Tågsemester till Norrbotten, hjärtat av Lappland

”Hur långt är det kvar?”, ”Är vi framme snart?”. Du som har rest med barn känner kanske igen dig. Knappt hinner bilen rulla hemifrån innan barnen har tröttnat på resandet som blir ett nödvändigt ont. Med tåg blir resandet istället en upplevelse i sig och äventyret börjar redan när vi kliver på tåget. Det finns många fördelar med att välja tåget i stället för att flyga eller köra bil. Att kliva på tåget på hemmaplan, gå och lägga sig och medan man sover susar tåget fram genom vårt avlånga land till destinationen. På morgonen kan man sedan vakna upp framme på plats, utvilad och redo för äventyr och upplevelser. På så sätt förlängs semestern och man slipper långa resor som kräver både tid och ork. Dessutom har vi även miljöaspekten, att tåget ett miljömässigt bra resealternativ. I detta inlägg tar vi med er på en tågsemester till Norrbotten och hjärtat av Lappland och vi hoppas att detta ska inspirera fler till att åka på tågsemester i Sverige, men också till att besöka fantastiska Norrbotten.

ANNONSSAMARBETE REGION NORRBOTTEN & RKM NORRBOTTEN I SAMARBETE MED NORRTÅG & VY.

Nattåg till Boden

Med förväntansfulla barn hoppade vi på Vy:s nattåg i Söderhamn för att åka norrut mot Boden. Detta var barnens första resa med nattåg och de var spända över att få sova på tåget. Vi hade platser bokade i en liggvagn, en egen kupé med 6 bäddar där hela familjen fick plats. Det är ett bra tips om man reser som familj, om man är fyra personer eller fler kan man nämligen boka en hel kupé. Då betalar man ett reducerat pris för de återstående bäddarna i kupén.

Resan blir en upplevelse i sig

Att resa långt med barn är sällan en höjdare. Som vi skrev i inledningen blir det snart långtråkigt och frågan ”-Är vi framme snart?”, är man ofta trött på redan efter någon timma. Men att resa med nattåget är någonting helt annat och resan blir en upplevelse i sig, ett äventyr i äventyret.

Att först hitta rätt till kupén, sitta ner och äta kvällsmat och samtidigt småprata och kika ut på landskapet som swishar förbi utanför fönstret. För att sedan få förvandla sittplatserna och hela kupén till ett sovrum. ”Det är ju som i Harry Potter” sa vår äldsta dotter och man kunde riktigt se hur det glittrade i blicken.

Mittersta slafen är perfekt för den som vill krypa ner i sängen och ligga ner och samtidigt spana ut över landskapet som färgas gyllene i kvällssolen.

Snart är det dags att borsta tänder och byta om till pyjamas och lägga sig för kvällen. Vi drar ner gardinerna för att få ordentligt mörkt, så här års lyser solen sent in på natten. Innan vi vet ordet av ringer klockan och det är dags att vakna eftersom vi är framme i Boden. Inte en enda fråga om vi är framme snart, och restiden har vi sovit bort! Vi kan bara hålla med Stina att det känns lite som Harry Potter, nästan magiskt att restiden inte ens känns av utan snarare blir ett mysigt äventyr. Det är tvärtom så att vi önskar att vi hade haft lite mer tid på kvällen att bara vara i vår kupé och mysa lite innan det var dags att sova.

Ett litet tips för dig som aldrig har åkt med nattåg är att ha en separat väska med sig till nattåget där man har det man behöver under tågresan. Så behöver inte alla väskor packas upp på tåget då det är ganska begränsat med utrymme i kupén.

Haparanda

Från stationen i Boden hoppar vi på Norrtåget mot Haparanda där vi hade ett dygn på Cape East att se fram emot. Under våren 2021 återupptogs persontågstrafiken på Haparandabanan efter 29 år. Så med andra ord kan man nu resa med tåg från Ystad till Haparanda. Haparanda, eller ”Happis” i folkmun, är Sveriges östligaste punkt och sitter ihop med den finska staden Torneå. Trots att städerna sitter ihop och brukar kallas för tvillingstad är det ändå tydlig skillnad när man kommer över gränsen. Väl över i Torneå talar man finska, arkitekturen skiljer sig åt och matvarubutikernas utbud är ett helt annat.

Cape East Hotell och SPA

Från stationen var det inte mer än några minuter till Cape East, ett nyrenoverat spahotell som ligger vackert beläget på Sveriges östligaste punkt precis vid Torneälvs mynning. Vi åt frukost och gjorde oss därefter hemmastadda på hotellet.

