Orsa Grönklitt

ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA

Genom skogarna mot Orsa Grönklitt

Att ta en liten minisemester efter att det har gått ett par veckor sedan skolstart och man hunnit komma tillbaka till vardagen igen är faktiskt någonting vi kan rekommendera fler att göra. Ofta är det skönt att få åka iväg från alla hemsysslor och måsten. Att få en helg att bara vara tillsammans. Dessutom är det en perfekt tid att åka. Ofta är det under lågsäsong och mycket lugnare och mindre folk än under sommarsemestern.

Vi passade på att sluta lite tidigare på jobbet. Så när barnen slutade skolan mitt på dagen så packade vi in oss i bilen och började resan genom skogarna mot Dalarna och Orsa Grönklitt. Trots att Orsa Grönklitt ligger endast 1,5 timmes bilresa hemifrån har vi faktiskt aldrig varit där under sommaren.

Storstupet och Helvetesfallet

Längs vägen hade vi planerat för ett litet stopp efter Ämån som slingrar sig fram genom skogarna utanför Orsa. Här djupt inne i Dalaskogarnas vildmark bjuds man nämligen på en storslagen naturupplevelse vid de populära utflyktsmålen Helvetesfallet och Storstupet.

Här har en kanjondal bildats. Mellan de 30 meter höga och branta klippväggarna forsar ån sig slingrande fram och man blir verkligen påmind om naturens enorma krafter och sin egen litenhet. Har man tur kan man också få se när tåget som trafikerar inlandsbanan passerar över den karaktäristiska höga bro som korsar Ämån vid Storstupet.

Ett storslaget skådespel som helt klart är värt ett besök om du har vägarna förbi Orsa.

Mot Orsa Grönklitt

Sedan fortsatte vi vår resa sista biten upp mot Orsa Grönklitt. Väl framme hämtade vi ut våra nycklar och åkte upp till stugan. Vi bodde i en stuga i Skogsbyn, nästan högst upp på topppen. Stugan hade 6 bäddar fördelade på 3 sovrum, ett rymligt kök/allrum, bastu m.m. och kändes nybyggd och fräsch.

Att komma fram till boendet brukar vara en av barnen favorit stunder när vi reser. När de får springa in och inspektera hur boendet ser ut och välja varsin säng för natten. Efter att ha packat in sig, och bäddat sängar är det skönt att bara landa och ta det lugnt en stund.

Middag på Fryksås hotell

På kvällen tog vi bilen till Fryksås Hotell & Gestgifveri. Hotellet ligger i det idylliska och kulturhistoriska Fryksås, bara ett par kilometer från Orsa Grönklitt. Vi parkerade bilen och promenerade sedan den sista biten fram till restaurangen. Det är som att vandra genom ett vykort från Dalarna. Genom traditionell fäbodsmiljö med gärdesgårdar och små fäbodstugor på rad i slutningarna.  Så mysig omgivning, vilket drömläge för en stuga eller ett hotell.

Här möts vi av en rustik charm och en plats där du kan känna historiens vingslag. I loungen sprakar brasan och när vi kliver in i matsalen möts vi av en vidsträckt panoramautsikt över Dalaskogarna, Orsasjön och Siljan med omnejd. Vi konstaterar att det kan vara en av Dalarnas finaste vyer. Det är svårt att inte bara sitta och titta ut genom fönstret och hänföras av utsikten.

I restaurangen bjuds man inte enbart på en fantastisk utsikt. Utan även på en smakrik matupplevelse tillagade av lokala kvalitetsråvaror. Som på så många andra liknande restauranger så är menyn inte direkt barnanpassad. Men personalen är hjälpsam och ordnar fram pasta bolognese till vår mellangrabb som är svårflirtad när det kommer till mat.

Grillad svensk hängmörad biff med rödvinssky, eldad morots- och misokräm och grillade sommarprimörer. Till efterrätt bjöds det på klassiska dalasmaker. Det bjöds granglass med sockrade bär, mandelkaka, granskottsolja och chokladcremoux med hjortronsorbet, rårörda hjortron, hjortronkaramell. Medan barnen spelade en omgång schack (enligt sina egna regler) i hotellets lobby, kunde vi vila vi blicken ut mot utsikten och bara vara en stund i tystnad. Kanske just vad man njuter mest av en fredagskväll efter att njutit av god mat.

