Höstvecka i Funäsfjällen

Andra veckan i september spenderade vi en långhelg i Funäsfjällen. Vi bodde i en stuga på favoritstället Tännäskröket, hit där vi ofta återkommer. Det finns verkligen en tjusning i att återkomma till en plats där man trivs bra. Upptäcka närområdet mer och mer, att få återse sina smultronställen och se skiftningarna i naturen under olika årstider. Speciellt upplever vi att barnen uppskattar att känna igen sig när vi kommer hit och hur de då också tydligare minns de äventyr vi gjort tidigare år.

Vi trivs bra med att bo i tält! Men så här på höstkanten när vädret är lite ostadigt och temperaturen börjar leta sig under nollan på nätterna så är det fantastiskt bekvämt att bo i stuga. När det dessutom finns möjlighet att elda i kaminen, ta en bastu och poppa lite popcorn och krypa upp i soffan efter en dag utomhus är det himla mysigt med stugvärmen och att få krypa ner i en säng med fluffigt duntäcke!

Vi inledde helgen på fredagen med en halvdags paddlings äventyr längs den slingrande Ljusnan mellan Bruksvallarna och Funäsdalen. En riktigt härlig tur i kristallklart vatten, många fina sandstränder på en lättpaddlad sträcka med stort chans att få se vilda djur. Efter en kort mellanlandning i stugan tog vi oss upp till receptionen för att vandra Mattes Vildmarksstig. På vägen upp tog vi såklart vägen förbi getterna Snövit, Ariel och Greta och kaninerna, Kanel och Socker.

Vy över Ljusnans dalgång sett från Funäsdalen mot Bruksvallarna.

Eftersom mamma Elin fyllde år firande vi med tårta! Inne i Funäsdalen finns en välsorterad ICA butik där vi stannade till på vägen hem från paddlingen för att handla mat inför helgen. Och där passade Christian och barnen på att smyga med ingredienserna till en tårta. Fantastiskt härligt att kunna fira födelsedag och äta tårta i underställ. Efter en varm dusch och mys i soffan unnade vi oss att besöka restaurang Arrán och deras pizzabuffé! Barnen som annars gärna är lite high-life på restaurang mutades med en iPad och satt lugnt i en fåtölj, mätta och trötta efter en dag med en stor portion friskluft.

Pizzabuffén på Tännäskrökets restaurang Arrán

Lördagen började vi lugnt och skönt med mys i stugan, eld i kaminen och lång frukost. Eller ja barnen åt fort och tittade på TV medan vi vuxna kunde dricka morgonkaffet i lugn och ro, bara en sådan sak! På förmiddagen åkte vi på en guidad mysoxstur som utgår från Tännäs och mikrobryggeriet Härjebrygg. I Sverige idag finns endast 10 st vilda myskoxar, och de lever just i Härjedalen. Stora mäktiga djur, och de låter ungefär som ett rytande lejon. In till hägnet strax utanför Tännäs kommer man bara med guide. Läs om vår upplevelse av det här. På vägen hem stannade vi till på lekplatsen vid Tännäs fiskecentrum. Barnen kiknade av skratt på den roliga snurrgungan och intill fanns även en pumptrack (nästa besök får vi ta med cyklarna åt barnen).

Myskoxen Härje som bor i myskoxhägnet strax utanför Tännäs

På eftermiddagen var barnen sugna på en topptur. De ville gå upp för Hemkröket och se utsikten från lifttoppen. Denna turen mindes de från förra året och var ivriga att få göra samma tur igen. Och utsikten häruppifrån är faktiskt otroligt fin! Kort tur som ger mycket utsikt för mödan. Kvällen avslutades med tacos, bastubad och popcornsmys! Barnen nöjda och glada!

På söndagen som på förhand såg ut att bjuda på bäst väder hade vi bestämt oss för att ta oss an helgens stora utmaning! Att vandra upp på Mittåkläppen, 1212 möh. Vi var lite osäkra på hur det skulle gå men barnen knatade och kämpade på och det gick faktiskt riktigt smidigt att ta sig upp. Leden upp på toppen är 2,5 km enkel väg och utgår från Djupdalsvallen. Även om vädret kanske var en aning grått så lyste höstens färger ändå upp omgivningarna och vi hade god sikt uppifrån en mycket blåsig topp. Vi kan också passa på att tipsa om Funäsfjällens utmaning 100-metersjakten, tips på flera fina toppturer i området som passar att göra tillsammans med barn.

Funäsfjällen bjöd på fantastiska höstfärger.

En härlig avslutning på vår fjällhelg i Funäsfjällen. Vi hoppas att vi snart kan återkomma – kanske för att åka skidor i vinter?

5 1 Röst
Inläggsbetyg
arran, äventyr, barn i fjällen, boende i fjällen, fjällen, fjällsemester, fjällvandra, fjällvandra med barn, friluftsliv med barn, funäsfjällen, höst i fjällen, kanot, kanotpaddling, matte myskoxe, mittåkläppen, myskoxcentrum, paddling, svemester, tännäskröket, utebarn
Föregående inlägg
Myskoxtur i Tännäs
Nästa inlägg
Höstlovs aktivitet; Naturbingo
Prenumerera
Meddela om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.