Världsarvet Falun

ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA

Genom skogarna mot Dalarna och Falun

Tänk vad konstigt det är, ofta reser man långt för att utforska och uppleva platser. Och så missar man de äventyr som finns på relativt nära håll.

Vi bor precis på gränsen mot Dalarna. Från Edsbyn där vi bor är det bara tio mil genom skogarna till Falun. Vi passerar ofta den vackra staden när vi reser söderut. Trots det så har vi inte besökt staden. Förutom några besök till Falu lasarett där alla våra tre barn är födda. Samt i samband med Skid-VM 2015.

Det kändes därför spännande att få besöka staden för att uppleva en del av Världsarvet Falun och dess historiska omgivningar. Hela familjen såg mycket fram emot detta.

Världsarv?

Världsarv? Vad är det kanske du tänker? Vi tänker att vi måste börja med att kortfattat förklara vad ett världsarv är. Ett världsarv är en plats eller miljö som på ett unikt sätt vittnar om jordens och människans historia och därför är så betydelsefull att den ska bevaras för all framtid. Det är FN-organet Unesco som utser platserna. På världsarvslistan finns förutom dessa omgivningar runt Falun även bland annat pyramiderna i Egypten och kinesiska muren och svenska världsarv som exempelvis Höga kusten, Drottningholms slott, Visby och de vackra Hälsingegårdarna som finns på vår egen hemmaplan finns med på världsarvslistan.

Världsarvet i Falun fick världsarvsstatus 2001 och är alltså enligt Unesco en av drygt 1000 platser i världen som är så viktig att den ska bevaras för all framtid. Omgivningarna runt Falun består av unika platser och miljöer som låter dig upptäcka hur historien format livet här och nu.

Många tror dock att det är själva Falu gruva som är världsarvet. Men faktum är att det är hela det industrihistoriska landskapet kring Stora Kopparberget och Falun som ingår i världsarvet. Och det omkringliggande bergsmanslandskapet var en viktig del i gruvdriften som många kanske inte känner till.

Stabergs bergsmansgård

Så vi packade bilen och åkte från Edsbyn, genom skogarna in i Dalarna. Via Carl Larssons vackra Sundborn och vidare mot vårt första stopp, Stabergs bergsmansgård.

Stabergs bergsmansgård är ett kulturreservat som ingår i Världsarvet Falun och som ligger en liten bit öster om Falun, längs med vägen mot Hedemora.

Runt centrala Falun finns det flera bergsmansgårdar. Där man drev hyttor för att framställa koppar från malmen som togs upp ur Falu Gruva. Bergsmännen blev ofta förmögna och lät bygga ståtliga gårdar med vackra träd­gårdar och flera av dessa finns bevarade. De flesta av bergsmans­gårdarna är idag privat­ägda och kan därför inte besökas, men Stabergs bergsmansgård håller öppet för besök.

Vandringsleder för barn

Vi började besöket i Staberg med att prova de två vandringsleder för barn som man precis har iordningställt.

Smörblommas stig

Vi vandrade först Smörblommas stig som är ca 1,5 km. Leden går genom det vackra gårdsområdet med en fantastisk trädgård.

Men också över det nästan ökenliknande slagglandskapet på det gamla hyttområdet och genom vacker tallskog.

Längs med leden guidas man av kossan Smörblomma och det finns information om området och små utmaningar att lösa.

Korpögas stig

Leden gick fort att ta sig runt. Vi beslutade oss därför att även prova den andra slingan som heter Korpögas stig och är ca 2 km. Den leden slingrar sig genom tallskogen upp mot toppen på Stabergs klack.

Längs med leden fanns det även några små utmaningar som trots sin enkelhet uppskattades av barnen. Vi hittade även massor av blåbär på sidorna av stigen. Så givetvis blev det en paus för att sätta sig i riset en stund och äta lite blåbär.

Väl uppe på toppen av Stabergs klack passade vi på att njuta en stund av utsikten över omgivningarna och sjön Runn innan vi fortsatte leden vidare ner mot Staberg igen.

Lunch på Stabergs Krog

Efter att ha vandrat de båda vandringsslingorna var vi hungriga och passade på att äta lunch på Stabergs Krog som ligger i en av byggnaderna vid Stabergs bergsmansgård. Det serverades god lunchbuffé. Perfekt när man äter ute med barn eftersom det alltid finns någonting som de kan tänka sig att äta och dessutom äppelpaj till efterrätt som vi passade på att äta ute bland utemöblerna på det mysiga gårdsområdet.