Från terrassen njöts det av utsikten samtidigt som solen sakta sjönk ner bakom trädtopparna. Det måste vara fantastiskt att sitta där ute en skön och varm sommarkväll kunde vi konstatera.

Efter en mysig kväll åkte vi sedan mätta, nöjda och lagom trötta tillbaka till stugan för att sova gott inför nästa dags äventyr.

Cykling i Orsa Grönklitt

Efter en god natts sömn i stugan högst uppe på toppen av Orsa Grönklitt var hela gänget redo för att utforska cyklingen i området. Vi har tidigare besökt Orsa Grönklitt på vintern för att bl.a. åka längdskidor. Men detta var vårt första besök på sommarhalvåret vilket vi såg mycket fram emot.

Vi parkerade nere vid längdcentrum för att ordna med trailpass. Här är mittpunkten för de flesta mtb-leder, och här finns en butik med kläder och utrustning, framförallt för längd och cykling, men också möjlighet till att hyra och få hjälp med utrustning som behöver justeras eller lagas. Den lilla butiken är välsorterad trots att ytan är liten. Vi passade på att införskaffa rullskidsspetsar inför nästa veckans skidklubbsläger (också här i Orsa Grönklitt) och Elin fyndade en ny skidjacka. Vi också tips om vilka olika leder som skulle passa oss som barnfamilj.

Flowtrail

Sedan var det äntligen dag att komma upp och iväg på cyklarna. Vi började med flowtrailen, en cirka två kilometer lång bana med många doserande kurvor och roliga features. Vilken adrenalinkick! Det är så otroligt roligt att cykla i full fart och njuta av flytet i den grävda banan utan stenar och rötter.

Banan är uppdelad i en blå och en grön led vilket gör att hela familjen kan delta oavsett vilken nivå man befinner sig på i sin cykling. Nils som är 7 år kunde utan problem cykla både den blå och gröna delen. Cyklingen efter flowtrailen är verkligen en rolig och fartfylld aktivitet för hela familjen! Beroende på fart ökar utmaningen i cyklingen, och alla kan välja sin egen nivå även när vi cyklar tillsammans. Guld värt när man annars i en familj med olika åldrar måste anpassa och låta någon kompromissa på sin upplevelse.

Efter att ha cyklat några varv i flowtrailen var det dags att vila och fylla på med lite energi. Perfekt när det finns bord utplacerade så man kan stanna och vila. Pausa och fyll på med energi ofta är en aktiv barnfamiljs ledord! På området runt Orsa Grönklitt finns även flera iordningställda vindskydd/grillplatser med ved om man vill grilla eller bara sitta ner och mysa en stund.

Efter att vi fikat och vilat benen bestämde vi oss för att cykla ett varv till i flowtrailen innan vi testade på lite annan cykling. På Orsa Grönklitts hemsida finns en karta över cykellederna som man kan ladda ner i telefonen för att enkelt kunna se vilket utbud som finns. Vi hade önskat att den skulle vara lite mer detaljerad för det var ibland svårt att se exakt var startpunkten på vissa leder var, men den ger en bra överblick.

Skills trail

I anslutning till flowtrailen finns Skills trail. En ca 400 m lång teknikbana med bl.a. flera gupp, dropps, kurvor, rollers, balanshinder och vippbräda. Perfekt för att utveckla och träna färdigheter på cykeln som teknik, kurvtagning, hoppteknik och balans. Här blev det många varv, extra populärt för den av barnen som minst gillar att cykla långt. Här kan han ösa varv på varv utan att tänka på att han snart cyklat i en timma. Han är vanligtvis den som kan klaga och inte är lika sugen på att cykla som våra övriga barn, men här är det han som har allra roligast och inte alls vill sluta.

Även här finns det hinder och utmaningar som är anpassade för olika åldrar och cykelvana. Och om ett hinder är för svårt är det bara att cykla förbi det. På så sätt kunde hela familjen cykla där tillsammans. Bästa sortens rörelseglädje helt enkelt. Det är så var roligt att se hur mycket han uppskattade det och hur han vågade utmanade sig själv när han cyklade runt varv efter varv.

