Längdskidor upp till Bruksvallarnas toppstuga Kariknallen

Att en strålande vacker vårvinterdag glida fram på längdskidor över fjällvidderna med solen i ansiktet är en fantastisk upplevelse som alla borde få uppleva någon gång. Vi tänkte nu ta med dig på en sådan tur som vi gjorde under sportlovet i Funäsfjällen när vi åkte skidor från Bruksvallarna och upp till Kariknallen.

Sportlov

Vi har tur att ha sportlov den sista sportlovsveckan (vecka 10) när det är väldigt lugnt i fjällen. Liftköerna är nästan obefintliga och det är även lugnt i längdskidspåren. Sedan några år tillbaka så har vi tillbringat sportlovet i Tännäskröket i Funäsfjällen. Vi återkommer ofta till Funäsfjällen året runt och det finns fortfarande massor av saker att upptäcka. Oavsett var man bor i Funäsfjällen är det dessutom inte långt att ta sig till andra delar vilket gör att utbudet av utflykter och äventyr är nästan obegränsat.

Vi hade detta år ett fantastiskt sportlovsväder med strålande sol och nästan helt vindstilla. Vi konstaterade att det nästan var påsklovsväder och vi njöt i fulla drag av fjäll och vårvinter när det är som bäst.

Fantastiska förutsättningar för längdskidor

Vi åkte mycket utförsåkning i Tännäskröket under veckan. Men eftersom vi också tycker om att åka längdskidor hade vi också planerat att göra några längdskidturer tillsammans. Vi har tidigare bl.a. åkt den vackra delen av högfjällsspåret (solskensturen) från Hållan upp till Malmbäcksstugan som ligger precis vid foten av Lill-Skarven. Vi har även åkt turen från fjällparkeringen i Tänndalen upp till Andersborgs våffelstuga. Och varje gång vi har åkt längdskidor i Funäsfjällen har vi förundrats över de fantastiska spåren. Perfekt preparerade, som en tågräls över fjällen. När solen skiner och det inte blåser är dessa spår fullständigt magiska. Kan det till och med vara så att det är här man hittar Sveriges bästa längdskidspår?

App för spår och leder

Detta år ville vi testa en ny tur. Vi kollade därför runt i Funäsfjällens app för spår & leder och beslutade oss för att testa turen från Bruksvallarna upp till Kariknallens topp. Vi har tidigare vandrat upp till Kariknallen när vi besökte området under hösten för några år sedan men då var det snöstorm och sikten var obefintlig. Så vi har länge pratat om att besöka toppen igen för att kunna njuta av de fantastiska vyerna som man enligt vad vi har hört (och läst) ska bjudas på från toppen.

Start vid Walles

Vi valde dock att inte börja längst nere i Bruksvallarna utan vi tog bilen upp till parkeringen vid Walles som ligger vid trädgränsen ovanför Bruksvallarna vilket gjorde att vi slapp en del av stigningen. Parkeringen är en betalparkering. Det kostar 90 kr/dag att parkera där, men det kan det vara värt om man ska ut och åka med barn. I direkt anslutning till parkeringen utgår sedan skidspåret så det är bara att spänna på skidorna och staka iväg. Glöm inte att köpa spårkort, går att göra via appen där en karta och beskrivning av de olika turerna finns.

En tuff och krävande tur över fjällvidderna

Trots att man börjar från parkeringen vid Walles så är det en ganska tuff tur. Ganska snart efter starten från Walles så börjar stigningarna uppåt. Turen går sedan uppför hela vägen upp till toppen (1 050 möh). Men den branta skidturen upp är värd besväret när man kommer upp och får njuta av de fantastiska vyerna.

