En aktiv helg i Dalarna

Dalarna bjuder inte bara på vacker natur och kulturarv här finns också gott om aktiviteter för aktiva familjer. Här får du följa med oss på en aktiv helg i Dalarna med stigcykling och lek i Bjursås, höghöjdsbana och glass i Rättvik, en natt i ett härbre i Tällberg och en härlig dag på Leksand sommarland.

ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA

Cykling i Bjursås

Vi började morgonen med en picknick-frukost som fanns ordnad på vandrarhemmet där vi sov under natten. Sedan var vi redo för en förmiddag på cyklarna. Vi tog bilen från Falun och siktade mot Rättvik och där på vägen hittar man Bjursås. Bjursås ligger 2 mil norr om Falun, en mysig liten ort med både sjö och berg på nära håll.

Guidad cykeltur

Bjursås som många kanske förknippar med skidåkning är medlemmar i Biking Dalarna och erbjuder bl.a. sex stycken väl uppmärkta leder i olika svårighetsgrader och längder.

Har du inte med din egen cykel går det bra att hyra cykel på plats och man kan även boka cykelguider. För dagen hade vi en guidad cykeltur bokad.

Vi möts upp av Daniel, som ska ta oss med på en guidad cykeltur i närområdet, och sedan är planen att äta lunch uppe på Dössberget. Under förmiddagen utlovas stigcykling, mtb teknik bana och sedan en lunch med fin utsikt. Först börjar vi med en liten tur där vi får cykla stig.

Daniel känner oss lite på pulsen för att avgöra vad som blir en lagom utmaning för dagen. Så viktigt med en guide som kan känna av och se alla i familjen, för det är en utmaning att hitta en lagom nivå för hela gänget. Man vill ju att det ska vara en rolig dag för alla.

Teknikbana

Efter härlig stigcykling i underbart grönskade omgivningar svängde vi förbi områdets mtb teknik bana. Barnen utmanas och vågar prova nya hinder. Flera hinder känner de igen sen tidigare, men vågar också prova nytt. Stina tvekar lite men tar sedan mod till sig och cyklar över en stor vippbräda.

Man kan själv minnas pirret i magen innan man tar mot till sig och sedan lättnaden och stoltheten när man klarat något man egentligen inte riktigt vågar eller tror att man klarar.

Upp mot Dössberget är det flera stigningar innan man är uppe. Redan efter den första lite längre backen, undrar barnen ”Är det fler backar kvar?!”. Och vi vuxna vet att Ja, det är inte bara dubbelt så mycket uppför kvar utan ännu fler höjdmeter att göra. Då gäller det att pausa, dricka vatten, snickesnacka lite och fokusera på annat. Nils har en elefant tuta på sin cykel och Daniel tycker att så länge elefanten tutar finns det kraft kvar!

På så sätt skrattar barnen och tutar för att orka lite till. Precis vid sidan om stigen finns lite blåbär att mumsa i sig, och intill en myrstack att kika på där myrorna kämpar på med sitt.

Vacker utsikt som belöning

Vi fortsätter cyklingen och med hjälp av en hand i ryggen orkar barnen trampa vidare uppåt, uppåt! Vi pratar om lite allt möjligt och emellanåt finns någon skön nedförsbacke att susa nedför. När vi cyklat en stund ber Daniel oss att vända oss om. Plötsligt har landskapet öppnat upp sig och vi har en riktigt fin utsikt bakom oss. Och strax ovanför kan vi nu se Dössbergets hembygdsområde. Det är nu bara den sista branta uppförsbacken kvar.

Lunch på Dössberget

När vi kommer upp till Dössberget förstår vi varför Bjursås går under smeknamnet Dalarnas Schweiz. Här uppe får man en finfin utsikt över Rogsjön och Dalarnas mjukt runda berg. Färgpaletten i vyn skiftar i alla nyanser från blått till grönt, otroligt vackert.

