En magisk decemberweekend i hjärtat av Dalarna

Att som barnfamilj åka bort över en långhelg, bo på hotell och få tid tillsammans är ett mysigt avbrott i vardagen. Att dessutom åka bort en helg i december, lämna alla måsten för att bara vara känns både lyxigt och välbehövligt. Minisemestern i Dalarna har givit mycket på få dagar, en weekend som känt som en hel semestervecka. Vi har varvat full fart med avkoppling och god mat. Helgen har bjudit på längdskidåkning, restaurang besök, dalahästmålning, långsamma frukostar och mys på hotellrummet, Tomteland, Dalarnas klassiska kulturutbud, djur i Orsas Rovdjuspark, spa och relax och vi har fått njuta av vinterlandskap med fantastiska vyer och även hunnit med äventyr i Rättviksskogarna i pannlampans sken.

ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA

Mora hotell och SPA

Under vår vistelse hade vi Mora som utgångspunkt, perfekt eftersom det ligger centralt vilket gör att man har ett stort utbud av aktiviteter och äventyr bara några minuter bort. I Mora bodde vi på det mysiga Mora Hotell & SPA. När vi anlände till hotellet så möttes vi i foajen av ett helt gäng glada skidåkare som var där på skidläger tillsammans med Mattias Svahn. Från hotellet är det inte mer än 100 m till Vasaloppsspåret så det kan nästan klassas som ski in/ski out läge. Och man kan ju inte annat än att älska hotell som har skidställ precis innanför entrédörrarna och där ingen tittar konstigt på en när man kommer in med skidpjäxor på fötterna.

Hotellet har anor från 1600-talet och visst är det någonting speciellt med att vandra runt i den anrika miljön. Den gamla punschveranda med utsikt över Siljan där Anders Zorn, Carl Larsson, Selma Lagerlöf och August Strindberg en gång i tiden satt är nu inbyggd men har kvar sitt originaltak.

Stort mervärde när hotellet har både pool och relax avdelning som ingår i priset. Våra barn älskar att bada alla dagar i veckan, så detta blev en aktivitet i sig. På fredag förmiddag när det stora lugnet rådde, hade vi turen att under ett par timmar få vara helt ensamma, vilket är ganska skönt med barn som vill bada i poolen på en relax avdelning… men vi kunde också njuta av bubbelbad och bastu. Med generösa öppettider fram till 22, fanns det möjlighet för en av oss vuxna att smita ner till spa avdelningen för en stund av egentid på kvällen när barnen somnat. En halvtimmas lugn och ro med ångbastu och jaccuzzi känns oändligt lyxigt efter en härligt intensiv dag.

Vi hann även gå en liten runda inne i Mora, besökte några butiker längs med gågatan i centrum och beundrade julbelysningen i form av kurbitsmönster och även avloppsgallren som var utsmyckade med kurbitsmönster. Och är man i Mora får man inte heller missa den ståtliga målet till Vasaloppet. Såklart provade vi på hur de kändes att få glida in under portalen och sträcka armarna i skyn. Vem vet kanske blir det någon av oss som får chansen att göra det på riktigt någon gång framöver!?

En annan gång skulle vi gärna besöka Zorn-gården som ligger i Mora, eller Carl Larsson-gården i Sundborn som Hilding hade full koll på eftersom de pratat om det i skolan. Så kul att få knyta an och visa på riktigt än att bara höra talas om i skolbänken.

Måla våra egna dalahästar

Finns det något som är mer klassiskt svenskt än just dalahästen!? Tror nog inte det. Dalahästen har blivit en symbol inte bara för Dalarna utan för hela Sverige. Och faktum är att dalahästen är den vanligaste souveniren som turister köper när de besöker Sverige. Dalahästarna är ett riktigt hantverk.

Hos Nils Olsson Dalahästar i den lilla byn Nusnäs lever detta fantastiska hantverk och kulturarv vidare. När man kliver in genom dörrarna kommer man rakt in i produktionen av dalahästar. Här har dalahästen sitt ursprung och man får följa hur de produceras från virke till handmålad häst. Faktum är att här i Nusnäs lever den gamla hantverkstraditionen vidare. Alla hästarna täljs och målas fortfarande för hand vilket gör att alla hästar är unika. Det är något speciellt att få följa hela processen och ha full inblick i hur det går till. Att med egna ögon få se allt görs för hand. Allra mest imponerade blev vi av handmålningen av alla hästar.