Efter att ha landat så kunde vi inte hålla oss från att prova Cape Easts prisbelönta spa. Du kanske undrar om det verkligen är värt att gå på spa med barn. Frågar du oss så skulle vi säga att det är en fantastisk upplevelse för både stora och små. Våra barn älskade upplevelsen, att få njuta i en varm bubbelpool, prova på ett iskallt dopp i isvakstempererat (4 grader) vatten , unna sig ett fotbad, slappa och prata om livet i bastun, prova en upplevelsedusch med tropiskt tema.

Men det går undan och bytena mellan aktiviteterna går snabbt. Vi valde tider när de var relativt lugnt med andra besökare, för även våra ungar är som barn är mest, emellanåt livliga och högljudda. På det stora hela var det ändå otroligt mysigt, att hela gänget tassa ner från rummet i tofflor och morgonrockar för att mötas av värmen och det lugna atomsfären inne på spa avdelningen. Den känslan smittar av sig även på barnen som plötsligt pratar med mindre bokstäver och smyger in för att upptäcka de olika hörnen av relaxen.

Här finns en av världens största bastus (med sittplatser för upp till 150 personer!), bubbelpool ute på taket med utsikt över Torneälven, och chansen att prova på en ”dunderdusch”, där 100 liter iskallt vatten forsar ner över kroppen. Från spaavdelningen kan du även kliva ner och simma ut i den stora utomhuspoolen. Det regnade, så då det var lite extra mysigt att simma i utomhuspoolen samtidigt som regnet föll.

Lappari Activity park

Efter att ha ätit en fantastisk lunch i restaurangen på Cape East tog vi oss över gränsen till Finland och Torneå. Där finns inomhusaktivitetsparken Lappari Activity park som barnen sett mycket fram emot att få besöka, och en perfekt aktivitet för en regnig dag.

I parken finns det aktiviteter för alla åldrar och smaker och vi hade roligt tillsammans och öste på bland trampoliner, studsmattor och en ninjabana. Genom klättervärldar och med full fart runt en trampbilsbana. Vi testade även på snowboardåkning och att hoppa och göra trix i en stor skumgummibassäng.

Efter att ha tillbringat ett par timmar med lek och rörelse, tog vi på oss våra regnkläder för en promenad tillbaka till hotellet. Eftersom vi lovat en glass när vi gick hem, så fick vi hålla det. Så där promenerade vi i regnställ med varsin glass i händerna. Något som slagit oss är hur duktiga Finland är på gatukonst, vi sprang på en fantastisk läcker lax och träd täckta i kreativa virkningar. Sånt som verkligen gör en glad.

Vi passade också på att gå in i en matbutik för att köpa med oss ett par påsar av vårt finska favoritgodis som vi inte kunnat få tag i på somrarna när vi inte kunnat besöka vår sommarstuga i finska skärgården p.g.a. pandemin.

Sedan promenerade vi de sista kilometrarna över gränsen och längs med Torneälv till Cape East där en fantastisk middag väntade innan vi avslutade dagen med lite mys på hotellrummet.

I Robisons spår

Sommaren 2021 spelades Robison in i skärgården utanför Haparanda. Hela Cape East arrenderades för TV-produktionen, det säger lite om vilket projekt det var att spela in. Ö-rådet som byggdes upp fanns fortfarande kvar och gick att besöka bara ett stenkast från hotellet.

Riktigt snyggt gjort och hög igenkänningsfaktor från avsnitten på TV. Fantasin spinner loss hos barnen och de hittade många historier om pirater, figurer och äventyr som kan ha utspelat sig på platsen. Det lilla huset från Gränslandet finns också kvar.

Vi provade även en hinderbana/tävling som man byggt ihop av delar av det som blivit över efter inspelningarna. En kul utmaning som barnen tog sig an på största allvar. Det var så kul att se hur de samarbetade och hjälpte varandra att ta sig igenom och in i mål. Största utmaningen var det 3D-pussel i form av en kompasstjärna som skulle lösas på slutet. Från början kändes det nästintill omöjligt med efter en stunds klurande tillsammans hela familjen så löste vi det! Efter ett spontant jubel var det bara att spurta in i mål. Det är en härlig känsla att lösa saker tillsammans.

Vi avstod dock från att rösta hem någon ur familjen i ö-rådet utan lät alla delta i det fortsatta äventyret.

