Säterturen

Vi har besökt Funäsfjällen vid ett flertal tillfällen för att vandra på sommaren och hösten. Trots det finns det fortfarande så många härliga äventyr och upplevelser kvar att upptäcka. När vi under sommaren besökte Funäsfjällen under en vecka fick vi chansen att utforska några av dessa platser. En favorittur blev vandringen längs Säterturen med en avstickare efter Viteggen (en rullstensås) för huvudmålet med vandringen, den handdrivna linbanan över Mittån.

Mot Djupdalsvallen

Dagen började med att vi packade våra ryggsäckar och tog bilen från Tännäskröket där vi bodde mot Bruksvallarna. Därifrån tog vi den privata Mittåkläppsvägen (betalväg) upp mot Djupdalsvallen vid Mittåkläppens fot där vi hade planerat att börja vår vandring.

Cykelstopp på vägen

Det pågår ett omfattande arbete i Funäsfjällen med att skapa nya MTB-leder då intresset för MTB-cykling fullkomligt har exploderat under de senaste åren. När vi besökte Funäsfjällen hade man precis premiäröppnat de nya MTB-lederna kring Mittåkläppen. Vi hade bl.a. läst om Fålåtjärnsrundan och blev sugna på att testa den tillsammans med barnen. Så vi gjorde ett stopp vid parkeringen Fålåtjärn som ligger längs med Mittåkläppsvägen för att cykla den 4,5 km långa leden. En fin och lättcyklad led med liten höjdskillnad och storslagna vyer som passar perfekt att cykla med barn. Därefter körde vi bilen vidare upp till Djupdalsvallen.

Djupdalsvallen

Väl framme vid Djupdalsvallen kunde vi konstatera att det inte bara var vi som hade planerat ett äventyr kring Mittåkläppen den här dagen. Den här sommaren när coronapandemin satt stopp för resande utomlands så hade intresset för de Svenska fjällen blivit väldigt stort och det märktes den här dagen. Parkeringarna var helt fulla men vi lyckades hitta en liten ficka att ställa bilen på. Detta var lite ovant för oss som vid våra tidigare besök vid Djupdalsvallen på hösten och nästan varit helt ensamma på parkeringen.

Vi kunde dock ganska snabbt konstatera att i stort sett alla som befann sig i området hade Mittåkläppens topp som mål. Vi har ju vid ett par tillfällen vandrat upp på Mittåkläppen och skrivit om det här på hemsidan och det är en fantastiskt tur som vi varmt rekommenderar.

Men den här dagen kändes det som sagt som ett bra val att vandra åt andra hållet från Djupdalsvallen längs Säterturen ner mot Mittåns dalgång där var vi nästan var helt själva efter leden och endast mötte på några andra (mestadels cyklister) under vår vandring.

Vandring genom säterlandskap

Vandringen som växelvis går på smala grusvägar och mysiga stigar går till en början genom magisk fjällbjörkskog och ett vackert och välbevarat säterområde. Här finns det också skyltar med information för den som vill läsa mer om hur säterlivet såg ut.

Viteggen

Efter att ha vandrat neråt i ca 2,5 km så når man fram till Mittåns dalgång och en rullstensås som kallas Viteggen och som ringlar sig likt en stor orm längs dalgången. Åsen bildades av det kraftigt strömmande vattnet i en älv under inlandsisen när den smälte. Här kan man göra ett vägval. Antingen svänger man vänster och fortsätter efter Säterturen som då blir totalt 5 km. Eller så gör man som vi och vandrar Säterturens MTB-led genom att istället svänga höger för att vandra längs med Viteggen fram och tillbaka. Då blir vandringen istället 8 km.

Har man ork och tid så rekommenderar vi verkligen vandringen efter Viteggen som är lättvandrad och bjuder på en av Funäsfjällens vackraste vandringssträckor med storslagna fjällvyer mot bl.a. Anåfjället, Axhögen och Helags och med Mittåkläppens karakteristiska siluett i bakgrunden.

Från Viteggen bjuds man på fantastiska vyer, bl.a. över Helags.

