden, men sökte sedan ganska snart lä på kläppens östra sida. Här tog vi en paus för att vila benen och fylla på med lite värme och energi i form av mat. Barnen hade utlovats en liten överraskning på toppen och blev lyckliga över varsitt kinderägg.

Vi åt med god aptit av köttbullar/halloumi och makaroner. Enkelt och snabbt är våra ledord för mat på dagsturer med barnen. Vi väljer säkra kort som vi vet att barnen gillar. Ett bra humör och ork är så viktigt för hur turen blir, och så länge barnen äter så brukar det gå bra!

Vacker utsikt över Mittåns dalgång från Mittåkläppens topp

Vi hade tur med sikten för trots lite grått och ruskigt höstväder så kunde vi se topparna på 360 grader runt om, både Sylmassivet och Helags toppar var täckta i snö. På vägen upp mötte vi ett pensionärspar som berättade för barnen att det låg snö på toppen. Det sög de åt sig och såg fram emot att få göra varsin snöboll när vi kom upp. Till barnens besvikelse var det bara de omkringliggande topparna som fått snö, men det snöade under några minuter när vi var där uppe och det var ändå en liten succé. Besöker du fjällen under hösten och tänker göra en tur upp på kalfjället så kan vi tipsa om att ta med vintervantar! Vinden kyler av med en otrolig effektivitet!

Med mat i magarna och ny energi småsprang vi nedför den flackare leden från toppen. Vinden pinade på så att vi var alla angelägna om att komma nedåt. Nils fick vi bära med ansiktet inåt bröstet eftersom han tyckte vinden var högst obehaglig. Stina och Hilding frös och gjorde sitt bästa för att hålla värmen genom att röra sig.

Det är otroligt vackert när höstlöven ger landskapet en färgskiftning i orangegult. Hösten är en fantastisk tid att uppleva de svenska fjällen på!

Funäsfjällen bjöd på fantastiska höstfärger.

Utsikten från toppen av Mittåkläppen är fantastisk. När vädret är klart syns toppar i Norge som ligger nästan 20 mil bort, Sylarna, Predikstolen, Helags, Hovärken nere vid Lofsdalen, Anåfjället, Vigelfjällen i Norge mm, listan kan göras lång. Har du fjällkartan med på denna tur, kan du försöka identifiera topparna du ser.

Tusenmeters jakten är en kul utmaning för barn. Bestig 5 toppar i Funäsfjällen över 1000 meter. Vi har varit uppe på de flesta av dessa och alla turer är härliga att göra.
På Helags och Predikstolen låg det snö
Stina målade en teckning av Mittåkläppen i bilen på vägen dit. Givetvis var vi tvungna att ta en bild på henne med teckningen och Mittåkläppens välkända siluett i bakgrunden.
5 2 Röster
Inläggsbetyg
äventyr med barn, familj, familjeäventyr, fjällen, fjällen med barn, fjällvandra med barn, fjällvandring, frilufts barn, friluftsliv, friluftsliv med barn, funäsfjällen, hemester, mittåkläppen, resemål, svenska fjällen, utebarn, utflykts tips
Föregående inlägg
Höstskor för barn
Nästa inlägg
Kanotpaddling i Ljusnan
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.