Kalix

Så vi packade ihop våra saker, tog oss till tågstationen i Haparanda och fortsatte vår resa med Norrtåget till Kalix. Tidigare har man inte kunnat åka med tåg till Kalix, men i samband med ny öppnandet av Haparandabanan fick även Kalix en egen station vilket helt klart underlättar resan.

Renmatningssafari

Vi började vår vistelse i Kalix med ett besök på Filipsborgs herrgård. Ägaren Örjan Pekka berättade att byggnaden tidigare var i så dåligt skick att man kunde åka skoter igenom den vilket man hade svårt att tro idag. Här kan den som vill bo förstklassigt och njuta av härlig utsikt över Kalix älv som rinner precis förbi. Vi bjöds på blåbärspaj och Örjan berättade om sina tamrenar som ingår i hans hjord.

Hos Filipsborgs Herrgård erbjuds man dessutom ett brett utbud av olika aktiviteter och upplevelser. Och vi hade lyckan att få följa med på renmatningssafari. Örjan började med att visa ett bildspel och berätta lite om renens liv. Renen är verkligen ett fascinerade och mycket vänligt sinnat djur som är väl anpassad till klimatet. Pälsen är mycket tät med hår som isolerar riktigt bra. Hårstråna i pälsen är vågiga i formen och är också ihåliga, vilket gör att pälsen är extra bra på att hålla luft vilket betyder värme. Renen klarar sig både +30 grader och i -30 grader. Klövarna är stora och fungerar som snöskor och för att gräva genom snön efter lavar.

Därefter tog Örjan med oss ut till ett hägn i skogarna utanför Kalix där man sköter om några renar som behöver återhämta sig lite extra, någon var trafikskadad en annan hade en liten skada som behövde omvårdnad. Vanligtvis brukar Örjan ta med sig grupper till de områden där renar normalt rör sig eller samlas ute i skogen. Men eftersom vårt besök var under våren när renen kalvar vill man inte störa renarna.

Vi har sett renar många gånger på håll när vi varit ute och vandrat i fjällen, eller från bilen. Men det var kul att få komma riktigt nära och klappa renarna samtidigt som vi matade dem.

Vi fick ta med en hel back full med lördagsgodis för renar; Renlav! Renar är fantastiska djur, så välsinnade och lugna. En så mysigt aktivitet för både stora och små. Försiktigt travade de fram och mumsade i sig av renlaven vi hade med oss.

Frevisören

Framåt kvällen åkte vi vidare ut i Kalix skärgård till Frevisören och Nordic Lapland Resorts som är belägen vid en riktig norrländsk playa. En stor sandstrand som ramar in en vik från Bottenhavet. Här är vattnet lugnt och temperaturen oftast lite högre än ute i havet. Sommartid är det oftast fullt med folk på stranden men vi hade turen att få njuta helt ensamma.

I ena kanten av stranden ligger en restaurang med en stor härlig uteservering.

Där avnjöt vi en god trerätters middag medan vi njöt av utsikten där den gyllende kvällsolen lyste över stranden och havsviken.

Magisk morgonpromenad

På morgonen tog vi en kortare promenad till frevisörens andra sida för att få blicka ut mot det öppna havet. Och vilken vy som mötte oss!, havet låg alldeles blankt och stilla. Himlen och havet gick i samma färg och smälte samman. Det var en sån där vy som inte går att se sig mätt på, och som man knappt tror är sann. Man kan inte annat än att stanna upp och bara vara just där i stunden, så otroligt rofyllt.

Barnen stannade upp och letade fina stenar och små djur som levde i vattenkanten. Och när man möts av en spegelblank vattenyta så uppstår direkt en längtan hos somliga i familjen att få kasta macka. Så det gjorde vi om och om igen.

Gölihatten 65möh

På förmiddagen gjorde vi en liten utflykt till Gölihatten. Ett härligt utyktsmål som, blott 65 meter över havet, erbjuder en vidunderlig utsikt över de omkringliggande skogarna och skärgården.

Det är många gånger som man behöver kämpa sig uppåt, uppåt för att få njuta av en vidsträckt utsikt. Och visst finns det något härligt i den känslan att äntligen vara uppe. Men som barnfamilj älskar man de där utflykterna när biten att gå är kort. Och turen upp på Gölihatten är just en sådan tur. Väl uppe finns dessutom ett utsiktstorn som ger ännu bättre vy över Bottenvikens örika skärgård. Vi stannade till vid en grillkåta för lunchpaus, grillade korv och barnen lekte och klättrade mellan stenar och klippblock. Ett härligt naturområde.

