SUP på Ljusnan

Att paddla SUP på älven Ljusnans kristallklara vatten mellan Bruksvallarna och Funäsdalen är en fantastisk naturupplevelse. Glida fram på älven som slingrar sig fram genom landskapet mellan kohagar, sandstränder, fjällbjörkar och granskogar. Se öringarna som simmar under brädan. Stanna på en av de många sandstränder som kantar älven för att äta och bada och njuta av Funäsfjällens siluetter som ramar in landskapet. Det är magiska upplevelser för alla åldrar och sinnen.

En fantastisk sommardag

Vi hade tidigare paddlat kanot i Ljusnan mellan Bruksvallarna och Funäsdalen. Det blev en härlig tur även om det var höst och för kallt för att bada. Efter det har vi pratat om att den turen skulle vara härlig att paddla igen, fast med SUP.

När vi besökte Funäsfjällen under sommaren 2021 så hade vi tagit med oss våra SUP-brädor. Vi hoppades på att få någon härlig och varm sommardag. När väderleksrapporten utlovade varmt och skönt väder i slutet av vår vistelse och det dessutom skulle vara nästintill vindstilla så bestämde vi oss för att planera in en SUP-tur.

Mot starten i Bruksvallarna

Vi började dagen med att packa ihop vår utrustning och packa in i bilen. Därefter körde vi vägen mot Bruksvallarna. Vid Bruksgården som ligger ett par kilometer från Funäsdalen, dit vi hade planerat att paddla under dagen, stannar vi till för att lämna av en cykel innan vi körde vidare. Det gäller att planera lite om man inte har flera bilar för att lösa det så att man kan hämta bilen vid starten när man paddlat klart.

Sedan körde vi vidare. Längs med vägen mot Bruksvallarna ser vi hur Ljusnan slingrar sig fram, solen strålar på himlen och det ser ut att bli en fantastisk dag.

Vid Flon i Bruksvallarna finns en iordninggjord parkering på vänster sida där man också kan hyra kanoter och paddla från. Vi parkerar bilen och bär sedan ner våra brädor och utrustningen som vi ska ha med oss ner till älven. Det är fascinerande att se hur liten Ljusnan är här i jämförelse med i våra hemtrakter där älven vuxit och blivit en stor älv.

Pumpa upp brädorna

Sedan börjar vi pumpa upp brädorna, någonting som är tyngre än vad man kanske tror. Under tiden som vi vuxna pumpar brädorna så passar vi på att fylla på barnen med lite energi/mellis. Efter att ha pumpat klart brädorna är vi sedan redo för att påbörja vår paddling nedströms.

Till att börja med är det bitvis ganska grunt och fenorna på våra brädor går till och från i botten. Men genom att hålla sig i ytterkurvorna så fungerar det bra och ganska fort så blir älven djupare.

Kristallklart vatten

Någonting som är extra härligt när man paddlar på Ljusnan är det kristallklara vattnet. I och med att man står upp på en SUP så får man ett så häftigt perspektiv. När vi glider fram över vattnet så ser vi precis allt under oss, även när det är flera meter djupt. Ganska snart så får vi se den första öringen som simmar under oss och under dagen ser vi hundratals öringar i varierande storlekar.

Bad och lek på stränderna

Ljusnan kantas bitvis av fantastiska små sandstränder och trots att det är flera sällskap som är ute och paddlar den här dagen så är det inget problem att hitta sin egna lilla strand att göra ett stopp vid för att äta, bada och bara njuta av den fantastiska sommardagen. Så efter en stund gör vi en första paus för att laga lunch.

Trots att vattnet är kallt så blir det också flera dopp, och barnen leker på stranden medan vi tillagar lunchen. Efter vi ätit så paddlar vi vidare.

Glöm inte bort att ha gott om tid för att hinna njuta

Även om turen i sig inte är så väldigt lång så tycker vi inte att man ska ha för bråttom utan verkligen ta sig tid att njuta och göra flera strandhugg längs med vägen. Som alltid när man gör utflykter och äventyr med barn gäller det att inte stressa, att ha gott om tid och ge utrymme för spontana små äventyr i det stora äventyret.

Vi turas om att paddla, vi glider fram och tittar på alla öringar som simmar, vi stannar vi små stränder för att bada och leka.

Framme vid mål

Vilken fantastisk tur och vilken magisk sommardag vi fick. Väl framme vid kanotupptaget nedanför Bruksgården så hoppar Christian på sin cykel och cyklar tillbaka till Bruksvallarna för att hämta bilen. Under tiden plockar resten av familjen ihop brädor och utrustning.

Sedan är det bara att packa ihop allt och köra tillbaka till lägenheten där vi bor.

En fantastisk upplevelse för hela familjen

Vi kan verkligen rekommendera dig som besöker Funäsfjällen på sommaren att paddla denna tur med SUP eller kanot. Det är dessutom ett perfekt äventyr att göra tillsammans med familjen. Och genom att ha gott om tid och ge möjlighet för barnen att leka och bada längs med vägen så kommer ni att få en härlig upplevelse tillsammans.

Det finns både SUP och kanoter att hyra om man inte har egna. Man kan även få hjälp med transporter o.s.v. Du kan hitta mer information om var du kan hyra kanoter o.s.v. på Funäsfjällens hemsida.

Och har du frågor och funderingar kring denna tur så får du väldigt gärna höra av dig till oss.

5 5 Röster
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.