Höstweekend i Sälenfjällen

Vi älskar att besöka den svenska fjällvärlden. Vi har däremot inte besökt Sälenfjällen särskilt mycket. Detta trots att det är några av våra närmaste fjäll. Men i början av september besökte vi Sälenfjällen för en långweekend tillsammans med barnens mormor och morfar samt morbröder med familj. Det blev en härlig helg med vandring, cykling, höghöjdsbana, lek, mys, bad, god mat och framför allt härlig tillsammanstid.

Boende vid Lindvallen

Att ha ett modernt, fräscht och mysigt boende när man besöker fjällen tycker vi är ganska viktigt. Speciellt när man åker många tillsammans och vill ha tid att umgås och vara. Boendet bli trots allt en central punkt dit man återkommer och även landar efter fullspäckade dagar av äventyr och upplevelser.

Vi hittade denna gång ett superfint boende på airbnb i närheten av Lindvallen. Ett tvåvåningshus med 4 sovrum + 1 bäddsoffa (totalt 11 sovplatser). Perfekt för ett större sällskap som vi åka på fjällsemester tillsammans. Därifrån hade vi nära till ICA butiken och utbudet av aktiviteter runt Lindvallen. Samtidigt som det låg lite på sidan om.

Trollskogen på Hundfjällets slutning

Vi började vår weekend med att köra från Lindvallen till Hundfjället. Där hade vi nämligen planerat att vandra genom trollskogen. En två kilometer lång vandringsled (på vintern är en mycket populär skidbacke) och skulpturpark i ett.

Det tog dock ett tag innan vi hittade starten på leden. Det fanns inga skyltar eller liknande vid parkeringen. Men efter att ha kollat på pistkartan i mobiltelefonen kunde vi lokalisera hur vi skulle ta oss till starten.

Europas största träskulpturpark

Vi vandrade sedan upp för fjällsluttningen, genom den gamla skogen där trollen bor. Trollskogen har succesivt utvidgats och innefattar flera olika områden. Vi passerade bl.a. fordonsparken, trollens fäbod, tandtrollskogen och slutligen trollskogen. Längs med hela vägen finns det massor av troll och andra figurer som pratade, spelade och sjöng. Totalt ska det finnas ca 600 trätroll i skogen (vilket gör trollskogen till Europas största träskulpturpark). Trollen går skola, gifter sig i en häftig träkyrka som har byggts upp och mycket annat. Många av trollen pratar, skrattar och sjunger när vi går förbi. Vi besöker även björnfamiljen som ligger och sover och det finns ugglor som hoar, vargar som ylar och troll som dansar och rappar.

Ja det finns hela tiden finns någonting nytt att titta på. Det gör att även de minsta barnen vandrar på utan problem. Vi läste att trollskogen har ca 800 000 besökare varje vinter. Men när vi är där är vi i stort sett helt ensamma i skogen. Förutom några till sällskap som vi möter på.

Ungefär halvvägs upp genom trollskogen finns flera vindskydd med iordningställda grillplatser. Vi stannar till där för att fylla på med lite mellis innan vi vandrar vidare.

Lunch på toppen

Väl uppe vid toppen (eller början om man åker skidor på vintern) så vandrar vi upp en liten bit till mot toppen. Där vi stannar till vid ett vindskydd för att laga lunch på stekhällen som vi burit med oss och njuta en stund i höstsolen som passande nog titta fram. Sedan vänder vi tillbaka och vandrar ner samma väg igen.

Ett utflyktsmål för hela familjen

Vi kan konstatera att trollskogen verkligen är ett perfekt utflyktsmål för hela familjen, särskilt för familjer med lite yngre barn. En mysig vandring som trollbinder och förtrollar, stora som små. Och frågan är om inte den är mer trolsk och mysig att vandra på sommaren än att åka den med skidor på vintern. Det är också roligt att man ser nya saker på vägen ner som man inte såg på vägen upp. På så sätt upplevs det inte som enformigt att vandra samma sträcka fram och tillbaka.