Elastiskt dragband perfekt för små skidåkare

Våra barn är ganska vana att åka skidor. Detta var faktiskt Nils första år utan skidvagnen som vi tidigare har använt till honom. Ifjol hade vi med den så att han kunde åka i vagnen när han blev trött. Nu har vi istället köpt ett elastiskt dragband till att bogsera Nils när vi cyklar på sommaren eller åker skidor på vintern. Detta är verkligen en riktigt bra produkt som vi verkligen kan rekommendera. Perfekt om man vill kunna åka skidor hela familjen trots att barnen är i olika ålder. Blir små ben trötta är det bara att koppla dem efter en vuxen och låta barnet få lite draghjälp. Det är dock viktigt att vara medveten om att barnet inte blir lika aktivt och därmed lätt kan börja frysa. Så det kan vara bra att ta på barnet lite extra.

Små starka ben

Men Nils kämpade sig uppför alla långa, sega backar för egen maskin och vägrade att bli dragen trots att vi erbjöd honom flera gånger. ”Jag är en kämparkille” sa han. Man slutar aldrig att imponeras över barnen och deras fantastiska utveckling och prestationer och förvånas över hur barnen kämpar på. Samtidigt ska vi erkänna att den här turen nog kräver att barnen har åkt skidor tidigare, annars blir den tuff. Givetvis beror det också på barnets ålder.

Vill man komma upp på fjällen utan att kämpa upp för alla backarna så kan man annars ta bandvagnen med start från nedsidan av Hotell Bruksvallsliden upp till toppen. Antingen kan man tolka på skidor bakom eller åka med i bandvagnen.

Fjällväder

Någonting som är viktigt att ha i beräkningen när man är ute på äventyr i fjällen är att vädret på kan förändras snabbt. Därför är det viktigt att alltid kontrollera snö- och väderförhållanden innan avfärd samt att alltid ha med extra kläder om det skulle bli kalltDetta var någonting som vi också blev påminda om denna dag.

På vägen upp var vädret verkligen fantastiskt. Strålande sol på en knallblå himmel och helt vindstilla. När vi närmade oss toppen började det blåsa lite lätt. Men väl uppe på toppen förändrades vädret snabbt, så som det kan göra på fjället. På bara några minuter från att nästan varit vindstilla började det blåsa upp och det blev stark vind. Så planen med en lång, skön paus på toppen för att äta matsäck och njuta i solen förändrades ganska hastigt.

Som alltid när vi befinner oss på fjället oavsett årstid så hade vi med oss extra kläder som vi kunde ta på oss och sedan åt vi snabbt upp matsäcken och vände sedan tillbaka ner igen.

Full fart tillbaka

Och lika tungt som det är att åka uppför, lika lätt går det sedan utför tillbaka. Ja nedförsbackarna är inte heller någonting för den som inte har lite skidvana sedan tidigare. Vi får upp en ganska hög fart nerför och barnen tjuter av lycka när vi glider tillbaka ner mot Walles.

Som tur var hade vi medvind på tillbakavägen och ganska fort så kom vi dessutom ner i lä för vinden och kunde på nytt njuta av den värmande vårvintersolen och den fantastiska utsikten över de omgivande fjällen. Vi kunde bl.a. se Mittåkläppen, Anåfjället, Stor-Skarven, Skarsfjället och Helags.

Barnen pratade glatt om sommarens vandring på Anåfjället när de såg topparna sticka upp och vi såg även Ånnfjällets topp som vi besteg. Det är så härligt att besöka samma omgivningar och kunna återuppleva och minnas tidigare äventyr.

Belöning på GoBua

Väl tillbaka till Walles, hoppade vi in i bilen och körde ner till Funäsdalen för att äta smaskiga våfflor hos GoBua. En perfekt avslutning på en magisk skidtur men också en smaskig belöning och perfekt morot för små skidåkare. Man ska aldrig underskatta belöningar efter äventyr!

5 1 Röst
Inläggsbetyg
bruksvallarna, funäsfjällen, kariknallen, längdskidor, ut på tur
Föregående inlägg
Packlista för skidsemester med barn i fjällen
Nästa inlägg
Cykla med barn
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.