En spontan och magisk SUPerhelg!

Vilken härlig helg vi hade i helgen, en sådan där helg som var helt oplanerad men som tack vare lite spontana och oplanerade utflykter blev en av de bästa helgerna på mycket länge.

Då båda vi föräldrar var rejält förkylda under förra veckan så hade vi bestämt oss för att bara vara hemma och ta det lugnt i helgen. Vi hade tidigare pratat om att tälta men vi beslutade oss istället för att vara hemma och ta helgen lite som den kom beroende på ork, väder och lust.

Tipspromenad och bondemarknad i Edsbyn

Ute på tipspromenad i Edsbyn. Här framför en väldigt häftig väggmålning som gjordes för ett par år sedan.

Lördagen inledde vi med lite aktiviteter här hemma i Edsbyn. Det var den årliga ”Bondemarknaden” som har blivit en årlig tradition att besöka. Det blev också ett besök till leksaksbutiken här i Edsbyn som anordnade ”Barnens dag” med tipspromenad, fika och ballonger. Dessutom var Loe (Edsbyns IF’s bandymaskot) på besök till Stina och Hildings stora förtjusning.

Stina och Hilding med maskoten Loe
Tre nöjda barn med ballonger och klubbor påväg hem efter en förmiddag på byn.

Båtrace i porlande skogsbäck

Efter lunch bestämde vi oss för att göra en spontan skogsutflykt. Vädret var så fint och vi kände att vi ville komma ut i skogen lite. Så vi packade med oss lite fika och tog bilen ett par kilometer ut i skogen till vi kom till en liten porlande bäck i skogen. Där stannade vi och tillbringade eftermiddagen. Christian tillverkade båtar till barnen som de sedan tävlade med längst bäcken. Roligt och uppskattat för hela familjen.

Här pågår båttillverkning av lite material som vi hittade på marken i skogen.
Båttillverkning pågår
Sådär, nu är båten färdig för avsegling och båtrace nerför bäckens porlande vatten.
Barnen och deras båtar är redo för start. Klara, färdiga, kör!
Starten har gått och båtarna har påbörjat sin färd ner för bäcken.
Med en varsin pinne i handen för att hjälpa båtar som fastnar sprang barnen längsmed bäcken.
Båttävlingen av avslutad och efteranalyser pågår av racet.

SUP premiär!

På söndagen bestämde vi oss för att det var hög tid att göra SUP (Stand Up Paddle) premiär för säsongen. Så vi packade bilen med en av våra brädor och en ryggsäck med lite korv med bröd m.m. och sedan begav vi oss ut till en av våra favoritplatser där det finns en mysig liten tjärn i skogen. Vi lekte, grillade, paddlade SUP och hade det skönt i solen hela eftermiddagen.

Stina påbörjar pumpningen av vår ena SUP. En uppblåsbar bräda är fantastiskt smidig eftersom den förvaras och transporteras i en väska/ryggsäck. Det gör att man enkelt kan ta med sig brädan i bilen, pumpa upp och sedan paddla. Att pumpa upp en bräda tar ca 5-10 minuter.
Elin ute och paddlar tillsammans med Nils. Vi har bl.a. en bräda som heter ”ZAPPER WILD” från det svenska märket Black Cat Boards som är perfekt när man ska skjutsa barnen. Det är en väldigt stabil och lättmanövrerad äventyrsbräda som är kanon i mindre vattendrag och även fungerar perfekt i strömmande vatten.
Stina grillar korv
Sällan smakar korv med bröd så gott som när den grillas över en öppen eld ute i skogen.
Ännu mer SUP paddling. Barnen älskar att åka med på brädan.

Utforska ett litet vattenfall

Efter vi hade gillat korv paddlade Christian och Stina en sväng med brädan och fick då syn på ett vattenfall som kom forsande genom skogen. Vi bestämde oss därför att göra en liten extra utflykt runt tjärnen för att ta oss en närmare titt på vattenfallet.

Det finns så många vackra platser och så mycket vacker natur i Sverige. Här i Hälsingland har vi otroligt vackra tallskogar och blå berg. Det är lätt att bli hemmablind men den här kvällen var det svårt att inte njuta.

Det var så magiskt vackert i skogen med kvällssolen som silade fram bland tallstammarna och vilken känsla det är att kunna vandra omkring i skogen hela familjen tillsammans.

Efter att ha vandrat en stund i skogen så kom vi fram till vattenfallet som forsade ner för en brant slutning i skogen. Vi klättrade ner längst fallet och barnen tyckte att det var spännande att klättra bland de stockar som låg över fallet.

Det lilla vattenfallet som vi hittade i skogen.
Spännande att klättra runt bland stenar och stockar vid vattenfallet.
Våra tre små äventyrare.
Magiskt ljus när kvällssolen lyser in mellan tallstammarna i Hälsingeskogarna.
Påväg tillbaka till bilen för lite mer SUP innan det är dags att åka hem.
Magiskt kvällsljus när vi paddlade en sista tur innan det var dags att åka hem och påbörja kvällsrutinerna. Kvällar som dessa är det svårt att bryta upp när vädret är perfekt, barnens humor är bra och vi har det roligt och härligt tillsammans.
Som sagt….en riktig SUPerhelg!
0 0 Röster
Inläggsbetyg
Föregående inlägg
Skogsutflyktspremiär!
Nästa inlägg
Cykelns- & chokladbollens dag!
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.