Här finns ett stort hembygdsområde med en mysigt och kreativt skapad sagostig, utomhus scen, gårdsdjur. Perfekt område för en mysigt utflykt. När barnen får syn på sagostigen är de trötta benen från cyklingen bortglömda och det är full fart igen. Här finns mycket att upptäcka och djur att klappa. Vi spelar tre i rad, myser med kaniner, tar en regnbågsdusch och balanserar över kluriga hinder med mera.

Efter cykling och lek smakar det gott med lunchbuffén på Dössbergets krog. Och utsikten härifrån är som ett panorama! Snart är batterierna laddade och vi är redo att hoppa på cyklarna för att ta oss tillbaka.

Och när man kämpat uppför så väntar en härlig tur med rull nedförs. När man dessutom får rulla nedåt med utsikt känns det extra härligt.

En riktigt härlig familjetur, och vilken lyx att ha en guide som känner till området och anpassar turen efter sällskap. Det ger en räkmacka till de fina stigarna och någon planerar tur och lunch i ett. Guld värt, superfint ordnat!

Högt & Lågts klätterpark i Rättvik

Från Bjursås åker vi vidare mot Rättvik längs med de typiska vägarna i Dalarna. Som slingrar sig fram tätt inpå husknutarna, och så här i sommartid är grönskan härligt grön och vägarna kantade av sommarblommor. Vyerna när vi närmar oss Rättvik över Siljan och Dalarnas runda berg är otroligt vacker. Bilresan i sig är en upplevelse, och det är lätt att slita blicken från telefoner och iPads. Vi ser långbryggan och lovar barnen en glass efter att vi är färdiga med höghöjdbanorna på Högt & Lågt, Rättvik.

När vi kör in på området ser vi hur det går någon högt över vägen i en nätbro. I nästa sekund susar det någon förbi över vägen på en zipline. Det killar till i magen och vi vet inte riktigt om det känns läskigt eller bara härligt. Förväntningarna är höga, det här ska bli spännande.

Vi får hjälpa av personalen att sätta på oss säkerthetsutrustningen som behövs, klätterselar och hjälmar. Sedan får vi en genomgång av hur säkerheten fungerar och får prova en kortare bana för att se att man verkligen förstår hur man ska göra. Sedan är det fritt fram att klättra i de olika banorna.

Anpassade banor för alla åldrar

Det finns banor i flera svårighetsgrader och det är längden som styr vilka av banorna man får klättra. Gränserna ligger på 110cm, 140cm och 160cm. Det fanns också en bana på lägre höjd som barn över 80cm kan gå. Och på en del banor är det ett måste att barn i en viss längd har en vuxen med sig. Vår Nils, (snart 6 år 115cm) och Hilding (snart 9år 134cm), hade inte klarat att ta sig runt mer än lättaste orangea banan på egen hand. På slutet hade de fått i tekniken och då klarade sig Hilding nästan på egen hand. Men det känns skönt att de har en vuxen med sig.

Och vilken succé detta blev, det här var något som gick hem hos hela familjen! Innan var vi lite osäkra på vad vår minsting skulle säga. Men han tyckte det var superkul och var så imponerande modig och tog sig fram som en liten vessla.

Klättring upp för repstegar, balansgång på olika sätt via trapetser, ziplines, repbroar och allt detta på hög höjd. Mellan de olika aktiviteterna står man på platåer högt uppe i tallarna på området. När man kikar ner på marken känner man direkt hur det suger till ordentligt i magen. Ibland får man inte tänka för mycket på hur högt upp man verkligen är. Då kan benen lätt bli lite klena.

Banorna gav även oss vuxna en utmaning och detta är en aktivitet som passar alla åldrar. Man bara väljer bana efter längd och våghalsighet. Innan vi var klara, och för att få barnen med oss därifrån fick vi lova barnen att återkomma snart igen.

Glass på Rättviks långbrygga

Efter en aktiv dag var vi nu sugna på glass. Och är man i Rättvik är det såklart Rättviksglass som gäller! Första gången att smaka för oss, och den var riktigt god och mjuk. Efter att alla till slut bestämt sig för smaker på sin glasskulor (Stort tack till den tålmodiga tjejen i glasskiosken!) så promenerade vi ner mot stranden och långbryggan.

