Powerhouse Sydney

Idag har vi gjort Sydney och Darling Harbour. Den här gången var huvudaktiviteten att besöka Powerhouse museum, på promenadavstånd från hamnen. Perfekt för barnen men också mycket intressant för oss vuxna, perfekt familjeaktivitet en regning dag. Barnen älskade den aktuella ’Future park’ utställningen som fanns för tillfället. Den innehöll både kreativitet och rörelseglädje i ett! Sedan avslutade vi dagen med en favorit från sist, vattenlek och lekparken i Darling Harbour.

När vi vaknande av klockan vi ställt imorse hörde vi att vinden tog i ordentligt. Vi kollade snabbt väderappen för att se hur det såg ut med vinden för dagen. Eftersom vi enklast tar oss in med färjan och det kan bli en ganska guppig färd om det blåser hårt så valde vi först att avvakta och ta utflykten imorgon istället. Men efter att ha slappat i sängen en halvtimma bestämde vi oss för att ändå åka. Då blev det en väldig fart på familjen Olars, som tur var hade vi förberett det mesta kvällen innan. Men som ni säkert vet kan det ju ändå vara ett litet företag att få tre barn att äta frukost, smörjas in med solkräm, ta på kläder, borsta tänder osv. Och sedan gäller det ju att få med sig allt man tänkt sig. Det gick bra, vi hann med bussen och färjan utan problem, det som glömdes var mackan till killen som absolut inte vill ha något annat än smör på. Men eftersom det var frön på mackan ville ha ändå bestämt inte ha någon, så han fick en banan istället.

Vågorna på vägen till Sydney var ganska höga den lilla bit där havet ligger öppet in mot Sydney, men barnen tyckte mest att det var roligt och tjöt av skratt när båten guppade som mest. Ingen tvekan om vilka som var turister på den färjan, haha.. Från färjefästet tog det oss cirka 20 minuter att promenera till Powerhouse Museet. På halva vägen låg den lekpark vi tidigare besökt i Darling Harbour, där blev det en kort paus för att åka linbana och äta lite mellis.

Just nu har de en utställning på Powerhouse musuem för barn (men även vuxna) på temat ’Learn and Play!’ Future park. Detta var en riktig höjdare för våra barn, alla tre hade riktigt roligt här inne! Hela miljön var nedsläckt och det fanns flera digitala områden upplysta med ljus och färger, så fint och så mycket att bara titta på. Men också för barnen att göra och leka och röra sig. Barnen älskade de stora upplysta mjuka bollarna de fick rulla i en rund svart mjukhörna, när bollarna sattes i rörelse ändrade de färg. Lika roligt som barnen tyckte det var att leka här tyckte vi vuxna att det var läckert att stå och titta på.

Det fanns flera områden där de fick rita sin egen figur med kritor på utskrivna mallar och som sedan scannades in och kom upp på väggar som stora skärmar. Sedan kunde barnen röra på sin figur för att få den att agera. Det fanns en stor digital park med barn som lekte och i annat rum fanns en stor stad med hus och trafik. Här kunde man även få sina fordon och hus utskriva så att man kunde pyssla ihop dem till 3D modeller. Det fanns en station där barnen kunde bygga med klossar på ett bord och på så sätt skapa digitala vägar, kanaler och stadsmiljö på en stor skärm på väggen intill.

Något som barnen tyckte var riktigt roligt var en grop täckt med mjuk heltäckningsmatta, där kunde de åka rutschkana ner. Här projicerades stora valar i ljus som simmade som i ett hav. Och där barnen rörde sig blev det stora färgexplosioner. Perfekt sätt att skapa rörelseglädje.

Den tekniska avdelningen, ’Experimentations’, hade också mycket för barnen att göra och prova sig fram med. Bygga ihop kugghjul, göra banor för bollar, skapa ström för att driva ett litet tåg, cykla för att driva ambulansens sirener, bygga en bågbro av mjuka kuddar för att nämna något. Här hade vi kunnat stanna en längre stund och barnen fått fortsätta leka och experimentera sig fram men vi behövde hinna igenom lite till innan orken och magen gjorde sig påminda. Även avdelningen med fordon var toppen, här fanns både flygplan och rymdskepp att gå in i, ett gammalt ånglok att köra, bilar av gamla och nya modeller att kika på. Christian fick prova på att landa ett flygplan, hur det gick? ’Ja vi kom ner i alla fall, kanske inte direkt på landningsbanan…’ var svaret. En man som jobbade på museet var mycket imponerad av vår vagn, Thule Chariot, och ställde mycket nyfikna frågor när vi först kom in i entrén. Lämpligt nog kom han förbi med en guidad grupp när vi var inne på avdelningen fordon, och kunde inte låta bli att berätta för gruppen om vår barnvagn. ’This is the most incredible pram’  Vi har fått så många nyfikna frågor om vår Thule vagn, kul!

Det fanns även en utställningen på temat ’The Wiggles’, Australien mest populära musikgrupp för barn. För många år sedan jobbade jag, Elin, som volontär på ett barnhem i Thailand. Där var många Australiensare i det team som drev barnhemmet och vi tittade på filmer och sjöng många av sångerna från just detta band. Lite roligt eftersom jag därför kände igen många av karaktärerna och sångerna. Även om barnen aldrig hört talas om bandet eller sångerna fanns det mycket roligt för dem att göra här, både pyssel, dans och lek. Stinas bästa från Powerhouse var att få pyssla en ros till ’Dorothy the dinosaure’.

Övriga delar i museet gick vi genom som hastigast eftersom barnen hade svårt att låta bli att röra och klättra upp på utställningens olika montrar. Men det fanns även mycket intressant och fint att kika på för vuxna. Jag som har ett stort intresse för kläder och mode hade gärna gått igenom avdelningen för Australiensiskt bröllopsmode genom tiderna.

Vid restaurangen i anslutning till museet fanns en lekplats på en innergård. PERFEKT för en småbarns familj så att barnen kan leka medan man väntar på maten och att de inte kan komma bort utan är på en begränsad yta. Medan vi gick på Future plan utställningen fanns det möjlighet att gratis lämna in vagnen i en bemannad garderob. Gott om toaletter och utrymme. Så välgenomtänkt för barnfamiljer!

Eftersom skollovet här i Australien är slut sedan flera veckor och det kinesiska nyåret är över är det väldigt lugnt. Vi hade gott om plats inne på samtliga avdelningarna på museet, lyxigt att slippa trängas och barnen fick möjlighet att prova på så mycket de ville utan att behöva vänta på sin tur. Helt klart värt den rimliga entréavgiften för en familj.

På vägen hem stannade vi till för lek i Darling harbour. Precis lagom till att vi gick ut från museet kikade solen fram, bra tajming. Eftersom värdet varit ostadigt hade vi vattenleken och lekplatsen nästan helt för oss själva. Vi åt även supergod italiensk glass på ett café intill lekparken.

En toppen dag!

0 0 Röster
Inläggsbetyg
australien, barn, experiment, familj, future park, museum, powerhouse, resa, resa med barn, sydney, the wiggles
Föregående inlägg
Äventyr på North Curl Curl
Nästa inlägg
Packa lätt för en dag på stranden
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.