Smakupplevelser med Arctic Treats

Åsa A Ulvede som äger Arctic Treats och mötte upp oss för att ta med oss ut på ett äventyr för alla sinnen.

Åsa tog först med oss till hennes lilla chokladfabrik. Där fick vi provsmaka och se hur hon tillverkar sina lyxiga praliner med smaker från Norrbotten. Hjortron, hallon, havtorn och andra bär och växter, all smaksättning plockar hon själv i närområdet. Chokladen köper hon in av högsta kvalité. På kvällen fick vi också vara med om ett experiment där vi gjorde chokladpraliner i hennes kåta ute i skogen. Både spännande och gott.

Vi startade utflykten hemma på gården hos Åsa, hälsade på hundarna och hönsen innan vi packade en picknickkorg och begav oss ut över åkrarna. På vägen plockade vi med oss späda mjölkörts stjälkar att steka i smör och salt som tillbehör till middagen.

Familjemeditation

Vi fortsatte en liten bit in genom skogen fram till hennes kåta där vi möttes upp av Veronica Utterström från Bones to be alive, som guidade oss genom ett enkelt skogsbad och därefter en eldmeditation i kåtan. Ett härligt sätt att hitta hur man kan vara närvarande i stunden, känna, dofta och se på naturen.

Att få gå långsamt och känna in sin kropp och sedan avsluta med en stund att bara blicka in i och följa flammorna röra sig i elden. Det kändes skönt och välbehövligt efter intensiva dagar och vi kände hur lugnet infann sig.

En riktig smakupplevelse

För eftermiddagen var det trerätters middag och ett experiment inplanerat. Till att börja bjöds vi på Kalix världskända delikatess, Kalix löjrom. Serverad på tunnbröd tillsammans en hackad rödlök och en klick crème fraîche. Löjrommen är kanske mest känd för att serveras på riktigt fina restauranger och tillställningar, men det finns något fint i att avnjuta den just lokalt där den fiskas. Åsa tipsade om att avnjuta den i underställ efter en härlig utedag tillsammans med ett glas bubbel. Från varje siklöja får man inte mer än ungefär en lillfingernagel med rom, då förstår man varför det är så exklusivt. Och såklart var det riktigt gott!

Till middagen bjöds vi på stekhällsfräs på älgskav, grädde, kantareller och lingon. Stekt potatis och mjölkört som tillbehör. Något som gick hem hos hela familjen, även hos de något kräsna mindre medlemmarna. Tänk vilken skillnad det gör när de får vara med och bidra i matlagningen.

Efterätten var en klassisk hajkbanan. Vet du att man kan skippa aluminiumfolien?! Lägg bananen på sidan och skär skåran där placera sedan banan lite vid sidan om glöden, inte direkt i.

Och till experimentet, barnen fick hjälpa Åsa att prova på att göra praliner utomhus över öppen eld. Tillsammans gjorde de en chokladtryffel smaksatt med hjortron som fyllning och tempererade choklad för att stänga pralinerna med en botten.

När man ska laga praliner med choklad är det viktigt med rätt temperatur i många av stegen, något som helt klart är en utmaning utomhus.

Med Åsas erfarenhet och engagemang lyckades de få ihop praliner som tillslut efter lite bestämt bankade ville lossna från formarna. Snacka om lyckliga och stolta miner när det var dags att få smaka sina första egengjorda praliner! En fantastisk upplevelse och avslut på vår vistelse i Norrbotten.

Hemresa

Sedan var det dags att lämna Norrbotten och ta nattåget hem igen. Vanligtvis brukar ju hemresan vara extra jobbig och kännas extra lång när alla är trötta efter intryck och upplevelser. Men även om resan hem var lång, gick den smidigt med nattåget och väl hemma var vi samma morgon redo för en ny vecka med jobb och skola.

Med oss i bagaget har vi massor av nya upplevelser och minnen som vi kommer att bära med oss länge. Vi hoppas att kunna återkomma fler gånger för att utforska mer av Norrbotten, dess natur och upplevelser.

5 10 Röster
Inläggsbetyg
aktiv familj, äventyr, friluftsliv, natur, Tågsemester
Föregående inlägg
5 favorittoppar i Funäsfjällen
Nästa inlägg
Världsarvet Falun
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.