Bärras MTB-led

Vi tog även ett varv på Bärras mtb slinga för barn, 2 km naturstig med lite mer ojämnheter. Det var lite otydligt exakt var slingan började men efter att ha hittat den så bjöds det på fin och relativt lättåkt stigcykling.

Perfekt slinga att cykla tillsammans som familj och för barn som har lite vana av att cykla på stig med lite rötter och stenar.

Lunch på PM Kök & Bar

Efter att ha cyklat ett par timmar behövde vi alla vila benen och fylla på med lite energi. Så vi tog oss till PM Kök och bar som ligger strax ovanför Orsa Skidcenter och där det varje dag serveras lunchbuffé.

Den här dagen bjöds det på köttbullar med enbärsgräddsås och rårörda lingon samt pannkakor med sylt och vispgrädde. Bra med buffé där man kan plocka av det man är sugen på och alla oftast hittar någonting som de tycker om.

Bärras äventyrsstig

Efter lunchen fick cyklarna stå kvar i cykelstället och vi gav oss till fots ut på Bärras äventyrsstig. En 2 km lång stig som utgår från skidcentret och sedan tar dig med genom skog, över spänger och myrar och längs med Rädsjöns strand.

Efter stigen finns olika utmaningar i form av balanshinder, hinderbanor och en labyrint.

Tillbaka vid skidcentret var grabbarna nöjda för dagen och längtade efter mys i stugan. Vår äldsta dotter Stina var sugen på att cykla mer och ville ta några flera varv i flowtrailen. Så då delade vi helt enkelt upp oss. Så mysigt för alla parter att få lite egentid att spendera bara på sina egna villkor, kanske lite extra uppskattad av det barn som är äldst. Avståndet till stugan är inte längre än att man cyklar dit på tio minuter.

Precis bredvid flowtrailen hittade vi trattkantareller och lingon som vi plockade med oss, det skulle bli perfekta tillbehör till kvällens middag. Mer närodlad middagsmat är svår att få tag på.

Cykelturen avslutades sedan med en sväng upp till toppen av Orsa Grönklitt för att njuta av utsikten 561 möh. Efter detta var även Stina nöjd och längtade in till myset i stugan. Vi rullade tillbaka ner mot stugan för att laga middag tillsammans och mysa i stugan.

Middag och stugmys

När man är ute på äventyr med familjen ska man aldrig underskatta pauser, tid för att bara vara och framförallt stugmyset. Enligt oss är myset i stugan en lika stor del av en resa, som äventyren utomhus. Att vila, laga något gott att äta, sitta i soffan och prata om dagens äventyr och bara ha det gott tillsammans.

Nya Saluhallen i Orsa

Ska man laga mat i Dalarna finns det så mycket lokala delikatesser att välja på. På vägen till Orsa Grönklitt stannade vi därför till vid Nya saluhallen i Orsa. Det var nästan som att komma in i en gammal handelsbod med manuell kött, ost och charkdisk. Där fanns det bland annat lokalproducerad mat och deli från hela Dalarna. Men även delikatesser från andra delar av Sverige samt lokala hantverk.

När vi pratar med den hjälpsamma personalen så märks det att de brinner för att ta hand om lokala råvaror. Personalen var även generösa och delade frikostigt med sig av tips på hur vi kunde tillaga maten. Vi hade lite svårt att bestämma oss för vad vi skulle ha. Men efter att ha rådgjort med personalen så köpte vi med oss en fantastiskt fin bit entrecote från Siljans Chark, och flera olika goda ostar från Hansjö mejeri som ligger precis utanför Orsa. Till Hilding och Nils som inte uppskattar den sortens mat köpte vi med oss ett paket av Siljancharkens grillkorv, så blev alla nöjda och glada.

Någonting som det även finns gott om i Dalarna är små matproducenter och gårdsbutiker. På vägen från Orsa upp till Orsa Grönklitt passade vi på att stanna till vid en liten självbetjäningsbod för att köpa med oss lite färska och egenodlade grönsaker.

Matlagning på lokala delikatesser

Till förrätt rev vi grillost grovt som vi sedan stekte i smör som en råraka, något vi fick tips om från personalen i Saluhallen. Den serverade vi tillsammans med rårörda lingon. Det blev verkligen supergott.

