Äventyr med taktält på Gotland

Sommaren 2021 skaffade vi ett taktält som vi tillbringade flera nätter i hemma i Hälsingland. Men vi gjorde även ett lite större äventyr när vi helt spontant bestämde oss för att boka biljetter till Gotland för att tillbringa en semestervecka där med boendet på taket. Vi tänkte nu ta er med på vår vecka som bjöd på blandat väder, en trasig bil och massor av fantastiska upplevelser.

OBS: Längst nere i detta inlägg finns en länk till en google maps karta med bl.a. alla de platser vi skriver om.

Spontant sommaräventyr

Vanligtvis brukar vi tillbringa ett par veckor av vår semester i Christians föräldrars sommarstuga som ligger på ön Korpo i Åboland skärgård, mellan Finlands fastland och Åland. Men p.g.a. covid-19 pandemin så hade vi inte möjlighet att besöka vårt sommarparadis.

Däremot hade vi en längtan efter havet och beslutade oss därför för att boka biljetter till Gotland, och att tillbringa en vecka där med att åka runt och utforska ön med boendet på taket.

Vi älskar att tälta och det är någonting som vi har gjort som familj sedan barnen var riktigt små. Känslan av att kunna bära med sig sitt hem i en ryggsäck och att kunna slå upp tältet var som helst är någonting som vi verkligen värdesätter högt. Vi är däremot inte ett dugg intresserad av campingliv och att åka runt och bo på olika campingplatser.

Att taktälta blev däremot någonting helt annat, ett lyxigare och bekvämare sätt att tälta på samtidigt som man delvis kan ha kvar frihetskänslan i att kunna stanna bilen nästan var som helst och tillbringa natten där.

Vårt taktält

Vi har ett Thule Tepui Autana 3 taktält, ett tält som är gjort för tre personer med bäddmåttet 310 × 143 cm. Som du förstår så får inte hela familjen ( 2 vuxna och tre barn) plats uppe i tältet, utan vi planerade att Elin och barnen skulle sova uppe i taktältet och att Christian skulle sova nere i annexet där det finns gott om plats.

Så vi tog med oss vårt Synmat HL DUO LW liggunderlag som Christian kunde sova på. Det är perfekt eftersom det både tar lite plats samtidigt som det är tjockt och skönt att sova på även på stenigt underlag.

Det gick bra första nätterna. När vi sedan råkade ut för sämre väder med regn och blåst märkte vi att annexet inte fungerade så bra ihop med vår bil p.g.a. att bilen var för låg vilket gjorde att tältduken inte blev tillräckligt spänd och att vatten letade sig in på ett par ställen. Detta är troligtvis inte något problem för den som har en lite högre bilmodell. Vi löste dock problemet genom att placera stenar inuti annexet och på så sätt spänna tältduken. Men hade vi vetat detta så hade vi nog satsat på ett Thule Tepui Explorer Autana 4 som har måttet 310 × 183. Eftersom vi är vana att sova i tält och att inte ha så gott om plats hade vi kunnat klämma ihop oss hela familjen uppe i tältet istället genom att sova på kortsidan.

Mot Gotland

Så med taktältet på taket och bilen full av packning åkte vi förväntansfullt söderut mot Nynäshamn. Därifrån vi sedan tog färjan över till Visby. Vi har tidigare fått tips om att boka en kupé vilket var otroligt smidigt när man åker med barn. Priset blev inte högre än att sitta i salong men i kupén får man egen toalett och dessutom TV. Vi tog färjan som gick 16:45 och var framme i Visby 20:00. Därför ville vi ha en plats att parkera på ganska nära Visby första natten för att det inte skulle bli för sent. Vi fick som tur var flera fantastiska tips på platser att stå på från Taktält Gotland som hyr ut taktält på Gotland (perfekt om man vill testa på taktält innan man köper sig ett eget).

Första natten

Så vi körde väg 149 norrut i ca 20 minuter. Strax före Brissund svängde vi sedan ner och hittade en perfekt plats att stå på, precis vid havet.

Så vi parkerade, slog upp tältet, lagade lite kvällsmat. Sedan fick vi lite tid att mysa i tältet och titta på solen som sakta sjönk ner bakom horisonten. Efter det var det dags att krypa ner i sovsäckarna för att sövas av vågskvalpet och ladda batterierna för en händelse- och strapatsrik vecka full av äventyr, bad, väder, bakslag och minnen.