Hur de skickligt med säkra penseltag målade krusningen på hästarna, ungefär 3 min tog det att måla en häst. Dalahästar är verkligen ett hantverk från början till slut.

Såhär börjar produktionen av en dalahäst. Med en stämpel på en träbit. Sedan sågas den ut innan den skickas hem till olika personer som i sina hem sitter och täljer till formen på hästarna.

Barnen fick prova att måla varsin liten dalahäst. Helt klart inspirerade från fabriksturen tog de sig an uppgiften med stor koncentration. Det fanns sju hästar där man kunde följa de olika stegen i målningen vilket gav en bra hjälp.

De små dalahästarna blev ett härligt minne att ta med sig hem från helgen i Dalarna.

Mörkervandring och utemiddag med Green owl travel

Så snart mörkret lagt sig styrde vi bilen mot Rättvik där Lotta från Green owl travel mötte upp oss för mörkervandring i Rättviksskogar. Nu fick vi möjligheten att upptäcka nya skogar tillsammans med Lotta som först guidade oss genom flera av de små mysiga byarna som ligger utanför Rättvik. Så intressant att höra historier om alla småbyar och mycket av den kultur som finns kvar än idag. Väl ute i skogen började Lotta med att berätta om de djur och varelser som bor i skogen. Nils spanade ivrigt efter trollsvansar och mörksuggan (Rättviks egna väsen som ett svart litet mumintrollmed lång svans). Det var en fin kväll för utflykt, stjärnklart och samtidigt föll små snöflingor sakta mot marken. För att hitta vägen fick vi följa reflexer, och efter vägen hade Lotta ordnat med små aktiviteter och berättade mer om naturen.

Så mysigt ordnat och barnen hann aldrig tänka på hur långt de gick utan var fullt upptagna med att hitta reflexer och höra på Lottas spännande berättelser och uppgifter.  Som avslutning lagde vi mat vid ett vindskydd. Precis intill låg en naturlig fontän, tydligen hade man gjort ett försök att borra efter olja, men misslyckats och kvar blev denna fontän med källvatten. På vintern brukar det skapas en 3 meter hög ispelare, så läckert när vattnet stod som en stråle rakt upp mot natthimlen.  Det bjöds på skogstacos med Siljans korv i lokalt tunnbröd. Till efterrätt blev det stekt banan och hallon med vanligs och grillad skumtomte. Denna kyliga utekväll smakade det extra gott med varm utemat!

Supermysig och välplanerad utflykt, Lotta är suverän med barnen och hade hela tiden något roligt på gång.

Orsa Grönklitt

På lördag morgon styrde vi bilen för en heldag i Orsa. Vi hade turen att få ännu en härligt soligt vacker vinterdag! Snön gnistrade vackert i natur och vi fick njuta av fina utsikter redan i bilen på vägen dit. Nackdelen med fina dagar den här tiden på året är att det också betyder att temperaturen ofta sticker neråt under -10 grader. Men vi hade sett till att klä oss varmt och det gör vi så gärna för att kunna vara ute och njuta dagar som denna. Denna tiden på året är man tacksam över alla soltimmar som ges. Och när dessutom naturen smyckat sig i frost och snö är det nästan njutbart när det biter lite i kinderna.

Orsa Rovdjurspark

Vi började dagen på Orsa rovdjurspark,här lever Sveriges fyra stora rovdjur och ytterligare ett antal utrotningshotade rovdjur från det norra halvklotet. Järv, varg, björn, lodjur, isbjörn och snöleopard var de djur barnen såg fram emot att se allra mest. Björnarna hade ju såklart gått i ide, men övriga djur fanns att kika på. När vi kom in fick vi höra att det precis hade fötts Isbjörns ungar bara någon dag innan, men att de bäddats in för lugn och ro. Det hör inte till vanligheterna så vi hoppas att de klarar sig fint.