Till varmrätt tillagades helstekt entrecote, där vi la några skivor blåmögelost som fick smälta in i köttet medan det vilade efter stekningen. Köttet serverades med klyftpotatis och de trattkantareller och lingon som Stina plockat på sidan av flowtrailen.

Det bästa med fina råvaror är att man inte behöver krångla till det. Så otroligt smakrikt och gott.

Mätta och härligt trötta avslutade vi dagen i TV-soffan. Sällan somnar vi så gott som efter att ha varit ute en heldag i friska luften.

Orsa Grönklitt klätterpark

Nästa morgon var det dags för den aktivitet som barnen sett mest fram emot. Ett adrenalinfyllt äventyr bland trädtopparna i Orsa klätterpark. Klätterparken i Orsa Grönklitt invigdes sommaren 2022, och har byggts av Högt och lågt men drivs av destinationen. Höghöjdsbanan har sex olika banor med totalt 62 hinder och ziplines i varierande svårighetsgrader att ta sig igenom. Klätterparken passar perfekt för oss som har barn från 7-12 år.

Den enklaste gröna banan klarar mindre barn utan problem medan den svåraste röda banan är en tuff utmaning även för den vuxna äventyraren. För att klättra de banorna är det olika längdgränser som styr; gröna banor 110 cm, blå banor 140 cm och röda banan 150 cm. Dessa gränser är satt för att man ska nå i de olika hindren, och på vissa ställen kan det vara tufft även när man ligger strax ovanför längdgränsen. För vår 7-åring är det ett måste att ha en vuxen med sig om han inte klättrar den enklaste banan för mindre barn.

Gröna och blå passar för hela familjen, medan den röda gav en riktig utmaning. Efter att ha provat kan Christian gå i god för att smeknamnet ”armdödaren” inte är överdrivet.

När man bokar tid får man fri tillgång till att klättra i parken i 2,5 timmar. Efter att ha fått på oss säkerhetsutrustningen och haft en genomgång så var det bara att klättra på.

Vi har de senaste åren testat olika klätterparker/höghöjdsbanor och det är en aktivitet som är perfekt för äventyrliga familjer som vill göra en aktivitet tillsammans. Och det är lika roligt varje gång!

Det är en häftig upplevelse att klättra runt och bland trädkronorna,  det ger en härligt pirrig känsla av adrenalin. Och efteråt kan man känna sig stolt och imponerad över sin egen bedrift, även som vuxen.

Glasspaus

Efter att ha klättrat halva tiden så passar vi på att ta en paus för att vila och gå på toaletten men framförallt för att äta glass. Och är man i Dalarna så är det nästan ett måste att äta en Rättviksglass. Godaste glassen i Sverige vi vet om!

Efter att ha vilat en stund och njutit av glassen klättrade vi ytterligare en timme. Sedan kände även barnen sig färdiga, nöjda på klättring och trötta i armarna.

Personalen i klätterparken var otroligt duktiga på att hjälpa till, instruera och peppa. Detta påtalade barnen särskilt efteråt vilket är ett mycket gott betyg.

När vi gick från klätterparken bubblade och pratar barnen i mun på varandra om de olika banorna och hur kluriga hindren varit, hur fort ziplinen gick o.s.v. De lyser fullkomligt av stolthet och upprymdhet över vad de precis varit med om. Och det är nog det bästa betyget, stora leenden och hur pratet och skratt bara bubblar ut.

Lunch på Smidgården

Vår helg i Orsa Grönklitt avslutades på bästa sätt. Lagom till lunchdags hoppade vi på cyklarna till för en kort cykeltur till Smidgården i Fryksås. Vi tog den gröna leden
som är lättcyklad även om det är några höjdmeter att göra så går det lätt med motivationen om maten som väntar. En enkel cykling på två kilometer, en lagom tur för trötta kroppar och hungriga magar. Att komma ut ur skogen och mötas av utsikten i det så idylliska och mysiga Fryksås där fäbodarna ligger på rad kändes som att mötas av en ny värld.

Smidgården är precis sådär mysig som man önskar att en våffelstuga ska vara. När man öppnar dörren och kommer in möts man man bokstavligen av värme. I öppna spisen brinner en brasa och en ombonad och hemtrevlig atmosfär.