Lickershamn

Morgonen därpå vaknade vi upp till en härlig och ganska varm sommardag. Vi åt frukost och packade sedan ihop tält och utrustning för att köra vidare norrut på ön. Vi körde till det mysiga lilla fisklägret Lickershamn som ligger ca 3 mil norr om Visby. Här finns förutom ett fiskeläger och en gästhamn en mysig liten sandstrand, en vacker klapperstensstrand och Gotlands största rauk Jungfrun som syns på klippkanten.

Här tillbringade vi en mysig dag. Vi badade, köpte glass i en av fiskebodarna, vandrade bort till Jungfrun och njöt i solen.

På eftermiddagen så körde vi sedan en liten bit norrut längs med en liten grusväg som slingrade sig fram strax ovanför strandkanten. Efter en liten stund fram till platsen där vi hade planerat att stanna på till nästa dag.

Det var troligtvis veckans vackraste ställplats med havet precis nedanför, en stor klapperstensstrand och en dramatisk klippvägg bakom. Vi slog upp tältet, lagade middag och vandrade sedan upp på klippan för att njuta av minst sagt magisk utsikt.

Vi passade även på att bada i de stora vågorna vilket barnen älskade.

En regnig dag

Dagen efter åkte vi via Visby där vi åt lunch men sedan flydde staden från ösregn och massor med turister. Vi körde vidare mot sydost och ner mot Garda och sedan vidare ner till Lausviken badplats där vi eventuell hade tänkt stå till nästa dag. Tyvärr fortsatte det att regna. Efter att ha kollat på stranden så satte vi oss i bilen och körde norrut istället.

Sysne udd

Vi körde förbi Ljugarn och vidare upp till Sandvikens strandby. Därifrån körde vi sedan vidare efter den vackra vägen runt Sysne udd genom ett kargt och vindpinat gotländskt landskap. Strax norr om Sysne udd hittade vi sedan en superfin plats att så på. Där tillbringade vi sedan eftermiddagen och kvällen och nästkommande förmiddag.

Katthammarsvik

Efter att ha packat ihop och lämnat ställplatsen vid Sysne udd åkte vi sedan vidare norrut mot Katthammarsvik. Vi tog den vackra kustvägen från Herrvik genom Grogarnsberget naturreservat. Där gjorde vi ett stopp för att äta lite lunch innan vi körde den sista biten upp till Katthammarsvik.

Väl framme så parkerade vi och badade sedan vid Katthammarsviks strand, en otroligt vacker och mysig och långgrund strand. Solen sken och det blev en superfin eftermiddag. Vi promenerade sedan bort till Katthammarsviks Rökeri där det var väldigt mycket folk och lång kö. Så vi köpte surdagesbröd från Själsö bageri som stod och sålde bröd med sin brödbil. Sedan gick vi vidare till Katthammarsviks hantverkshus för att köpa lite Guteglass och njuta i solen.

Efter att ha tillbringat hela eftermiddagen i Katthammarsvik körde vi sedan ca 1 kilometer norrut. Där hittade vi en ny fin ställplats där vi slog upp tältet och njöt av en vacker sommarkväll.

Gisslause lammgård

Dagen efter hade vi bestämt träff med Christians kusiner som har sommarhus i Åminne. Vi besökte den fantastiska stranden och åkte sedan tillsammans till Gisslause lammgård. Tyvärr var det fullbokat på flaskmatningen av lamm som vi provade förra gången vi var på Gotland och har skrivit om här på bloggen. Men vi fikade och hade en skön stund tillsammans.

Hidevikens naturreservat

Sedan körde vi vidare mot nästa ställplats. En plats precis utanför Hidevikens naturreservat. Otroligt vacker plats med havet och ett ganska stort raukfält precis bredvid.

Vi gjorde iordning lite middag och gick sedan på upptäcktsfärd, klättrade och lekte bland raukarna i kvällssolen.

Sedan gick vi tillbaka till tältet för att sova.

Hastigt ändrade planer

Nästa morgon vaknade vi upp till ett fantastiskt väder, solen sken på en knallblå himmel. Efter frukost packade vi snabbt ihop och åkte till den fantastiska stranden i Hideviken som helt klart är värd att besöka om man har vägarna förbi. Men precis när vi kom fram förändrades vädret hastigt, mörka moln dök upp från ingenstans. Lagom till barnen hunnit ut i vattnet för att bada öppnade sig himlen och regnet öste ner. Så vi skyndade oss tillbaka till bilen och körde till mysiga Rute Stenugnsbageri och fikade.