Lekområdena i parken var populära och här stannade vi en lång stund innan barnen var beredda att gå vidare. Kylan gjorde det lite svårt att få se en del av djuren, men en av de mindre Isbjörnarna bjöd på bus och lek. När vi kom upp i parkens övre del fick vi en fantastisk utsikt över omgivningarna. Och med den nyfallna snön kändes vinterlandskapet extra idylliskt!

Vid entrén och flera byggnader i parken fanns inomhuscenter med utställningar om djuren som bor i parken. De skapar ett nyfiket intresse hos barnen att få lära sig mer. Ju längre in och högre upp vi kom i parken dessutom mer fick vi njuta av den utsikt som växter fram. Extra vackert i den vinterskrud vi hade turen att få. Det fanns flera utsiktsplaster att njuta av utsikten från.

Lunch på Smidgården i Fryksås

Lagom frusna och hungriga var det dags för lunch. På en fem minuters biltur kom vi fram till Fryksås och Smidgårdens Restaurang & Café där vi planerat att äta. Vintertid finns det även skidspår som går hit. Perfekt lagom lång utflykt för en familj från Orsa Grönklitt, men det går också bra att ta bilen som vi gjorde denna gång. Smidgården är en vacker dalagård som ligger högt belägen i den dalaidylliska byn Fryksås med milsvid utsikt över Orsasjön.

Inredningen är precis sådär drömigt mysig som man hoppas på när man tänker sig ett stopp under skidturen i fjällen. Brasan sprakar, inredningen andas ombonad fjällstuga och värmen möter en direkt när man kliver in i hallen.

Barnens lunchval var givet; Våffla! Och vilken våffla de bjöds på, riktigt krispig och god med lyxig topping. Vi vuxna åt varsin Läfsa med laxsallad respektive getost och rödbeta. Läfsa fick vi lära oss är tunnbröd från Dalarna. Just tunnbröd fick vi lära oss under helgen är speciellt för Dalarna, det finns många olika varianter här! Här serveras lunch på lokala råvaror och dryck från Mora bryggeri.

På vägen tillbaka till bilen kunde vi inte låta bli att stanna till för att njuta av den vackra utsikten samtidigt som solen sakta sjönk ner bakom de omgivande bergen.

Längdskidpremiär i Orsa Grönklit

Vi kom fram till Orsa Grönklit strax innan det började skymma, men det var fortfarande full fart på längdcentrum och i spåret. Barnen har kämpat på under hösten på längdskidklubbens träning på rullskidor och var nu taggade att äntligen få stå på riktiga skidor och på snö. Trots att det var många fler än vi som var sugna på längdskidåkning var det inga problem att hitta parkering eller att få plats i spåren.

Vår minsting Nils hade det lite jobbigt till en början att komma igång med åkningen. Efter en stund tyckte han att han hade så ont i tummarna för att han hållt i stavarna för hårt. Så han fick lägga undan dem och åka utan stavar och då hittade han in i åkningen och det gick som hejsan. Runt spåren fanns bra belysning och det var inget problem att det redan börjat skymma. Precis intill fans en stor pulkabacke där barnen lekte en stund medan mamma Elin fick ta ett varv i sin egen takt. Barnen åkte klassiska skidor och vi vuxna hade skateskidor och tog oss runt bredvid. Hela gänget nöjda och glada att äntligen stå på skidor! Nils önskade efteråt ”-Snälla, kan vi åka hit igen!!” Helt klart ett bra betyg från en femåring i slutet av en ganska intensiv dag utomhus.

Tomteland

Djupt inne i de gnistrande och trolska urskogarna utanför Mora ligger Tomteland. Snön låg vit på marken och i träden samtidigt som det sakta föll snöflingor ner mot marken när vi följde stigen kantad med lyktor mot parkens entré. Strax innanför möttes vi upp av ivriga tomtenissar som hälsade oss välkomna och guidade oss in i parken. Det var som att bokstavligt talat kliva in i en sagovärld. Vi hann inte långt innan vi hamnade på show med en dansade julgran. Och bara lite längre in i skogen fanns ett helt gäng julgranar med belysning och pynt mitt ute i skogen.

Omgivningarna är perfekt ämnade för att skapa en sagolik stämning och inramning. Överallt är de många mysiga och vänliga karaktärer som vandrar runt och pratar med barnen. Parken hade ett gediget aktivitetsschema under dagen med shower och event, alla gratis att vara med på.