Vi siktar in oss på ett fönsterbord för att kunna njuta av utsikten. På menyn finns klassiska dalasmaker, barnen har siktet inställt på våffla medan vi vuxna landar på raggmunk och läfsa. Rio colan från Mora Bryggeri är barnens favorit och den goda äppelmusten från Mora musteri pryds av kurbitsmönster.

Och maten smakar precis så gott som den ser ut att göra. Vi vuxna kan inte låta bli att dela på en våffla till efterrätt. Det är den krispigaste våfflan vi har ätit och tillsammans med glass och den hemgjorda nötkrämen är det som att befinna sig i himlen för en liten stund.

Är ni i närheten av Orsa Grönklitt så missa inte ett besök till denna pärla! (Tips! På vintern finns det skidspår hit, men du kan lika enkelt ta bilen om inte orken finns)

Mätta och belåtna rullade vi sedan tillbaka genom skogen och hann cykla några varv i flowtrailbanan innan det var dags att sätta dig i bilen och åka hem. Vilken fin avslutning på en riktig toppenhelg.

Hemfärd

Sedan var det så dags att packa på cyklarna på bilen och rulla hem mot Edsbyn igen, vilken härlig helg vi har haft.

Väl hemma kan vi konstatera att Dalarna levererar än en gång. Vi har haft en fantastisk helg i Orsa Grönklitt. En perfekt plats för aktiva familjer som vill skapa härliga semesterminnen tillsammans, året om. Och vi kommer säkert att besöka Orsa Grönklitt fler gånger framöver.

Tack Dalarna och Orsa Grönklitt för den här gången – förhoppningsvis på återseende snart igen!

Mer inspiration från Dalarna

Vill du ha mer inspiration från Dalarna? Då måste du läsa våra andra inlägg från äventyr i Dalarna här nedanför.

• Orsa Grönklitt
    Lagom till att vi hunnit landat tillbaka i vardagen igen efter sommarens semester, gjorde vi ett mysigt avbrott för en minisemester i Dalarna. Aktiviteterna för helgen var MTB-cykling och höghöjdsbana men också god mat, stugmys och tillsammanstid. Följ med oss till Orsa Grönklitt på en aktiv utomhushelg för hela familjen.  ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA Genom skogarna mot Orsa…
  • Höstweekend i Sälenfjällen
    Vi älskar att besöka den svenska fjällvärlden. Vi har däremot inte besökt Sälenfjällen särskilt mycket. Detta trots att det är några av våra närmaste fjäll. Men i början av september besökte vi Sälenfjällen för en långweekend tillsammans med barnens mormor och morfar samt morbröder med familj. Det blev en härlig helg med vandring, cykling, höghöjdsbana,…
  • En aktiv helg i Dalarna
    Dalarna bjuder inte bara på vacker natur och kulturarv här finns också gott om aktiviteter för aktiva familjer. Här får du följa med oss på en aktiv helg i Dalarna med stigcykling och lek i Bjursås, höghöjdsbana och glass i Rättvik, en natt i ett härbre i Tällberg och en härlig dag på Leksand sommarland….
  • Världsarvet Falun
    Vi tänkte nu ta dig med på en kulturhistorisk resa till Världsarvet Falun. För att utforska och uppleva den välkända koppar­gruvan men också det omgivande och vackra bergsmans­landskapet. Så följ med på en spännande tidsresa till Dalarna. ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA Genom skogarna mot Dalarna och Falun Tänk vad konstigt det är, ofta reser man långt för…
  • En magisk decemberweekend i hjärtat av Dalarna
    Att som barnfamilj åka bort över en långhelg, bo på hotell och få tid tillsammans är ett mysigt avbrott i vardagen. Att dessutom åka bort en helg i december, lämna alla måsten för att bara vara känns både lyxigt och välbehövligt. Minisemestern i Dalarna har givit mycket på få dagar, en weekend som känt som…
5 1 Röst
Inläggsbetyg
cykling, dalarna, MTB, orsa, orsa grönklitt, semester
Föregående inlägg
Navigera med karta och kompass
Nästa inlägg
En ute-loppa!
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.