Dessutom finns det ett spännande mål i slutet av Viteggen, en handdriven linbana över Mittån som var var huvudmålet för oss denna dag och som blev en bra drivkraft för barnen. Denna tur går också bra att cykla, kan vara ett bra sätt att få barnen att ta sig en längre sträcka på egen hand.

Linbanan över Tännån

Vi fortsatte därför vandringen 1,5 km längs med Viteggen tills dess slut. Det är ungefär på samma plats som Djupdalsbäcken rinner ut i Mittån som slingrar sig fram i dalgången. Vi stannade upp en stund och stod där och tittade på några öringar som vakade i det klara vattnet.

Sedan fortsatte vi en liten bit till efter Mittån och där var den, huvudmålet för vår vandring, linbanan. Det finns inga skyltar till linbanan så det gäller att vara lite uppmärksam och läsa kartan för att hitta hit. Vi hittade den via boken, Fjällvandra i Härjedalen. Barnen tyckte att det var både roligt och spännande och åkte fram och tillbaka över Mittån flera gånger.

Vi passade också på att laga lite mat och äta och efter det åkte barnen linbanan ett par omgångar till innan vi påbörjade vandringen tillbaka mot Djupdalsvallen.

Vandringen efter Viteggen är så vacker att man ibland bara måste stanna upp för att ta in och njuta av vyerna.

Tillbaka mot Djupdalsvallen

Vandringen tillbaka upp mot Djupdalsvallen är vacker och lite mer krävande då alla de höjdmeter som man gått nerför till en början nu ska återtas. Men den är lättvandrad och på fin stig som slingrar sig fram genom björkskog. Längs med vägen gör vi en liten avstickare för att spana efter bävrar vid en bäverhydda som vi ser nere i Djupdalsbäcken, men vi ser tyvärr ingen. Vi stannar också till för att dricka lite iskallt, klart och gott vatten i Djupdalsbäcken.

Sista biten går vandringen efter grusväg och barnen är lite trötta efter flera dagar av äventyr. Så när vi når fram till bilen vid Djupdalsvallen känns det skönt att åka tillbaka mot Tännäskröket igen.

Men vi konstaterade att detta var en vacker tur som vi säkert kommer att göra fler gånger, nästa gång kanske vi provar att cykla. Det som också är bra är att det är en lättvandrad tur med storslagen utsikt som enkelt kan anpassas i längd beroende på barnens ålder och ork. Perfekt för barnfamiljer som vill vandra i fjällen tillsammans.

Den här sommaren var lite speciell med tanke på covid-19. Men i vanliga fall kan vi också rekommendera att efter vandringen äta en god våffla vid Djupdalsvallen som belöning.

Läs på och planera inför dina äventyr

När vi ska besöka platser så brukar vi läsa på och leta efter information kring fina besöksmål och spännande upplevelser. Ofta kan man genom att läsa i böcker, hemsidor eller bloggar hitta de där små guldkornen som man så lätt annars missar. När det gäller området runt Funäsfjällen finns det exempelvis bra information på Funäsfjällens hemsida. Exempelvis bra beskrivningar av deras fantastiska guldturer. För ett par år sedan kom vi också över en bok med dessa guldturer som ofta har följt med oss ut på våra äventyr.

Vi kan också rekommendera boken Fjällvandra i Härjedalen som är skriven av Eva Wallstam och Bo Stensson och innehåller 50 lättillgängliga dagsturer i området runt Funäsfjällen och där vi har funnit några riktiga guldkorn, bl.a. hittade vi informationen om linbanan över Tännån i den boken. Den boken kan med fördel kombineras med fjällkartan över Funäsfjällen.

Fingret markerar var på kartan linbanan finns om du är nyfiken att utforska den till sommaren.
4.3 6 Röster
Inläggsbetyg
fjällvandra med barn, fjällvandring, funäsfjälllen, säterturen
Föregående inlägg
Fem roliga vinteraktiviteter för hela familjen
Nästa inlägg
Matning av napplamm på Gisslause Lammgård
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.