Hitta ut, till Svabensverk!

Äntligen har hittaut dragit igång igen här hemma i Ovanåkers kommun, som vi har längtat. 110 checkpoints har spridits över kommunen och kartan släpptes i onsdags. Vi har redan hunnit ut ett par gånger för att leta checkpoints tillsammans med barnen. Igår, fredag eftermiddag, beslutade vi oss för att direkt efter jobbet ta bilen ner till kommunens sydligaste utpost, den lilla bruksorten Svabensverk som ligger precis på gränsen mot Dalarna. Där finns nämligen ett tiotal checkpoints utplacerade. Vi passade också på att göra tältpremiär och tog med oss tältet.

Då klockan hade blivit ganska mycket när vi kom fram och vi inte hunnit äta middag innan vi åkte så började vi med att grilla lite korv vid campingen i Svabensverk där det fanns en iordningställd grill. Sedan tog vi fram hittaut-kartan och begav oss ut i naturen runt Svabensverk.

Väl på plats i Svabensverk tog vi fram hittaut-kartan och begav oss ut i de vackra omgivningarna på checkpointsjakt.

Stina och Hilding går på orientering och har börjat lära sig att läsa karta, så då är det såklart extra kul att själv försöka klura ut vilken väg vi ska gå för att ta oss till checkpointsen. Det är verkligen inte helt enkelt, mycket att hålla reda på för att få ihop men det går bättre och bättre!

Nils tar sig en titt på kartan över Svabensverk

Det vi gillar allra bäst med Hittaut är möjligheten att hitta nya favoritställen i närområdet som man aldrig tidigare besökt. Svabensverk är annars en ort som vi alltid swishar förbi på vägen söderut. Men nu fick vi chansen och se lite mer och vilka mysiga omgivningar!

Vi började med att besöka Kolhusudden, ett område med ett konstprojekt där konsten finns ute i naturen. Barnen tyckte det var helkul att upptäcka vad som fanns i skogen och sprang mellan pyssel, trädtroll, målade stenar och hittade en stor dromedar i mossa och mycket annat. Hit rekommenderas ett besök även om man inte är på checkpoints jakt.

”Trasmatte-bron” var målad i härliga färger just som en trasmatta!
Den skira grönskan är magisk så här i försommartid
En dromedar i mossa, eller ”Kanel!” som Nils förtjust ropade.

När vi hittat checkpointsen på Kolhusudden tog vi bilen en bit för att hitta kvällen sista checkpoint och också vår tänkta tältplats strax intill. Det var lite av en chansning eftersom vi inte varit här förut. Det såg ut som att det skulle kunna var lämpligt att tält på kartan, men säker kan man inte vara. Vi hade tur för en bättre tältplats kunde vi nog inte ha hittat, vilket läge ute på en udde i Amungen. Och solnedgången som vi sedan bjöds på var otroligt vackert, det var så vi fick nypa oss i armen…

Fredagsmys! Blir det bättre än såhär en försommarkväll maj?
Lite lagom kaosigt som familjelivet oftast är. Tandborstning, lek och full fart ända fram till läggning.
Underställ/Pyjamas på…
Vilken kväll!!! Motvilligt kröp barnen in i tältet för att sova vid niotiden.
När barnen hade somnat passade vi föräldrar på att premiärpaddla med vår nya SUP-bräda. Och solnedgången var fantastisk så mycket bättre och vackrare förutsättningar kan man knappast få för lite SUP-paddling.
Vår nya SUP-bräda är en bräda från den svenska SUP-tillverkaren Black Cat Boards, modellen som är en allroundbräda heter ”Dragonfly” och kändes väldigt bra.

Nästa morgon vaknade Nils först av alla, klockan 4, men som tur var somnade han om och vi fick sova till klockan sju. Inte illa! Medan vi låg kvar och myste en stund hörde vi hur det regnade lätt på tältduken. Men det var inte långvarig utan snart kunde vi klä på oss och gå ut för att äta frukost.

God morgon! Här har ni oss, det morgonmosiga gänget.
Dags att fixa frukost. Stina rör om i gröten.
Sällan smakar frukostgröten så gott som när man är utomhus och den tillagas på ett Trangiakök 🙂

Med frukost i magarna var vi sedan redo att leta reda på de återstående checkpointsen i Svabensverk. Kul, nu är vi igång igen med hittaut och känns gott att ha gjort årets första tältnatt.

Stina sitter och funderar på vilken väg som är bäst att ta till nästa checkpoint.
0 0 Röster
Inläggsbetyg
Föregående inlägg
Cykelns- & chokladbollens dag!
Nästa inlägg
Kanotäventyr genom de djupa Hälsingeskogarna och de blå bergens dalgångar.
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.