Leden är dessutom lättillgänglig och kan utan problem vandras med barnvagn. Troligtvis den bästa barnvandringsled som vi har vandrat i fjällen.

Vi tycker dock att man borde kunna skylta bättre och göra en mer tydlig start för att vandra. På vintern blir det en tydlig start men på sommaren när man vandrar nerifrån och upp genom trollskogen.

En lugn och mysig kväll i stugan

Efter att ha tillbringat flera timmar bland trollen i trollskogen åkte vi tillbaka till stugan. Där lagade vi middag, spelade spel och hade en mysig kväll tillsammans.

Klätterpark i Lindvallen

Nästa dag inleddes med adrenalin- och fartfyllda äventyr på hög höjd. Vi hade nämligen bokat tid på Högt & Lågts klätter- och äventyrspark vid Svansjön i Lindvallen. Vi hade tidigare på sommaren bl.a. besökt klätter- och äventyrsparken i Rättvik. Det var enligt barnen en av sommarens verkliga höjdpunkter så gissa om de blev glada när de fick veta att vi skulle prova klätterparken i Lindvallen.

Som vi redan har nämnt är detta perfekt tillfälle att besöka Sälenfjällen som vanligtvis är fulla av människor. Vi var nästan ensamma i klätterparken. Det gjorde att vi kunde prova våra favoriter flera gånger och aldrig behövde stå i kö.

Flera olika banor och hinder

I klätterparken fanns nio olika banor i varierande svårighetsgrad. Det gör att alla i familjen oavsett ålder kan ha roligt på äventyret. Det är dock åldersgräns på 3 år och man måste vara minst 80 cm lång.

När man bokar tid får man fri tillgång till att klättra i parken i 2,5 timmar. Och under den tiden hann vi prova på de flesta av de 52 hinder i banorna som är placerade bland trädtopparna runt sjön. I klätterparken finns även sju stycken ziplines. Den längsta är 200 meter tar dig på en färd rakt över sjön.

Fritt fall

Utöver klätterparkens banor finns det dessutom ett aktivitetstorn. Där man kan testa att klättra på klättervägg och verkligen utmana höjdrädslan från det 10 meters höga frittfall-hoppet. Det är inte helt självklart att hoppa ut från 10 meters höjd. Trots att man vet att man är noggrant säkrad och det finns en magnetbroms som bromsar in fallet. När man står där uppe och ska hoppa så fylls man verkligen av en härligt pirrig känsla av adrenalin. Sedan samlar man mod och tar ett steg ut från avsatsen.

Stina som älskar att utmana sig själv var givetvis först ut, och efter det hoppade hon flera gånger. Och givetvis hade vi vuxna inget val än att också hoppa där Stina stod nedanför och hade vågat hoppa.

Cykling i bikepark

Efter att ha klättrat runt i 2,5 timmar så var vi ganska nöjda och trötta i kroppen. Men det hindrade inte barnen från att cykla lite i fina asfalterade pumptrack som finns i Sälen bikeparks trailområde i nära anslutning till Svansjön och klätterparken.

Barnen som tycker om att cykla, älskar att cykla i sådana områden. En pumptrack är en bana som är uppbyggt med gupp och svängar. Banan är utformad för att man ska ”pumpa upp och ner” med kroppen, istället för att trampa. En pumptrack är det perfekta stället att träna kurvtagning, kontroll på cykeln, kondition och så är det förstås väldigt roligt. Och barnen cyklar varv, på varv, på varv utan att tänka på att de rör på sig. Bästa sortens rörelseglädje med andra ord.

Korvgrillning och lek vid Lindvallens fäbod

Till slut måste vi dock ta oss vidare. Klockan har hunnit bli ganska mycket och det är hög tid för lunch. Vi promenerar därför några hundra meter till Lindvallens fäbod. Det är en mysig liten oas som ligger lite dolt i ett mindre skogsparti precis i mitten av Lindvallen.

