Dagsutflykt till Taronga Zoo

Idag har vi tagit färjan från Manly in till Sydney och därifrån ytterligare en färja direkt till Tarongazoo. Färjan mellan Sydney Harbour och Manly åkte vi även samma kväll vi kom, men då var det mörkt och vi kunde inte mer än ana konturer utanför fönstret. Så idag fick vi äntligen möjligheten att njuta av utsikten från färjan i dagsljus, helt klart värt en tur även om man bara besöker Sydney. Dagens utflyktsmål, Taronga Zoo, hade vi planerat redan hemma i Sverige och barnen hade sett fram emot att få gå på djurpark. Främst hade barnen pratat att de ville se kängrus och koalor.

Vi stoppade Nils i en bärryggsäck på vägen dit och väl på plats fanns det vagn att hyra. Smidigt!, och skönt att Nils hade möjlighet att sova middag på ett bra sätt, även om det inte var helt populärt att behöva sova mitt i allt spännande bland alla djur. Som nr. tre i barnaskaran får han mest hänga på och anpassa sina tider efter de stora barnen. Fler som känner igen det?

På vägen upp till entrén fick vi åka linbana med gondoler, samtidigt fick vi chansen att se djuren uppifrån och en fin utsikt över Sydney. Uppskattat av både vuxna och barn även om det var en kort tur på bara några minuter, inte i närheten av lika lång och lika många djur som den på Kolmården, men utsikten desto finare.

Barnens höjdpunkter idag var när en tiger hoppade upp på motorhuven på en bil som gick in i inhägnaden, just som de satt i, tyvärr hann vi inte fånga det på bild. Annars var det spännande med den sälshow som vi var på, inget avancerat men just precis lagom för en 4-åring och 6-åring. Både Stina och Hilding gillade lekplatsen med klätterställningar och ett litet område med vattenlek. Sedan tyckte de att det var spännande med alla ödlor, reptiler, ormar och krokodiler som fanns. Nils gillade girafferna bäst, och skrattade högt åt en liten ’råttkänguru’ som studsade fram i den mörka avdelningen för nattdjur.

Jag uppskattar hur de planerat djurparken och sett till att det finns gott om skugga för alla besökare, det är annars tufft för små barn (och vuxna) att vistas ute i direkt solljus en hel dag, men det fungerade jätte bra för oss idag. Trots ett relativt litet område fanns det många olika djur att titta på, och djuren var pigga och var uppe och rörde på sig så att vi fick se många av dem på nära håll, kul för barnen. Dagens största minus var maten som inte var någon höjdare, smaklös och bara snabbmats alternativ.

Vi åkte hemifrån vid åtta på morgonen och var hemma vid klockan sju på kvällen, nu är vi ganska (läs väldigt) trötta hela gänget och vi hoppas barnen sover gott i natt.

0 0 Röster
Inläggsbetyg
australien, dagsutflykt, djurpark, semester, sydney, taronga, zoo
Föregående inlägg
Två dagar på Freshwater Beach
Nästa inlägg
Gör det själv, jeans blir till shorts
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.