Hovdetoppen i Vemdalen

Ibland behöver man en vilodag, en dag med lite enklare äventyr för att vila små och stora ben. Så var det för oss när vi var på besök i Vemdalen i somras. Dagen innan hade vi varit på en ganska krävande guidad tur i björnens spår och vi tyckte då tyckte vi att det passade perfekt att ta liften upp på Hovdetoppen i Vemdalen.

Hovdetoppen sett från Vemdalsskalet.

På de större skidanläggningarna brukar det ofta finnas möjligheten att även sommartid åka lift upp till toppen. Detta är perfekt inte bara om man behöver en vilodag utan även om exempelvis inte hela familjen orkar gå upp för egen maskin men man trots det vill uppleva känslan av att stå på en fjälltopp och njuta av milsvid utsikt över fjäll, skogar och sjöar. Vi tycker också att det är viktigt att anpassa äventyr efter barnens ålder, ork, förmåga och dagsform. Det ska vara roligt att vara ute i naturen och ibland kan det faktiskt vara värt att spara på kraften genom att åka lift upp till toppen för att sedan vandra ner tillsammans.

Vi tog liften Hovde express upp till toppen av Hovde.

Dagen började med att vi gick till Turistinformationen vid Skalets torg där man kunde köpa biljetter till Hovde express (liften). Där var det också samling för den Yoga som mamma Elin och Stina skulle vara med på uppe på Hovdetoppen.

Efter att ha ordnat biljetter så promenerade vi bort till liften och tog den upp. Ganska skönt att för omväxlings skull ta sig upp på en topp snabbt, enkelt och smidigt. Det var ganska kallt och blåsigt på toppen när vi kom upp. Där hälsades vi välkomna av den välkända Hovdegubben på toppen. Barnen ville såklart klättra upp och ta en bild tillsammans med honom.

Blåsigt, kallt och regn i luften. Men fantastisk milsvid utsikt över fjäll, skogar och sjöar.

Elin och Stina följde sedan med yogagruppen en bit ner längst fjällsluttningen medan övriga familjen lekte, byggde stentorn och njöt av den fantastiska utsikten under tiden.

Stina och Elin var med på fjällyoga uppe på Hovdetoppen.

När yogan var slut så åt vi lite mellanmål innan det sedan var dags att vandra tillbaka ner längs fjällsidan mot Skalets torg. Givetvis kan du, om du önskar och inte orkar gå, ta liften ner igen då biljetten gäller både tur och retur. Men vi vandrade ner och passade samtidigt på att gå den tipsrunda som fanns längs vägen vilket var uppskattat av barnen. Vandringen gick ner i skidbackarna vilket var lite synd, vi hade gärna sett att det funnits lite mindre stigar att vandra längs istället. En dag med mindre blåst och mera ork i benen hade vi gärna gjort turen till Varggranstjärnen (fint fiskevatten) och Varggransstugan, men det får bli ett annat år.

Sedan började vi vadringen ner mot Skalets torg.
Vi vandrade bort från leden en bit för att leta efter en bra plats att äta lunch på.

Men efter en bit passade vi på att vandra ut lite utanför leden för att laga lunch med vacker utsikt över bl.a. Sonfjället. Solen tittade till och med fram en liten stund och värmde oss under tiden som vi satt där.

Vi hittade en fin plats och lägligt nog hittade solen fram samtidigt som vi lagade vår lunch.
Vacker vy från lunchplatsen över bl.a. Sonfjällets nationalpark.

Efter att ha ätit så fortsatte vi vandringen ner. Väl framme vid foten på Hovde passade barnen på att leka lite på Skalets torg där man gjort iordning jättefint för barn med olika aktiviteter som trampbilar, sparkcyklar, tennis, olika spel och lekar. Väldigt uppskattat och dessutom helt gratis.

På Skalets torg kan man bl.a. låna dessa häftiga trampbilar, helt gratis!

Efter att ha lekt en stund där gick vi sedan tillbaka till Stugan.

Nöjda efter ytterligare en fin dag i Vemdalen.
0 0 Röster
Inläggsbetyg
fjällvandra med barn, Hovde, vemdalen
Föregående inlägg
Blåbärsbakelser
Nästa inlägg
Oktoberutmaningen – gör en utflykt i regn och rusk
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.