På sommaren finns där flera olika djur som hästar, kaniner och nyfikna getter. Dessa är dock inte kvar nu. Det finns även ett café där man kan köpa lättare sallader, våfflor, fika, kaffe, glass m.m.

Vi har däremot planerat att grilla lite korv i ett litet vindskydd som finns på området. Under tiden som vi vuxna förbereder en eld passar barnen på att leka kurragömma på området. Vi får en mysig stund där tillsammans, perfekt för att vila och umgås.

Vandring efter Södra Kungsleden

Efter lunch hade vi planerat att vandra lite. Visste du att södra Kungsleden startar i Sälenfjällen?  Den utgår från Sälens Högfjällshotell. Leden som inleds med en asfaltbelagd sträcka på 2 km och därför är lämplig att gå även med barnvagn.  Det kändes dock lite konstigt att vandra på en asfalterad gångväg mitt ute på fjället men samtidigt är det ju bra att det finns leder som är tillgängliga för alla.

Vi hade planerat att vandra till slutet av asfalteringen, till Köarskärsfjällets vindskydd. Där vi tänkte vika och njuta av härliga flällvyer. Ganska snart konstaterade vi dock att de minsta barnen som var med inte riktigt orkade. Så vi vandrade bara en kort bit och gick sedan in till Sälen botaniska.

Sälen botaniska

Sälen botaniska är Sveriges högst belägna fjällbotaniska trädgård med mer än 1.300 st uppmärkta växter. Trädgården omfattar cirka 4000 kvadratmeter och här hittar man växter från Skandinavien, med fokus på Sälenfjällen.

Vi vandrade runt lite och barnen lekte. Sedan vände vi tillbaka och åkte hem till stugan för att äta middag och ha en lugn och skön kväll tillsammans.

Vandring till Stensjön

Sista dagen på vår weekend i Sälenfjällen inledde vi med ytterligare en vandring som är perfekt för barnfamiljer. Ja frågan är om inte vandringen till Stensjö är nästan obligatoriskt för de som besöker Sälenfjällen på sommaren. Det verkade i alla fall så på antalet vandrare som vi mötte . Och framförallt på antalet personer runt Stensjön när vi kom fram.

Det finns olika sätt att ta sig till Stensjön. Åker man med små barn är det enklaste sättet att ta liften Gustav Express upp till toppen av fjället. Sedan vandra leden som är ca 1,5 km bort till Stensjön. Vill man kan man också vandra upp på fjället via någon av de leder som finns.

Vandringen uppe på fjället är platt och enkel. Men glöm inte bort att ha gott om tid så ni slipper stressa och har tid för små avstickare för att klättra upp på en sten, kolla på utsikten eller fylla på med lite energi.

Väl framme vid Stensjön kan vi konstatera att det verkligen är en är en speciell sjö. Inte p.g.a. själva sjön utan på alla de höga och fantasifullt stenformationer som byggts av besökare av de stenar som finns runt sjön.

Vi är vanligtvis kritiska till att man bygger stentorn ute i naturen på detta sätt. Detta eftersom det har en negativ effekt på naturen och ändrar om i miljön som det tagit naturen lång tid att skapa.  Stentornet har också blivit ett stort problem på många platser de senaste årent. Samtidigt är det svårt att inte fascineras av miljön runt Stensjön, det känns nästan som att vandra runt bland statyer och konstverk. Men det är dock klokt att ha uppsikt över eventuella barn då vissa torn är riktigt höga och kan vara livsfarliga om de välter.

Väl framme vid Stensjön lagar vi lunch, kastar macka och bygger oss ett eget litet stentorn innan vi vandrar tillbaka igen.

En eftermiddag och kväll i Experium

Helgen avslutades sedan med en eftermiddag på Experium i Lindvallen. Där vi först badade i det äventyrsbad som finns där och därefter åt tillsammans med Olerys.

