Att hinna träna som småbarnsförälder?

Förälder, Livet, Livet med barn, Okategoriserade, Rörelseglädje, Tips, Träning

En högst relevant fråga för det är inte alltid enkelt att få ihop livet med små barn och att samtidigt regelbundet hitta tiden att lägga på sig själv och sin träning. Men jag skulle vilja vända på frågeställningen och undra; Hur kan man få ihop och orka vardagen med små barn utan att träna och ta hand om sig själv? För min är det ett måste för att jag ska vara en bra förälder och för att jag ska må fysiskt och psykiskt bra. Även om ekvationen på pappret kanske kan se konstig ut så upplever jag att jag har mer tid och ork att göra annat om jag ser till att planera in och genomföra min träning. Trots det är det ändå lätt att träningen är det första jag får plocka bort för att få vardagspusslet att gå ihop, så det är helt klart en utmaning och det kräver beslutsamhet för att hålla kontinuitet. För mig ligger utmaningen i att hålla kontinuiteten snarare än att jag tycker att träningen i sig är tuff eller jobbig. Men när man väl hittat en rutin så rullar det faktiskt lättare, det gäller att hålla i de första veckorna så flyter det på sedan. Men det kommer dippar och då gäller det att vara extra ihärdig att hålla fast vid sina rutiner och hitta lösningar för att få träningen att bli av, och vara nöjd med den träning som blir av.

Så här får jag min träning att fungera just nu.

Jag har bestämt mig för att träningen är viktig för mig och har hittat MIN motivation. För mig handlar det om att min livskvalité ökar markant av att jag håller mig i form. Jag upplever att jag mår både fysiskt och psykiskt bättre, jag har lättare att arbeta koncentrerat och effektivt, jag orkar mer, känner mig piggare, har inga problem att hänga med och orka leka med barnen, det ger mig en bättre självkänsla, jag upplever också att jag håller mig friskare och undviker många förkylningar som är dryga att behöva dras med, jag känner mig snyggare, utan för att det för den sakens skull egentligen syns på min kropp för någon annan än mig själv. Och det finns inget härligare än de där löprundorna när man njuter av flowet och att få springa på ställen och vid tillfällen när rundan blir en upplevelse i sig. Jag har så många fina minnen i härliga löprundor!

Jag ser till att prioritera och planera träningen under veckan. Jag och Christian har gjort planeringen så enkel att vi har varannan dag. Det är den lilla planering som krävs för att veta att ikväll är det min tur att sticka ut och träna, det hjälper mig att få träningen att bli av. Sedan hjälper vi att pusha varandra, ofta räcker det att få frågan, Vill du träna ikväll?

Min träningsform är i första hand löpning, det är min bas. Framförallt eftersom jag tycker att det är den effektivaste träning jag kan göra. Bara att byta om och snöra på mig löparskorna, och sedan är träningen igång bara jag är utanför dörren. All tid jag lägger på träningen blir på så sätt effektiv, ingen väntetid. Sedan fyller jag på med roliga inslag när tillfälle ges, en runda i skogen på min mountainbike, ett pass styrka hemma på yogamattan, en dag i slalombacken eller en rask promenad när kroppen säger ifrån.

Jag har även bestämt mig innan att det finns inga ursäkter för att missa träningen! Skada, feber, halsont eller att vara själv med barnen är mina enda giltiga anledningar till att inte träna. Så är det bara.

Jag är snäll mot mig själv! Den bästa träningen är den som blir av, 20 minuter är bättre än ingenting, en löprunda på 4km är lika mycket en löprunda som en på 10km. Som kvinna påverkas jag ganska tydligt av min menscykel och det gör att dessa dagar funkar det inte att pressa kroppen för hårt, den svarar bara inte. Det är okej, jag berömmer mig själv istället för att jag såg till att träningen ändå blev av. Sedan går träningen i perioder och det är bara att acceptera att under vissa perioder blir det mindre tränat av olika anledningar, det är okej!

Mitt mål år 2018 är att träna minst ett pass med styrka i veckan, jag känner att det är vad jag behöver, styrka för funktionalitet i vardagen och för att kroppen ska hålla för löpningen. Inga konstigheter bara enkla övningar för hela kroppen att göra hemma med kroppsvikt. Och sedan är målet att hålla i min varannandags rutin med löpträningen.

Fundera över varför DU vill träna och håll fast vid det. För någon kan motivationen bestå i ett lopp eller tävling som man vill genomföra längre fram. Sätt en tid du vill klara eller ett genomförande mål. Välj den träning du tycker om. Okej, träning är inte alltid kul men du måste hitta en form som håller i längden för just dig. Satsa hellre på något du gillar än vad som snabbast får dig i form, det tror jag är mest hållbart i längden. Hitta någon som kan inspirera och peppa dig. Bestäm träff på gymmet eller ta en löptur tillsammans, då avbokar man inte träffen på grund av lite regn eller att man känner sig lite trött. Pepp pepp! Det är aldrig för sent att börja, kan jag kan du!

Vad är dina tips för att hinna med träningen? och Vad är ditt träningsmål för 2018?

0 0 Röst
Inläggsbetyg
, , , ,
Föregående inlägg
Vi har mycket att lära oss av våra barn (lyckliga människor har sitt barnasinne kvar).
Nästa inlägg
Världens godaste kladdkaka!?
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 Kommentarer
äldsta
senaste poppuläraste
Inline Feedbacks
Alla kommentarer
Sven
Sven
2 månader sedan

Detta inlägget inspirerade mig till att våga försöka satsa på träningen igen. Istället för att bara vara tacksam för något pass man får till här och där, då man har 2 småbarn i nära ålder och en hund.

Tack för det!

Christian Olars
Admin
2 månader sedan
Reply to  Sven

Vad roligt att höra! Lycka till med träningen och familjelivet.

Meny
2
0
Vi vill gärna höra vad du tycker!x
()
x