Långbryggan är hela 628m lång och vattnet i Siljan är klart och vi kan se den vågiga sandbotten hela vägen ut. Och det är riktigt långgrunt, halvvägs ut är det knappt mer än knädjupt, just därför är bryggan så lång.

Badstranden är fin, och utsikten likaså, både mot villorna i sluttningarna och ut över Siljan med bergen som ramar in vid horisonten.

Gyllene Hornet i Tällberg

Tällberg är känt för sitt vackra läge, och många känner säkert igen det som konferens eller kurort. De kurviga vägarna tar oss fram mellan husknutar, förbi hantverksbodar, kurbitsmålade telefonkiosker och glasskiosker i minibuss, helt klart idylliskt.

Vi bodde på det familjevänliga hotellet Gyllene Hornet, vi fick bo i ett mysigt litet härbre, Unos härbre. Efter att vi checkat in åt vi en god middagsbuffé. Barnen hade sin egna lila buffé med säkra kort så att alla hittar något de tycker om på restaurangen. Medan vi vuxna njöt av vår efterrätt hade barnen sedan länge ätit klart och röjde loss med nya kompisar i lekrummet precis intill. Från den lilla balkongen på vårt härbre bjöds vi en fin utsikt och kvällsljuset gjorde den extra fin.

En dag på Leksand sommarland

När vi vaknar på söndag morgon kan vi konstatera att vädret känns ostadigt, kyliga vindar bara några få plusgrader över tvåsiffrigt. Men barnens pepp för Leksands sommarland är inte mindre för det. Vi packar badkläder och hoppas på att det spricker upp och blir lite varmare under dagen. Något som verkligen uppskattas för en bra start på dagen är en riktigt bra frukostbuffé, vilket Gyllene hornet hade. Så mätta och nöjda styrde vi bilen genom de idylliska omgivningarna mot Leksand sommarland.

På plats vid ingången möts vi av såpbubblor och barnen får varsin stor varm Bäverkram. Älskar blickarna hos barnen som är fulla av förväntan inför en rolig dag. En fördel som det lite sämre vädret tar med sig är att det är långt ifrån trångt, och köer är det inte att tala om. Vi hinner inte långt in i parken innan barnen i full fart springer mot dagens första karusell, och sedan vidare mot en stor uppblåsbar hoppkudde. Eftersom de är ensamma, kan inte vi föräldrar inte låta bli att dela glädjen av hoppandet. Och nu kommer regnet, fort på med regnjackorna och sedan fortsätter vi hoppandet tills magarna krampar av skratt.

Vi bestämmer att avvakta med badandet till efter lunchen. Och det finns gott om aktiviteter och karuseller att roa sig med. Barnen går en låghöjdsbana, cyklar bmx, klättrar på klättervägg, provar ett helt gäng olika stunds och hopp aktiviteter, det finns hinderbanor och rutschkanor att prova. Vi åker radiobilarna om och om igen, eftersom det inte är någon kö är det bara springa runt och få åka nästa gång igen.

Badland med vattenrutschbanor

Restaurangen där vi äter lunch har utsikt över badlandets rutschkanor och pooler. Badpeppen är inte på topp hos oss föräldrar men eftersom vi lovat, och barnen fortfarande är badsugna så byter vi om. Vi börjar med ett par olika rutschkanor men ganska snart erkänner även barnen att de fryser och vi letar oss till en pool med varmt och skönt vatten. Efter en stund bestämmer vi tillsammans att välja något mer innan tar en varm dusch och byter om.

Stina vill åka fritt fall rutschkanan, och mamma Elin lovar (inte helt bekvämt) att följa med. Vi kommer upp och kikar över kanten till den branta rutschkanan, magen drar ihop sig, men jag peppar Stina. För mig själv tänker jag; ”Vågar hon åka så får jag hänga på!” Men Stina vägrar, jag andas ut och tycker att vi kan ju i alla fall ta den andra rutschkanan ”Kamikaze” som lutar lite snällare och sedan avslutas i ett hajgap. Så det gör vi, men vilken fart, det pirrar ordentligt i magen och åket gav skräckblandad förtjusning för oss båda! Det kändes betydligt brantare än vad det såg ut som. Haha, tur vi valde den snällare av de två rutschkanorna. Frusna springer vi sedan mot en varm dusch.