Mysiga omgivningar

Efter lunchen passade vi på att ta oss en närmare titt i de faluröda gamla timmerhusen för att få en bild av hur bergsmännen bodde på 1600- och 1700-talet. Givetvis kunde vi inte heller låta bli att vandra runt lite i den fantastiska trädgården som bara den är värd ett besök.

Falun Gruva

Efter att ha tillbringat hela förmiddagen i Staberg var det sedan dags att bege oss vidare in mot Falun och hjärtat i Världsarvet Falun, Falu Gruva. Där vi hade bokat in en guidad gruvtur.

Ner i berget

Väl på plats vid gruvan hämtade vi ut våra biljetter i Världsarvshuset och mötte sedan upp guiden på den stora gårdsplanen på gruvområdet.

Vi fick sedan följa med till ett rum för att ta på oss regncape och hjälm. Nere i gruvan är det svalt, cirka fem grader, året om. Så trots att det är en varm och skön sommardag när vi besökte gruvan så hade vi tagit med oss varma tröjor att ta på oss.

Därefter påbörjade vi turen nerför trappor och vidare in i berget. Turen som är 750 meter och tar ca en timme tog oss genom stora salar, vindlande gångar och förbi djupa schakt ner till 67 meters djup. Samtidigt som guiden berättade om livet och arbetet i gruvan och gruvarbetarens hårda vardag.

Det var en häftig känsla att vandra runt där bland gångarna och samtidigt fundera på att allt är skapat av alla de människor som under de ca tusen år som gruvan varit i drift arbetat nere i berget. Det känns också svindlande att höra att gruvan går ända ner till 610 meters djup (som idag till stora delar är vattenfyllda). Och att det totalt sett genom historien har funnits sammanlagt 80 kilometer gruvgångar i berget.

Vi blev även överraskade över att höra att gruvan varit i drift så sent som i december 1992. Då ansåg man att malmen var slut och gruvdriften avslutades.

Mycket att uppleva på gruvområdet

Väl uppe i värmen igen passade vi på att utforska gruvområdet ovan jord lite närmare.

Vi blev förvånade över hur mycket som fanns att se och uppleva på det stora gruvområdet förutom själva gruvan. Förutom att besöka Gruvmuseet som var riktigt bra och som vi verkligen rekommenderar, fanns det även flera mysiga små butiker, smeder, caféer och restauranger. Vi konstaterade att en eftermiddag är för kort tid för att hinna med att uppleva och se allt. Så vi måste återkomma fler gånger för att verkligen hinna med att se och uppleva allt som finns runtomkring gruvan.

På området fanns det även möjlighet att kliva in i historien hos gruvarbetarfamiljen Eriksson där året är 1897 respektive 1958. Man har nämligen iordningställt två hus som man inrett tidstypiskt. Där pågår rollspel under dagen och som besökare får man se och delta i vardagsbestyren som de såg ut då.

Genom ett öppet fönster på baksidan av Erikssons stuga (1897) fanns även en liten kiosk. Där såldes det bl.a. lokalt tillverkad kulglass från Dalkulla Glass i Hedemora. Givetvis kunde vi inte låta bli att köpa oss en glass.

Vi åkte även ett varv med det ”gruvtåg” som kör en kortare guidad tur på området. Där man får lära sig mer om de historiska byggnaderna på gruvområdet.

Och givetvis tog vi ett stopp vid utsiktstornet för att spana efter berguven som häckar på de branta väggarna i det väldiga gruvhålet Stora Stöten. Passande nog då berguven även är Dalarnas landskapsdjur. Men vi lyckades inte se någon berguv.

Största raset i gruvans historia

Apropå Stora Stöten. Vår guide berättade även om det stora raset när delar av Falu koppargruva rasade samman 25 juni 1687. Stora Stöten med en omkrets på 1,6 kilometer och ett djup på 95 meter, blev resultatet av detta ras. Mirakulöst nog så var det ingen av de omkring 1 000 arbetare som arbetade i gruvan som blev skadad eller omkom i samband med raset. Detta eftersom alla hade fått ledigt för att fira midsommar. En av de få dagar som gruvarbetarna var lediga. Där kan man verkligen prata om änglavakt.