De var korta, spännande och engagerande shower. Precis lagom långa även för små barn att orka lyssna och vara intresserade hela vägen genom. Orådet är inte så stort men är indelat i flera olika små världar som trollriket, skugglandet, drakland och förtrollade skogen. Barnen fick nyfiket gå in i tomtens hus för att skriva och lämna in sina önskelistor. I utbyte fick de en magisk pingla. I taket till rummet där man lämnar sin önskelista fanns tusentals med nappar upphängda. Så här finns möjlighet för den som vill att lämna sin napp till tomten. Husen på området är inredda med stor entusiasm och det tar aldrig slut med saker att titta på. Alla dessa prylar och små detaljer bidrar verkligen till att skapa en känsla och är fascinerande även som vuxen.

Runtom i skogarna fanns gott om små krypin och annat att upptäckta i naturen. Perfekt för nyfikna och uppmärksamma små ögon och öron.

I draklandet mötte vi Alven som är alla drakars beskyddare. Vi fick även en uppvisning av den stora lavadraken Kaldera vilket barnen tyckte var spännande.

Vi avslutade dagen med en kopp varm choklad på tomtemors café, ja ni hör ju, idylliskt! Tomteland överträffade våra förväntningar! De mysiga omgivningarna som man skapat och de engagerade skådespelarna i parken gjorde den stora skillnaden.

En riktig njuthelg i dalarna

Vilken njuthelg vi fick! Helt klart med blandad kompott, men det är kanske just det som är hemligheten för att alla i familjen ska ha haft just sin stund.

Vårt bästa tips är att planera resa och aktiviteter efter när det som är lugnast på respektive ställe. Fredag förmiddag var vi helt ensamma på spa avdelningen, söndagen var till skillnad från lördagen lugnare på Tomteland. Att slippa trängas och vänta i kö gör stor skillnad för upplevelsen av en semester. Ett annat tips är att ta en extra ledig dag i samband med en helg och få ut mer av resan.

Kort och gott, Dalarna är en perfekt familjedestination! Hit återkommer vi gärna fler gånger.

Mer inspiration från Dalarna

Vill du ha mer inspiration från Dalarna? Då måste du läsa våra andra inlägg från äventyr i Dalarna här nedanför.

• Orsa Grönklitt
    Lagom till att vi hunnit landat tillbaka i vardagen igen efter sommarens semester, gjorde vi ett mysigt avbrott för en minisemester i Dalarna. Aktiviteterna för helgen var MTB-cykling och höghöjdsbana men också god mat, stugmys och tillsammanstid. Följ med oss till Orsa Grönklitt på en aktiv utomhushelg för hela familjen.  ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA Genom skogarna mot Orsa…
  • Höstweekend i Sälenfjällen
    Vi älskar att besöka den svenska fjällvärlden. Vi har däremot inte besökt Sälenfjällen särskilt mycket. Detta trots att det är några av våra närmaste fjäll. Men i början av september besökte vi Sälenfjällen för en långweekend tillsammans med barnens mormor och morfar samt morbröder med familj. Det blev en härlig helg med vandring, cykling, höghöjdsbana,…
  • En aktiv helg i Dalarna
    Dalarna bjuder inte bara på vacker natur och kulturarv här finns också gott om aktiviteter för aktiva familjer. Här får du följa med oss på en aktiv helg i Dalarna med stigcykling och lek i Bjursås, höghöjdsbana och glass i Rättvik, en natt i ett härbre i Tällberg och en härlig dag på Leksand sommarland….
  • Världsarvet Falun
    Vi tänkte nu ta dig med på en kulturhistorisk resa till Världsarvet Falun. För att utforska och uppleva den välkända koppar­gruvan men också det omgivande och vackra bergsmans­landskapet. Så följ med på en spännande tidsresa till Dalarna. ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA Genom skogarna mot Dalarna och Falun Tänk vad konstigt det är, ofta reser man långt för…
  • En magisk decemberweekend i hjärtat av Dalarna
5 9 Röster
Inläggsbetyg
dalahäst, dalarna, grönklit, mora, orsa, svemester, visitdalarna
Föregående inlägg
Äventyr med taktält på Gotland
Nästa inlägg
Varma små händer
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.