Vi ska erkänna att vi alla var ganska trötta efter att först ha varit utomhus hela förmiddagen och därefter badat i flera timmar. Men det blev en mysig avslutning på helgen och kan man bli för gammal för att uppskatta att åka vattenrutschkanor? Vi hoppas i alla fall inte det.

Sälenfjällen är en perfekt destination för aktiva familjer

Sälenfjällen är en perfekt destination för familjer som vill ha en mysig fjällvistelse tillsammans. Här finns ett brett utbud av lättillgängliga aktiviteter och äventyr för alla åldrar. Vill man inte vandra och cykla hela vistelsen finns dessutom gott om andra aktiviteter att göra. Vi hade även funderingar på att paddla kanot och även besöka Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall. Men det får vi spara till en annan gång. Vi kunde även vid flera tillfällen konstatera att just denna tid är en perfekt tid att besöka Sälen. Lite folk samtidigt som mycket fortfarande är öppet och tillgängligt.

Men för den som önskar lite mer fjällkänsla så skulle vi rekommendera andra fjälldestinationer. För i ärlighetens namn, med risk för att göra någon irriterad så är Sälenfjällen inte så fjälliga fjäll. Om man som familj vill uppleva fjällen tillsammans på sommaren och hösten skulle vi hellre tipsa om Funäsfjällen som vi har besökt mycket och där det finns ett enormt utbud av fantastisk vandring och cykling.

Och det märks också att Sälenfjällen först på senare år börjat satsa på sommarturism. Vi upplever att man är långt efter när det gäller framförallt vandring och cykling i förhållande till andra fjälldestinationer. Men troligtvis kommer de senaste årens stora intresse för att turista i fjällen på sommaren att skynda på utvecklingen.

Mer inspiration från Dalarna

Vill du ha mer inspiration från Dalarna? Då måste du läsa våra andra inlägg från äventyr i Dalarna här nedanför.

• Orsa Grönklitt
    Lagom till att vi hunnit landat tillbaka i vardagen igen efter sommarens semester, gjorde vi ett mysigt avbrott för en minisemester i Dalarna. Aktiviteterna för helgen var MTB-cykling och höghöjdsbana men också god mat, stugmys och tillsammanstid. Följ med oss till Orsa Grönklitt på en aktiv utomhushelg för hela familjen.  ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA Genom skogarna mot Orsa…
  • Höstweekend i Sälenfjällen
  • En aktiv helg i Dalarna
    Dalarna bjuder inte bara på vacker natur och kulturarv här finns också gott om aktiviteter för aktiva familjer. Här får du följa med oss på en aktiv helg i Dalarna med stigcykling och lek i Bjursås, höghöjdsbana och glass i Rättvik, en natt i ett härbre i Tällberg och en härlig dag på Leksand sommarland….
  • Världsarvet Falun
    Vi tänkte nu ta dig med på en kulturhistorisk resa till Världsarvet Falun. För att utforska och uppleva den välkända koppar­gruvan men också det omgivande och vackra bergsmans­landskapet. Så följ med på en spännande tidsresa till Dalarna. ANNONSSAMARBETE VISITDALARNA Genom skogarna mot Dalarna och Falun Tänk vad konstigt det är, ofta reser man långt för…
  • En magisk decemberweekend i hjärtat av Dalarna
    Att som barnfamilj åka bort över en långhelg, bo på hotell och få tid tillsammans är ett mysigt avbrott i vardagen. Att dessutom åka bort en helg i december, lämna alla måsten för att bara vara känns både lyxigt och välbehövligt. Minisemestern i Dalarna har givit mycket på få dagar, en weekend som känt som…
5 3 Röster
Inläggsbetyg
fjäll, fjällvandring, höst, lindvallen, sälenfjällen, svenska fjällen, vandra med barn
Föregående inlägg
Höstgryta på stekhäll
Nästa inlägg
6 enkla maträtter på stormkök som barn gillar
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.