Polhem Bed & Breakfast i Falun

Efter att ha vandrat runt på gruvområdet hela eftermiddagen checkade vi in på mysiga Polhem Bed & Breakfast som ligger på gruvområdet alldeles vid kanten av Stora Stöten. Vi bar in vår packning till vårt rum och passade på att vila en stund. Perfekt med familjerum där hela familjen (fem personer) får plats utan problem.

Middag på P-za

Sedan var det dags för middag. Vi hade spanat in P-za som serverar pizza i gruvarbetarnas gamla omklädningsrum på andra sidan av Stora Stöten, med fantastisk utsikt över Falu gruva och stad.

Så vi passade på att gå promenadvägen som finns runt Stora Stöten, och stannade sedan för att äta halvvägs.

Vädret var perfekt och vi kunde sitta ute på den mysiga uteserveringen samtidigt som vi åt.

Pizzorna var supergoda och vi fick verkligen en riktigt mysig stund tillsammans i kvällssolen.

Sedan vandrade vi mätta och nöjda runt resten av promenadvägen tillbaka till Polhem Bed & Breakfast. Efter vägen passerar man en rad historiska byggnader och kan läsa om gruvans historia.

världsarvet falun

Väl framme på Polhem Bed & Breakfast kröp vi ner i sängarna och sov gott efter en intensiv dag full av upplevelser och intryck.

Redo för en aktiv helg i Dalaskogarna

Dagen efter vaknade vi upp, åt frukost och fortsatte därefter vårt äventyr vidare in i Dalaskogarna mot Bjursås där en helg full av äventyr och upplevelser väntade. Här kan du läsa mer om i detta, där vi bl.a. tar dig med på cykeläventyr i Bjursås och svindlande höghöjdsupplevelser i Rättvik.

Mer inspiration från Dalarna

Vill du ha mer inspiration från Dalarna? Då måste du läsa våra andra inlägg från äventyr i Dalarna här nedanför.

• Orsa Grönklitt
    Lagom till att vi hunnit landat tillbaka i vardagen igen efter sommarens semester, gjorde vi ett mysigt avbrott för en minisemester i Dalarna. Aktiviteterna för helgen var MTB-cykling och höghöjdsbana men också god mat, stugmys och tillsammanstid. Följ med oss till Orsa Grönklitt på en aktiv utomhushelg för hela familjen.  ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA Genom skogarna mot Orsa…
  • Höstweekend i Sälenfjällen
    Vi älskar att besöka den svenska fjällvärlden. Vi har däremot inte besökt Sälenfjällen särskilt mycket. Detta trots att det är några av våra närmaste fjäll. Men i början av september besökte vi Sälenfjällen för en långweekend tillsammans med barnens mormor och morfar samt morbröder med familj. Det blev en härlig helg med vandring, cykling, höghöjdsbana,…
  • En aktiv helg i Dalarna
    Dalarna bjuder inte bara på vacker natur och kulturarv här finns också gott om aktiviteter för aktiva familjer. Här får du följa med oss på en aktiv helg i Dalarna med stigcykling och lek i Bjursås, höghöjdsbana och glass i Rättvik, en natt i ett härbre i Tällberg och en härlig dag på Leksand sommarland….
  • Världsarvet Falun
    Vi tänkte nu ta dig med på en kulturhistorisk resa till Världsarvet Falun. För att utforska och uppleva den välkända koppar­gruvan men också det omgivande och vackra bergsmans­landskapet. Så följ med på en spännande tidsresa till Dalarna. ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA Genom skogarna mot Dalarna och Falun Tänk vad konstigt det är, ofta reser man långt för…
  • En magisk decemberweekend i hjärtat av Dalarna
    Att som barnfamilj åka bort över en långhelg, bo på hotell och få tid tillsammans är ett mysigt avbrott i vardagen. Att dessutom åka bort en helg i december, lämna alla måsten för att bara vara känns både lyxigt och välbehövligt. Minisemestern i Dalarna har givit mycket på få dagar, en weekend som känt som…
5 3 Röster
Inläggsbetyg
aktiv familj, falun, familj, resa med barn, semester, svemester, världsarv
Föregående inlägg
Tågsemester till Norrbotten, hjärtat av Lappland
Nästa inlägg
En aktiv helg i Dalarna
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.