Karuseller och hopplek

Innan vi åker hem hinner vi några fler karuseller, barnen njuter av slänggungan medan vi föräldrar står nedanför och är mer än nöjda med det. Studsmattor med selar i gummiband blir en storfavorit, Stina snurrar varv på varv bakåt, Hilding är ett stort leende och hoppar och hoppar. Besöket avslutas med en omgång lasertag, som vinns av vårt blå lag och barnen jublar högt, perfekt avslutning på en härlig dag och en aktiv helg i Dalarna.

Innan besöket hade barnen spanat in den stora wipeout banan, som ett stort uppblåsbart lekland, ute i Siljan. Det såg såklart jättekul ut, men det får vänta till ett besök med bättre väder. En fin sommardag hade vi lätt kunna hänga en hel dag i alla vattenaktiviteter. Men en dag med sämre väder finns det gott om aktiviteter och attraktioner att fylla dagen med ändå!

Dagen innan hade vi tillbringat i Falun med omnejd. Där hade vi gjort en resa genom tid och rum i Världsarvet Falun där vi bl.a. besökte Stabergs bergsmansgård och fick följa med i  genom stora salar, vindlande gångar och förbi djupa schakt ner i Falu Gruva. Du kan läsa mer om de äventyret här.

Mer inspiration från Dalarna

Vill du ha mer inspiration från Dalarna? Då måste du läsa våra andra inlägg från äventyr i Dalarna här nedanför.

• Orsa Grönklitt
    Lagom till att vi hunnit landat tillbaka i vardagen igen efter sommarens semester, gjorde vi ett mysigt avbrott för en minisemester i Dalarna. Aktiviteterna för helgen var MTB-cykling och höghöjdsbana men också god mat, stugmys och tillsammanstid. Följ med oss till Orsa Grönklitt på en aktiv utomhushelg för hela familjen.  ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA Genom skogarna mot Orsa…
  • Höstweekend i Sälenfjällen
    Vi älskar att besöka den svenska fjällvärlden. Vi har däremot inte besökt Sälenfjällen särskilt mycket. Detta trots att det är några av våra närmaste fjäll. Men i början av september besökte vi Sälenfjällen för en långweekend tillsammans med barnens mormor och morfar samt morbröder med familj. Det blev en härlig helg med vandring, cykling, höghöjdsbana,…
  • En aktiv helg i Dalarna
    Dalarna bjuder inte bara på vacker natur och kulturarv här finns också gott om aktiviteter för aktiva familjer. Här får du följa med oss på en aktiv helg i Dalarna med stigcykling och lek i Bjursås, höghöjdsbana och glass i Rättvik, en natt i ett härbre i Tällberg och en härlig dag på Leksand sommarland….
  • Världsarvet Falun
    Vi tänkte nu ta dig med på en kulturhistorisk resa till Världsarvet Falun. För att utforska och uppleva den välkända koppar­gruvan men också det omgivande och vackra bergsmans­landskapet. Så följ med på en spännande tidsresa till Dalarna. ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA Genom skogarna mot Dalarna och Falun Tänk vad konstigt det är, ofta reser man långt för…
  • En magisk decemberweekend i hjärtat av Dalarna
    Att som barnfamilj åka bort över en långhelg, bo på hotell och få tid tillsammans är ett mysigt avbrott i vardagen. Att dessutom åka bort en helg i december, lämna alla måsten för att bara vara känns både lyxigt och välbehövligt. Minisemestern i Dalarna har givit mycket på få dagar, en weekend som känt som…
5 3 Röster
Inläggsbetyg
aktiv helg i dalarna, Bjursås, dalarna, leksand, leksands sommarland, rättvik, tällberg
Föregående inlägg
Världsarvet Falun
Nästa inlägg
Saftig banankaka
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.