Smöjen

Under tiden stabiliserades vädret och vi beslutade oss för att köra ut till kalkbrotten vid Smöjen. Smöjen är kanske mest känd för sina vattenfyllda kalkbrott som många besöker för att bada i det turkosa vattnet.

Men vi blev inte särskilt imponerade av kalkbrotten. Den vackra sten- och grusstranden med sitt turkosa vatten var däremot helt klart värd ett besök. Stranden var full av små slipade stenar som gav ifrån sig ett meditativt ljud av vågorna. Hela familjen badade och sedan stekte vi lite pannkakor innan vi körde vidare.

Mot Fårö

Planen var att åka ut till Fårö under seneftermiddagen för att slippa de långa färgköerna. På vägen från Smöjen mot Fårösund stannade vi till vid Vallevikenför att fylla på vattendunken. När vi sedan skulle starta bilen och köra vidare hade handbromsen låst sig och vi kom inte en millimeter framåt.

Det slutade med att vi fick åka bärgningsbil till Visby. Där hade bärgaren en kontakt som tog på sig att kolla på bilen i sin hemmaverkstad (de var 2-3 veckors väntetid på vanliga verkstäderna).

Han lyckades få loss bromsen så vi kunde köra vidare och sedan körde vi till Åminne. Där vi fick låna en gäststuga av Christians kusiner över natten.

Åminne

Eftersom bilen inte var riktigt fixad vågade vi inte göra några större äventyr så vi beslutade oss för att tillbringa dagen vid Åminne. Stranden som ligger där vilket är en av våra favoritstränder, långgrunt och gott om plats. Det var en härlig sommardag så vi badade och hade det härligt.

Sedan körde vi bilen ut på Gothemshammar längs med den lilla grusvägen som slingrar sig fram ovanför stenstranden i Gothem.

Efter en liten bit hittade vi en parkeringsficka som var en perfekt ställplats. Vi slog upp tältet och njöt sedan av veckans kanske bästa kväll och avslutningsvis en vacker solnedgång.

Visby

Sista dagen tillbringade vi sedan i Visby. På eftermiddagen åkte Christian med bilen till bilmekanikern som fixade våra bromsar (vilken ängel) medan resten av familjen myste inne i centrala Visby och avslutade kvällen med bio. Sedan var det dags att ta bilen för att hitta en sista ställplats.

Ställplats nära färjeterminalen sista natten

Sista kvällen ville vi ha en ställplats nära färjeterminalen i Visby eftersom vi skulle åka med en tidig färja med avgång 07:15 tillbaka till Nynäshamn. Vi fick då tips på en plats ett par kilometer norr om centrum strax ovanför badplatsen Gustavsvik där vi ställde oss. Där parkerade flera andra fricampare under kvällen och det var en perfekt plats att övernatta för att snabbt och smidigt kunna ta sig till färjan på morgonen. Vi fick en vacker sista kväll med en vacker solnedgång innan vi kröp upp i tältet.

Karta

Vi har tagit fram en karta där vi har markerat ut alla våra ställplatser och lite av de besöksmål som vi besökte under vår vecka på Gotland. Vi har även markerat ut de dricksvattenställen som finns på Gotland där man gratis kan fylla på sin vattendunk med dricksvatten.

Som sagt var planen att också besöka Fårö och norra Gotland. Men det får bli näsa gång.

Fler guider om taktält

Vi har skrivit fler guider och inlägg om taktält som du kanske kan vara intresserad av.

• Utrustning för äventyr med taktält
    Att taktälta och åka ut på äventyr med boendet på biltaket har verkligen blivit en riktig trend de senaste åren. Och vi kan verkligen förstå varför. Det är både enkelt, smidigt och framför allt bekvämt. Och givetvis måste man nyttja fördelarna med att vara bilbunden och därmed inte behöva bära med sig all utrustning. Vi…
  • Taktälta
    Fricamping har de senaste åren blivit en starkt växande trend i Sverige och därmed har intresset för att taktälta fullkomligt exploderat. Förra sommaren skaffade vi som så många andra ett taktält, och fick i och med det uppleva en ny och bekvämare typ av tältäventyr. Att tälta på biltaket är både enkelt, smidigt och bekvämt…
  • Äventyr med taktält på Gotland
4.9 14 Röster
Inläggsbetyg
gotland, semester, svemester, taktält, taktälta
Föregående inlägg
Mörkerspårning vid Edsbybacken 19-28 november!
Nästa inlägg
En magisk decemberweekend i hjärtat av Dalarna
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.